Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Díra u Hanušovic

Filmová recenze: Díra u Hanušovic

20.7.2014 - redakce Babinet.cz

Jedno pivo. Druhé pivo. Režná. Zelená. Slivovice. V podstatě jsou příjemnou záplatou na všechny ty strasti a problémy lidí z malé vesničky kdesi v Jeseníkách. Rozmazlený člověk z města se nestačí divit, jak lidé v tak malé vesnici prožívají svoje životy. Skutečně je prožívají, nebo žalostně propíjejí a sní o něčem lepším?

Miroslav Krobot, známý především jako dlouholetý šéf Dejvického divadla, nám představuje svůj filmový debut Díra u Hanušovic. Do hlavních rolí obsazuje skutečné hvězdy našeho filmového plátna, jako Tatianu Vilhelmovou, Lenku Krobotovou, Ivana Trojana či Jaroslava Plesla.

Maruna /Tatiana Vilhelmová/ původně učitelka němčiny nemá ve své domovině zrovna koho učit, tudíž končí jako hospodská v místním restauračním zařízení. Jejím životním tématem se tak stali muži. Kam se člověk podívá, bohužel nevidí žádného vhodného životního partnera. Maruna  - v srdci živel žije život skutečně naplno, tudíž své srdce otevírá hned několika mužům. Jednomu více, druhému méně a tomu třetímu? Na něj zbyla jenom škvírka. Maruna je úžasná, klobouk dolů. Holka z města by něco takového skutečně nedala.

Ivan Trojan v roli místního starosty představuje muže skutečně k popukání. Naneštěstí v negativním slova smyslu. Pokud zrovna nesedí na posedu a nečeká na svého jelena, tak souloží s Marunou a občas jí i poleptá med kolem pusy, aby si ji udržel. Naprosto nepoužitelného muže jako je on, má hned každá žena plné zuby. A to nemusí být vůbec náročná. Starosta má z pekla štěstí, že Maruna je skutečné děvče do nepohody.

Olin /Jaroslav Plesl/ - místní trouba je v dávno v dospělém věku stále panic a Maruně by dal modré z nebe, kdyby ho vzala na milost a otevřela mu své srdce. Nebo snad něco jiného? Běhá za ní jako ratlík, nosí jí tašky a těší se na... Ostatně vše uvidíte v novém snímku Mirka Krobota. Málem mi vypadly oči, když došlo na … ! Fantazii sexuálního zoufalce se skutečně meze nekladou.

Další filmové postavy mají také velmi specifické a naprosto originální rysy. Lenka Krobotová v roli Jaruny, sestry Maruny, se zdá býti světlou výjimkou v celé šedi jejich tříčlenné ženské rodiny. V jejím čele se hrdě a panovačně tyčí matka, s níž by normální člověk nevydržel ani minutu. Excelentně ji ztvárnila Johanna Tesařová.

Díra u Hanušovic je na jednu stranu naprosto fascinující a na druhou šíleně depresivní, smutná a bohužel až odporná. Odkud pochází odpor? Z nedostatku respektu. Mnozí obyvatelé /a většinou v partnerském či manželském svazku/ k sobě nemají vůbec žádný respekt. Divák má pocit, že sleduje osudy lidí z doby dávno minulé, ale bohužel se jedná o dobu současnou. Mnohé ženy nemají respekt samy k sobě, ve stejném duchu vychovávají své syny a ti to pak dávají svým milenkám či manželkám sežrat na celé čáře. Vítejte ve středověku!

Díra u Hanušovic vypráví velmi silný příběh. Dialogy zrovna neoplývá, což je naprosto logické. Vyniká suchým humorem, z něhož často až mrazí. Člověk se směje jako protržený, ale zároveň cítí, jak se mu z toho dělá šoufl. V nitru duše ví, že scénář zcela odpovídá skutečnosti. Lidé skutečně tak přemýšlejí, skutečně tak mezi sebou jednají a ve stejném duchu vychovávají své děti. Prosím, neberte mé řádky jako kritiku. Pouze  konstatuji realitu, která říká, že lidé nedělají nic špatného, protože pouze jedou v kolejích svých rodičů. Nemají sílu ani odvahu, aby změnili směr jízdy či přestoupili do zcela odlišného vlaku.

Nový film Mirka Krobota by měl každý vidět. Hlavně lidé žijící ve velkých městech, kde mají tolik na vybranou a stále si jenom stěžují. Velká města poskytují hotovou kolébku komfortu a luxusu, které moderní doba nabízí. Vesnice a vesničky se vezou na naprosto jiné vlně! Vyhledávané právě lidmi z měst, aby si odpočinuli z ruchu a smradu jejich domoviny a načerpali sílu z místní přírody. Zároveň jsou velmi jednoduchým až primitivním domovem lidí, kteří jsou v nich tak zakořeněni, že nemají sílu odejít a změnit svůj život od podlahy.

Za Díru u Hanušovic jsem moc vděčná a tímto ji všem vřele doporučuji.

ČR 2013

Žánr: načernalá komedie

Režie Miroslav Krobot

Hrají: Tatiana Vilhelmová, Ivan Trojan, Jaroslav Plesl, Lukáš Latinák, Johanna Tesařová, Lenka Krobotová, David Novotný, Simona Babčáková, Hynek Čermák, Ján Kožuch, René Přibil, Klára Melíšková, Martin Myšička

Přístupnost: od 15 let

Premiéra: 24.07.2014