Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny

Filmová recenze: Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny

12.11.2016 - redakce Babinet.cz

Oscarový režisér Mel Gibson (Statečné srdce, Umučení Krista) představuje svůj poslední snímek Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny. Nechává se inspirovat skutečným příběhem muže, jež se stal válečným hrdinou číslo jedna a to bez použití zbraně.

Mladičký Američan Desmond Doss (Andrew Garfield) se přihlásí do armády z velmi prostého důvodu. Všichni jdou, tudíž já jdu také. Svým přístupem ke zbraním a zabíjením ostatních lidí se velmi odlišuje od zbytku čerstvě narukovaných vojáků.

Rozjíždí se příběh plný až neuvěřitelných situací, ve kterých Doss zcela upřímně odmítá vzít do ruky zbraň, natož ji použít. Bohužel někteří z jeho soukmenovců nejsou schopni se s tím smířit a za každý jeho nekompromisní bojkot mu pořádně nařežou. Šikana se střídá s Dossovým přesvědčením. Jeho nejsilnější zbraní je jeho víra a Bible, kterou s sebou všude nosí. Fascinující je výraz jeho tváře. I když zbitá a plná modřin a škrábanců, vyzařuje z něj neobvyklý klid.

Situace se otočí o třistašedesát stupňů ve chvíli, kdy se vojáci ocitají v krvavé bitvě o Okinawu. Píše se březen roku 1945. Poslední rok války. Krev teče jako na zabijačce a Doss svým přístupem konečně přesvědčí své spolubojovníky, že se dá bojovat i jinak než se zbraní v ruce. Je jasné, že jeho cílem není nikoho přesvědčovat o správnosti jeho chování, nicméně v této krajní situaci, nezbývá nic jiného, než jít do akce. Doss jedná svým přístupem, tzn. bez použití zbraně - zachraňuje. Zachraňuje jednoho vojáka za druhým, což jako pohádka, ale jak již bylo zmíněno, jedná se o převyprávění skutečnosti.

Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny je velmi silným příběhem! Desmond Doss se v reálném životě stal opravdovým hrdinou a dovoluji si tvrdit, že snímku Mela Gibsona se skutečně podařilo jeho víru, obětavost, čestnost a odvahu výborně ztvárnit. Víra dokáže divy a o to více ji člověk pozve do svého života, když vidí její účinek v příběhu jiného člověka. Víra tvá tě uzdraví - je notoricky známou větou, ale bohužel ne každému se podaří mít víru tak skálopevnou, aby ho vyvedla ze zdravotních problémů a pomohla mu navrátit ztracené zdraví.

Pod scénářem Gibsonova nového filmu jsou podepsáni držitel Pulitzerovy ceny Robert Schenkkan (The Kentucky Cycle, Tichý Američan) a Andrew Knight (Cesta naděje). Andrew Garfield (Amazing Spider-Man) v roli Desmonda si zaslouží hlubokou poklonu. Obzvláště jeho fyzický výkon je nepřehlédnutelný. V dalších rolích rovněž excelují Vince Vaughn (Útěk do divočiny), Sam Worthington (Avatar), Hugo Weaving (trilogie Matrix), Teresa Palmer (Zhasni a zemřeš).

Upřímně vám nový snímek Mela Gibsona doporučuji. Věřím, že pro vás bude hlavní postava Dosse nejméně tak inspirativní jako pro vojáky, bojující se zbraní v ruce po jeho boku. Po boku bez zbraně.

USA, Austrálie 2016

Žánr: životopisný, drama, válečný, romance