Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Ladíme

Filmová recenze: Ladíme

9.1.2013 - redakce Babinet.cz

Americký režisér Jason Moore přichází s novou hudební komedií Ladíme /Pitch Perfect/, podle scénáře Kay Canon.

Anna Kendrick, která se nedávno blýskla ve snímku Lítám v tom, ztvárnila i hlavní roli mladé studentky Becy. Pro velmi introvertní Becy, schovávající se ve svém hudebním světě, je hudba největší lásku a zábavou zároveň. Sluchátka na uších, nejlépe zavřené oči, výraz typu "nejsem tady, nic po mě nechtějte". Druhá rovina jejího odtažitého postoje odhaluje, že jde o dítě rozvedených rodičů, jež se s jejich rozchodem nemůže smířit.

Beca sní o povolání dýdžejky největšího kalibru. Jistě si dokážete představit výraz obličeje jejího ambiciózního otce, když Beca neústupně bojuje za splnění svého snu. Otec zuří, ale na vášeň své dcery je krátký.

Ale osud udělá čáru přes rozpočet i těm nejzarytějším tvrdohlavcům, kteří jdou nekompromisně za svým cílem. Beca nastoupí na novou školu, kde pozná velice kontroverzní sbor zpívající studentek. A jak se říká, že hudba spojí nespojitelné, zde nespojitelné tedy velmi rozličné povahy dívek (barbíny, sexuální náruživky, drsné asociálky) spojuje láska k soutěžnímu sborovému zpívání. Ale pozor! – bez hudby. Hudbu si vytváří svými hlasy.

Mě osobně však jejich sborový zpěv nenadchl. Ani filmové publikum nebylo nadšeno tímto stylem zpěvu a hned na začátku filmu tak dochází k velmi trapnému incidentu, který se stane neoficiální šéfce dívčího sboru Aubrey /Anna Camp/. V incidentu velmi jasně vyjde najevo, jak ona vnitřně cítí svou spolupráci s pěveckým sborem včetně vybraných písní, sladění se a potenciálního úspěchu na veřejnosti: „Páchne, leptá, nechutně se rozprostírá....“

Právě mezi Becou a Aubrey pomalu, ale jistě klíčí rivalita. Rozdíl mezi jejich povahami i v přístupu ke zpěvu a sboru je znatelný od samého začátku. Beca - nespoutaná rebelka, která ráda objevuje nové, mixuje a vytváří.  Aubrey si hraje na někoho, kým není a navíc se tváří, že vyznává střední konzervativní proud. Jde jí hlavně o vítězství v prestižním klání školních hudebních skupin.

Snímek Ladíme v prvé řadě neukazuje jenom hudbu a rádoby mrštné muzikální hvězdy a hvězdičky, ale také jejich charaktery a důvody proč se tak či onak chovají. Za vším pochopitelně stojí jejich rodiče a výchova, která se na mladých lidech podepsala.

Upřímně řečeno, nový film Jasona Moore mě nijak zvlášť nezaujal. Rušila mě na něm jistá "americká kýčovitost", jíž  Moore nedokázal podat v té správné neboli opravdu vtipné a výstižné míře. Chvílemi jsem se až nudila. Nicméně co člověk, to názor. Třeba právě vy chcete totálně vypnout a užít si snímku, při němž nemusíte vůbec přemýšlet, stačí se jenom dívat a vnitřně nezasahovat.

USA – 2012;  UIP-Universal

Žánr: hudební/komedie

Scénář: Kay Cannon