Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Recenze nové reality show aneb boj o vládní křesla 3 . díl

Recenze nové reality show aneb boj o vládní křesla 3 . díl

Hana Formánková

Tragikomedie aneb politická reality show o sestavení vlády pokračovala pátečním dějstvím, jehož stěžejní scénou se stala oficiální schůzka za zavřenými dveřmi ČSSD a ODS. Jejich setkání nepřineslo žádné šokující činy jako schůzka na Hradě ani žádné novinky, naopak zachovalo si původní proklamovanou linii.

Šéf ČSSD (J. Paroubek) se zarputile drží své role odpůrce nové koaliční vlády a pořád dokola deklamuje svou naučenou negativní repliku - nepodpoříme vládu ODS. Autoři scénáře stále udržují napětí úmyslnou netransparentností záhady - velké koalice ano či ne?

Předseda ČSSD považuje sňatek s ODS za nejkrajnější řešení a v této chvíli si ho neumí představit. Možná se mu nelíbí potencionální partner M. Topolánek a vyčkává, jestli náhodou nevypadne ze hry a ODS mu nenabídne jiného ženicha. M. Topolánek totiž druhý den po volbách v pořadu ČT1 Otázky Václava Moravce hrdinně slíbil, že pokud se ODS nepodaří sestavit vládu, dá svojí funkci předsedy k dispozici.

Ovšem vyčkávání J. Paroubka může dramaticky napnout pan prezident (V.Klaus). Záleží na něm, zda po prvním neúspěšném pokusu M. Topolánka dá šanci Paroubkovi k sestavení vlády levého středu, nebo zda všechny tři pokusy nechá šéfovi ODS.

Přestože šéf ODS věří, že pan prezident vládní šanci ČSSD nedá , J. Paroubek má svůj vládní scénář už připravený. Pokud by se mu nepodařilo získat většinou podporu, bude prosazovat úřednickou vládu odborníků, na níž by se měli podílet především ODS a ČSSD jako nejsilnější politické strany a do níž by dosadili především a jednoznačně odborníky a nestraníky. Co se týče úřednické vlády, tak fantazie předsedy ČSSD nezná hranic a dovede si představit i vládu složenou pouze nestraníků. Ve variantě duhové koalice (ODS, ČSSD, Strana zelených a KDU-ČSL) je však jeho představivost nulová.

V jeho režii by však úřednická vláda nesehrála jen štěk do předčasných voleb, ale obsadila by hlavní vládní roli, popřípadě vedlejší roli jako záskok než se najde stabilnější řešení. Ovšem stabilnější řešení dramatický dějový spád nestabilizuje, ale naopak mu dodá napětí, neboť opět vrací do hry sňatek ČSSD a ODS. Jejich sňatku nahrává i šalamounské prohlášení obou lídrů po jejich schůzce, že velká koalice není v tuto chvíli ve hře, což nevylučuje její návrat na scénu, např. když z hlavní role předsedy ODS vypadne M. Topolánek. Nakonec vyjednávání o věnu proběhlo už na páteční schůzce. Shoda na sedmi programových bodech (snižování nezaměstnanosti, zadlužení veřejných rozpočtů a daňové zátěže, na boj proti korupci, reforma penzijního systému, vytvoření podmínek pro vstup do evropské měnové unie a stabilizace zdravotního systému) je vcelku slušná výbava do manželství či partnerské tolerance.

Zatím se ČSSD drží role zarputilé nevěsty, která odmítá položit svou levicovou čest na oltář státotvornosti sňatkem s pravičákem. Věrnost své straně slíbilo v sobotním dějství všech 74 nově zvolených poslanců, když svým podpisem potvrdilo, že svými hlasy nepodpoří koaliční vládu ODS, KDU-ČSL a SZ. Nový aktér na scéně místopředseda ČSSD (Bohuslav Sobotka) korunoval věrnostní slib poslanců vzkazem ODS, že by se měla zbavit iluzí, že se jí potřebný počet hlasů podaří získat.

Zbaví se ODS své iluze, nebo se jí podaří získat potřebný počet hlas osudovou nepřítomností či zradou některého levicového poslance?

Příště:

Co odehrálo v nedělním dějství tragikomické politické reality show, aneb