Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Prodloužený víkend

Filmová recenze: Prodloužený víkend

26.1.2014 - redakce Babinet.cz

Co přináší prodloužený víkend? Větší dávku zábavy? Nebo snad nudy či emocionálního rozpoložení? Více sexu? Zamilování se? Variant jsou miliony. Někomu postačí nákupní horečka, dva za cenu jednoho, prostě co člověk, to originál. Prodloužený víkend /Labor Day/ je název nového filmu režiséra a zároveň scénáristy Jasona Reitmana.

Hlavní hrdinku Adele velmi dobře ztvárnila Kate Winslet /Nouzový východ, Prázdniny/. Stále mladá, nicméně její energie se rovná nule. Život jí evidentně přináší naprosté vyčerpaní, zklamaní a jen tak něco jí dobrou náladu nepřidá. Jejím jediným životním štěstím je její třináctiletý syn Henry /Gattlin Griffith/. Hotový poklad, starající se o svoji matku horem dolem. Zdá se, že jí dělá tzv. hodinového manžela. Docela dřina pro dospělého zralého chlapíka, natož pro kluka na prahu puberty. Ostatně jeho otec - bývalý manžel Adele - situaci nezvládl a utekl se svojí sekretářkou. Henryho bere každou neděli do restaurace, aby alespoň ke konci týdne měl mužský vzor. Tristní...

Jejich nezáživný, rutinní život se změní ve chvíli, kdy v supermarketu se k ní naléhavě přidá muž na útěku. Pevné tělo, krvácející jizva po operaci slepého střeva, krev za uchem, krev před uchem. Jinak vcelku pohledný chlapík, jež žádnou ženu nenechá zcela lhostejnou. Frank /Josh Brolin/ velmi důrazně poprosí Adele a Henryho, aby mu na chvíli poskytly azyl. Je na útěku z vězení, kam se dostal neprávem. Potřebuje se někde schovat než se přežene první vlna pátrací akce.

Frank, hladový po domácí atmosféře, zcela překvapivě zaujme pozici chlapa v domě. Vrhne se nejenom do výměny oleje či pneumatiky u auta, do generálního úklidu zanesených okapů, ale také se blýskne v kuchyni. Evidentně vaří jako sám Pán Bůh, Adele a Henry se nestačí divit. Energie v kdysi mrtvém a nudou prostoupeném domě stoupá a získává na barevnosti. Stejně tak Adele. Její citlivost jí dovoluje vidět pod hrubou slupku uprchlého kriminálníka a krok za krokem se Frankovi oddává. Henry má konečně mužský vzor a to nejenom na konci týdne.

Prodloužený víkend je emocionálně hluboký snímek. Co uvedlo Adele do jejího nepřetržitého smutku a depresí? Proč se Frank ocitnul ve vězení? Jak Henry prožívá svůj zlom z chlapectví do jinošství - věku pubescenta? Energie nabírá na obrátkách, pozorující divák má pocit, že jim všem drží palce. Ne, nejde jenom o pocit. On ji fakt drží palce a chce aby se stal nějaký zázrak a ti tři zůstali spolu!

Jelikož jde o americký snímek, nabízí se, že se opravdu stane růžový zázrak. Ale Prodloužený víkend je spíše o životě než o růžových bublinách fantasie a představ. Poslední třetina je více než překvapující, ostatně přesvědčte se sami. Přeji vám silný lidský zážitek.

UIP - Paramount, USA, 2013

Žánr: romantické drama

Režie: Jason Reitman