Nejrozsáhlejší hlasování o pivu v České republice ukončil pivovar Krušovice jednoznačným výsledkem. 97% účastníků referenda prokazatelně potvrdilo, že pořádná krušovická Dvanáctka a Desítka opravdu chutnají. Na více než 300 místech České republiky se vypilo 65 445 ochutnávkových třetinek. S výsledkem referenda seznámí Krušovice veřejnost prostřednictvím televizního spotu.
Výsledky referenda zveřejnili zástupci Krušovic a výzkumné agentury Millward Brown v jednacím sále někdejšího Federálního shromáždění (dnes nová budova Národního muzea). Symbolicky se tak Krušovická Dvanáctka a Desítka přenesly do doby, kdy založily na svou proslulost. V té době pracoval v Krušovickém pivovaru jako sládek Václav Kloub. Právě on se společně se současným sládkem Tomášem Kosmákem podílel na vývoji nových krušovických piv tak, aby se co nejvíce přiblížila chuti, jež jim zajistila uznání mezi českými pivaři. Ve svém snažení šli tak daleko, že současná Desítka je vařena na 10,2 stupňů a Dvanáctka na 12,2 stupňů. Vyšší stupňovitost znamená vyšší obsah extraktu a dodává tedy pivu plnější chuť.
„Dostali jsme volnou ruku a jasné zadání – vytvořit co nejlepší pivo. Díky tomu jsme mohli použít nejkvalitnější domácí suroviny a vařit opravdovou desítku a dvanáctku,“ říká Tomáš Kosmák.
Krušovická piva utržila šrámy na pověsti v devadesátých letech, kdy německý majitel nebyl schopen uspokojit všechny poptávky na domácím trhu v kvalitě, která byla do té doby pro Krušovice běžná. Po převzetí pivovaru společností Heineken v roce 2007 se management rozhodl vrátit značce někdejší proslulost. Mohl se přitom opírat nejen o zkušenosti Václava Klouba a schopnosti Tomáše Kosmáka, ale také o připomínky desítek pamětníků a stovek štamgastů a hospodských. Vývoj desítky, představené loni a letošní dvanáctky trval několik měsíců.
„Zúčastnil jsem se ze zvědavosti několika testovacích akcí. Reakce pivařů pro mne znamenají obrovské zadostiučinění. Vždyť když jsem z pivovaru v devadesátých letech odcházel, nemohl jsem se dívat na to, co se s Krušovicemi děje,“ vzpomíná Václav Kloub, kterému německý vlastník svého času striktně zakázal vstup do pivovaru.
Referendum probíhalo po dobu 30 dní. Na ochutnávku spojenou s hlasováním zvala rozsáhlá televizní, tisková a rozhlasová kampaň. Čtyři speciální týmy vybavené historickými auty a cisternami vyrazily na cestu 16. května. Referendum neboli hlasování spotřebitelů probíhalo formou vhazování kelímků (hlasů) do hlasovacího stojanu. Z počtu 54.747 odevzdaných hlasů hlasovalo 98% účastníků, že jim Krušovice chutnají. Výsledky hlasování odborně zpracovala a tím potvrdila také výzkumná agentura Millward Brown.
Na vzorku 1 553 osob zjistila, že 97% dotázaných odpovědělo, že jim Krušovice chutnají, dvěma procentům nechutnají a jedno procento se nedokázalo vyjádřit. 70% respondentů tvořili muži, 30% ženy.
„Rozhodli jsme se hrát otevřenou hru a nechat otestovat naše pivo v referendu, protože jsme věřili, že se opravdu povedlo. I tak ovšem výsledek předčil naše očekávání. Ukazuje se, že i ti, kdo ke Krušovicím přistupují s nedůvěrou, na základě vlastní zkušenosti mění názor,“ říká ředitel marketingu Heineken ČR Jiří Imrýšek.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.