Babinet.cz  /  Recepty  /  Bezmasá jídla  /  V jídelníčku nyní nezapomínejte na červenou řepu. Vaše imunita vám poděkuje

V jídelníčku nyní nezapomínejte na červenou řepu. Vaše imunita vám poděkuje

21.3.2020 - redakce Babinet.cz

Když se řekne řepa, většina z nás si jistě hned vzpomene na nakládané červené kostičky všelijaké chuti, které jsme dostávali kdysi ve školních jídelnách - zřejmě jako zdravou alternativu zeleninového salátu. Za odpor některých lidí k této surovině opravdu mohou soudružky kuchařky ze studentských let... nakládanou řepu prostě jen kydly do mističky - většinou i s "úžasným" sladkokyselým nálevem.  Přitom je řepa nejen velmi zdravá, ale hlavně chutná (pokud víte jak na to, což ony kuchařky evidentně nevěděly). Dovolte mi proto zachránit její reputaci...

Červená řepa je známá jako prostředek k posílení imunitního systému, plná přírodních látek bránicích vzniku rakoviny. Listy této rostliny jsou jedlé a obsahují beta-karoten, vápník a železo. Upravují se stejně jako špenát. Ve starověkých civilizacích se běžně jedly jenom listy, kořen se používal výhradně k léčebným účelům, například proti bolestem hlavy nebo zubů. My máme bohužel tu smůlu, že řepa se dnes na trhu většinou objevuje již bez listů.

Kořen řepy se jí syrový, vařený, nakládaný, pečený, smažený, grilovaný...sami vidíte, že jsou zde zastoupeny téměř všechny možnosti úpravy, já za nejlepší ovšem považuji řepu pečenou. Ze všech druhů zeleniny má řepa snad nejvyšší obsah cukru - ve stogramové porci je ho přibližně lžička. Druhově je červená řepa příbuzná s řepou cukrovou, kterou se původně krmil dobytek, ale dnes se pěstuje kvůli sacharóze. Z hlediska výživy je čerstvě uvařená řepa stejně dobrým, ne-li lepším zdrojem živin než syrová. Obsahuje dokonce vyšší hladinu většiny minerálních látek, zejména draslíku, zachovává se i dostatek většiny vitamínů včetně vitaminu C a dochází pouze k nepatrnému úbytku kyseliny listové. Aby si však zachovala veškeré živiny a barvu, před tepelnou úpravou ji neloupejte. Některým lidem vadí typické aroma řepy při jejím vaření - tomu se vyhnete, pokud do vody přidáte lžíci octu. Řepy obsahují přirozeně vysoké množství sodíku, proto do vody na vaření nepřidávejte sůl, pokud to není nezbytně nutné (na druhou stranu, když vaříte starší řepy, pomůže dát na každý hrnek vody špetku soli a cukru, pro oživení barvy a jejich sladké chuti).

Které řepy při nákupu vybírat?
Určitě ty, které jsou menší, plné šťávy s neposkvrněnou slupkou a jasně zelenými natěmi bez náznaku vadnutí. Vyvarujte se nákupu řep s vlasatými, jakoby chlupatými kořeny - ty jsou známkou, že jde o plod starší a řepa bude houževnatá až tuhá. Velké řepy budou zase uvnitř dřevnaté - malé jsou sladší a více křehké, delikátní. Pokud je to možné, nakupujte řepu i s listy, které vám zaručí onu čerstvost.

Doma potom odřízněte listy asi 2 palce od řepy. Listy uchovávejte odděleně v plastové nádobce a spotřebujte je do 2 dnů. Řepa samotná pak v lednici vydrží 7 až 10 dní. Tepelně upravenou můžete zmrazit až na 10 měsíců - ujistěte se však, že je nádoba či obal vzduchotěsný - řepa může být nakrájená nebo zmražená vcelku. Při práci s ní vytéká šťáva obsahující výrazné červené barvivo betakyanin, který zanechává na nádobí a na vašich rukou skvrny - proto také vařte řepu neoloupanou a při dalším zpracování si vezměte např. gumové rukavice (nebo poté ruce ošetřete citronovou šťávou a solí, kterou následně omyjete vodou). V potravinářství se řepné barvivo používá na barvení celé řady výrobků včetně zmrzliny, lékořice, karbanátků, a i tomatových sosů na některé mražené pizzy. Může se též stát že po požití řepy se objeví růžová moč nebo stolice. Není důvod k panice! Stává se, že rodiče nakrmí dítě řepným pyré a pak je vyděsí pohled na růžové plenky. Vyplývá z toho jediné - totiž geneticky podmíněná neschopnost vstřebávat červené barvivo. Tato neškodná látka prostě projde zažívacím ústrojím beze změny. O víkendu jsem zkoušela kombinovat řepu s různými surovinami a kořením. Vítězem se stává kozí sýr a jogurt, z koření pak česnek, bobkový list a tymián. Další možností je i nové koření, hřebíček, pažitka, kopr, hořčičné semínko, citron. Věřte mi, že s řepou si lze opravdu vyhrát. Dokonce si myslím, že ji lze připravit i na sladko - v podobě čokoládového dortu, přidáním řepy do samotného těsta - dodá tomu šmrnc i barvu... V následujících receptech jsem využila i řepu nakládanou - chtěla jsem dokázat, že i ta se může stát opravdovou lahůdkou...

Pomazánka či dip z červené řepy

  • nakládaná červená řepa, kozí jogurt, stroužek česneku (záleží jak kdo chce mít pikantní), špetka čerstvě namletého pepře

Řepu slijeme a řádně propláchneme, smícháme s jogurtem a přidáme najemno nakrájený česnek, ochutíme pepřem. Kdo chce mít hladkou konzistenci, vše ještě prožene mixérem - mě osobně se kousky řepy zamlouvají více. Tato "omáčka" funguje buď jako pomazánka na chléb, hodí se k zprudka orestovaným kuřecím kouskům nebo jako dip na party ke kukuřičným chipsům apod.

Pestrobarevný salát s rybou a červenou řepou

  • nakládaná červená řepa, ledový salát, nebo mix salátových listů, pomeranč, bílé fazole, olivový olej, Aceto balsamico, filé z tresky, pepř, sůl, hořčičná semínka - nemusí být, citron

Řepu opět slijeme a propláchneme. Připravíme si filety, které opepříme, nasolíme a pokapeme citronem. Rozpálíme si olivový olej na pánvi a rybu opečeme (pokud použijete hořčičná semínka, rybu v nich ještě před tím obalte). Filety pak z pánve vyjmeme, stáhneme mírně oheň a nalijeme balsamico, které ještě můžeme zjemnit máslem - necháme lehce zredukovat. Ledový salát pokrájíme a listy promísíme s olivovým olejem, případně trochu ochutíme čerstvě namletým pepřem, na něj navršíme řepu, oloupaný, na kolečka pokrájený pomeranč a bílé fazole (mohou být z konzervy - opět propláchnuté). Na závěr pak přidáme na kousky pokrájenou rybu a přelijeme sosem z pánve. Můžeme ještě pokapat trochou olivového oleje.

Další recepty s řepou :

 

 

(reedice * ilustrační fotografie - Pixabay.com)

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další recepty

Náš tip