Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Drákula - Neznámá legenda

Filmová recenze: Drákula - Neznámá legenda

15.10.2014 - redakce Babinet.cz

Je zpět. Postava slavného rumunského vladaře Vlada III., kterou však celý svět zná spíše pod přezdívkou Drákula, si opět našla cestu na filmová plátna. I když se i nyní jedná o film, ve kterém se párkrát vyděsíte, není tentokráte postava tohoto dávného vladaře vyloženě děsivou, či zápornou. Naopak. Tentokráte je Vlad III. představen, jako milující otec a manžel, který jen chtěl pomoci svému malému království v boji proti velkolepé osmanské říši a který obětoval svou duši, aby toto všechno zachránil.

Název filmu je tentokráte velmi příhodný. Drákula: Neznámá legenda (Dracula Untold), totiž přesně vystihuje podstatu filmu. Jak již bylo řečeno, většina světa si pod pojmem „Drákula“ představí upíry, či jiné strašlivé věci. Na jednu stranu mají pravdu, Vlad proslul například narážením svých nepřátel na kůly (odtud pramení přezdívka Vlad napichovač, či narážeč), ale ve své zemi je dodnes uznávanou osobností. Režisér Gary Shore zkusil pojmout svůj příběh o této legendární postavě právě z tohoto úhlu pohledu.

Vlad jako vládce malé Transylvánie se zodpovídá mocné Osmanské říši. Když je sultánem této říše požádán, aby mu vydal tisíc svých chlapců, včetně vlastního syna, odmítne. Sám byl jako malý odveden a nechce, aby jeho syna potkal stejný osud. Vzepře se tedy sultánovu nařízení, i když ví, že jeho království nemá proti obrovské armádě osmanské říše ani nejmenší šanci. Záhy však zjistí, že v horách jeho země žije cosi, co mu může pomoci přemoci své nepřátele. Zaprodá tak svou duši temnotě, aby získal nadlidské schopnosti a pokusil se zlomit sultánovu armádu.

V první řadě zaslouží pochvalu výběr herců. Velmi dobrý je především charismatický představitel hlavní role Luke Evans, který po účinkování v posledním Rychle a zběsile a Hobitovi, dostal svou první velkou roli a zhostil se jí na výbornou. Vladovi (i jeho rodině) budete držet palce. Třešničkou na dortu přesvědčivých výkonů všech zúčastněných je pak postava upíra v mrazivém podání Charlese Danceho. Působivé jsou i některé scény. Především, když Vlad získává své nadlidské schopnosti, či jejich následné zkoušení v nočním lese. Film se nikde zbytečně nezdržuje, děj plyne jasně a přehledně (i předvídatelně). Vlastně i technickou stránku filmu, především ve spojení s plánem IMAXu, lze hodnotit jako více než dobrou. Je tedy v něčem problém?

Vlastně ano. Vše je totiž až příliš všední, což na jednu stranu zamrzí. Shore měl totiž k dispozici velmi dobrý námět a opravdu velmi zajímavé herce, kteří se mu ve filmu i odměnili. Celkově jde však o poměrně rutinní záležitost, která vychází z tradičních postupů. Velkolepá bitva, rozpolcený hrdina, osudová rozhodnutí. Vše už tu bylo. Možná je hodnocení až příliš přísné, ale tenhle Drákula měl na víc. Neznámá legenda není hloupým filmem a za návštěvu kina rozhodně stojí. Jedná se o takovou příjemnou filmovou „jednohubku“. Neurazí, nenadchne, ale pobaví.

USA 2014

Režie: Gary Shore

Scénář: Matt Sazama, Burk Sharpless