Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Jaké cukroví péct, aby neletěla kila nahoru

Jaké cukroví péct, aby neletěla kila nahoru

29.11.2019 - redakce Babinet.cz

Vánoce jsou pro notorické dietáře, namísto sdílené radosti s bližními, noční můrou, že jim Ježíšek nadělí mnoho kilogramů navíc. Pokuste se prožít letošní svátky v jiném duchu, věnujete čas strávený u plotny raději pobytu v přírodě s co možná nejvíce pohybu.

Když vyrazíte na procházku, poznáte, že heslo od diskomfortu ke komfortu má své oprávnění. Když dosednete po vydatné procházce do křesla, vychutnáte kousek cukroví daleko více a budete z něho mít větší požitek, než kdybyste se cukrovím přejídali celý den u televize. Požitek z jídla totiž neroste s jeho množstvím. A navíc, když se budete při pečení cukroví řídit našimi radami, mohli byste vánoce zvládnout pohodově.

Pečení cukroví

Pečením cukroví začíná většinou zvýšený příjem energie – uždibování syrového či pečeného těsta, vylízávání hrnců, nadměrné ochutnávání polev či náplní – kilojouly přímo přetékají do vašeho těla a vy jste nakonec přeslazeni a samotné cukroví již nevychutnáte. Víte-li o sobě, že jste chroničtí ochutnávači, zkuste si jednou odkládat při pečení vše, co jste chtěli ochutnat ještě před tím, než to vložíte do úst, na zvláštní talířek. Názorně pak uvidíte, jaké množství potravin jste do sebe během pečení mohli nevědomky přijmout.  Můžete též zkusit při pečení cukroví žvýkat (mimochodem hodinou žvýkání vydáte 50 kJ).

Jaké cukroví tedy péct? Největší pohromou pro naši postavu je nadměrná konzumace živočišných tuků a cukru, které tvoří základ klasického cukroví.
Většina klasického cukroví - rohlíček, pracna, slepovaná kolečka mají okolo 300 kJ, vosí hnízdo 500 kJ, rumové koule, cukroví s máslovým krémem až 1000 kJ na jeden kousek.

Jaké cukroví tedy péct?

Pokuste se při přípravě cukroví nahradit méně vhodné součásti zdravějšími.

Omezení cukru: 
-    Snažte se méně sladit, kde to nejde, nahraďte cukr nekalorickým sladidlem (pozor při vysokých teplotách nad 180 ºC ztrácí sladidla, kde je pouze aspartam, sladivost). Sušené ovoce místo cukru je výhodné k vyššímu množství vlákniny a minerálů a vitaminů.  Díky značnému obsahu cukru, lze využít do některého pečiva i mrkev.

Omezení tuku
-    Tuky přidávají cukroví velkou energetickou hodnotu. Místo máslových krémů používejte krémy pudinkové, tvarohové, nezapomeňte na želatinu nebo využívejte nízkotučné krémy či rostlinné tuky s menším procentem tuku (Flora light, Perla). Pokud nemáte speciální recept, uberte z receptu klasického část tuku (zhruba třetinu) a nahraďte mlékem či nízkotučným jogurtem. Plechy nevymazávejte, využijte pečící folie nebo ještě lépe folie No-stick.

Vejce

Vajíčko můžeme nahradit přípravkem Vajahit, který neobsahuje cholesterol a má 2x méně energie. Vajíčko můžeme nahradit i sojovou moukou, kterou rozkvedláme v sodovce.

Mouka

Bílou mouku lze nahradit zcela nebo částečně moukou celozrnnou. Celozrnná mouka má 2x více vlákniny a podstatně více minerálů (zinek, železo, vápník) a vitaminů (B1, B2 apod.). Při přípravě vánočního pečiva je velmi vhodná chuťově jemná špaldová mouka. Letos můžete např. nekombinovat třetinu mouky celozrnné a dvě třetiny mouky bílé, na kterou jste zvyklí, a za pár let už bude převládat mouka celozrnná a rodina nebude protestovat. Při zpracovávání celozrnné mouky je třeba větší množství tekutin a naopak nemusíte přidávat aromatizující přísady (rum, vanilka), protože má sama o sobě příjemnou vůni. Při pečení můžete použít celozrnnou mouku pšeničnou, pšeničnou špaldovou, žitnou, pohankovou, sojovou, amarantovou.

Oříšky

• Můžete částečně nahradit obilnými klíčky, pšeničnými, žitnými.
•Můžete nahradit nasucho opraženými vločkami, a to nejen ovesnými, ale i ječnými, žitnými, sojovými.

Snížení energetické hodnoty

Energetickou hodnotu cukroví můžete snížit tak, že budete vyrábět, a tím i jíst menší a lehčí kousky, např. velmi tence nakrájené oříškové lupínky či pusinky. Účinné je zabudovat do cukroví také vlákninu. Lze použít vločky, mrkev, fíky, jablka, banány, švestky, meruňky apod. Takové cukroví nesníte naráz, protože ho musíte více kousat, vzhledem k vláknině dříve opustí Vaše tělo, a navíc přijmete i minerály a vitaminy.

Hledisko glykemického indexu

Každá potravina ovlivňuje hladinu cukru v krvi 2- 4 hodiny po její konzumaci. Schopnost rozhoupat hladinu cukru v krvi, což je nevýhodné, vyjadřuje hodnota glykemického indexu. Za základ byla vzata hodnota glukózy 100, čím je tedy hodnota GI dané potraviny vyšší, tím  je to pro hubnutí nevýhodnější.

Na hodnotě GI se podílí především obsah a druh sacharidů, dále vzájemný poměr živin v potravině, množství vlákniny, způsob zpracování a množství zkonzumované potravy.

Z hlediska GI je pro cukroví výhodné:

•    Základ tvoří bílkoviny, tuky, škroby, co nejméně cukru
•    čím vyšší je obsah vlákniny, tím nižší je hodnota GI
•    když využijeme skladby potravy s převahou bílkovin přímo v receptu cukroví (více bílkovin a méně cukru - např. pusinky s aspartamem, oříškové lupínky)  nebo    snědení cukroví zkombinujeme s potravinou bohatou na bílkovinu (např. s tvarohem)
•  pokud jíme menší množství (když sníte obrovské množství potraviny s nižším GI, stoupne  Vám hladina cukru stejně, jak když sníte málo potraviny s vysokým GI)
•  čím nižší je tepelné zpracování, tím nižší GI

Tipy na vánoční mlsání

•   Sněhové pusinky s aspartamem (pouze je sušíme, takže aspartam neztratí sladivost), případně s oříšky
•    Čokoládu s vysokým % kakaa (60-80%) rozlámejte na malé kousky, zabalte do alobalu a pověste na stromeček a pak s rozvahou zobejte. Hořká čokoláda má nízký GI, proto je i menší tendence k ukládání energie do tukových zásob a navíc má tak výraznou chuť, že Vám bude stačit opravdu malý kousek, který nezpůsobí výkyvy hladiny cukru v krvi.

 

zdroj textu: doformy.cz

 

 

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip