Babinet.cz  /  Magazín  /  Cestování  /  Test Toyota Yaris: Auto pro všední den i nedělní výlet

Test Toyota Yaris: Auto pro všední den i nedělní výlet

13.1.2025 - redakce Babinet.cz

Jestli lze nějaké auto označit za typicky ženské, pak je to bezesporu Toyota Yaris. Ta patří mezi stálice značky již od roku 1998. Na japonském trhu se zpočátku prodávala jako hatchback pod názvem Vitz a Platz jako sedan a coupé. Ve druhé generaci od roku 2005 do 2013 byl výběr karosářských variant omezen na hatchback a sedan, který pro japonský trh dostal jméno Belta.

 

 

Po třetí generaci v roce 2013 byla v roce 2019 představena generace čtvrtá, dostupná již pouze jako hatchback. Vyráběna je v Japonsku, Francii a v českém Kolíně. V letošním roce jsme se dočkali faceliftu, při kterém dostal model výkonnější hybridní pohon, nový multimediální systém, plně digitální uživatelské prostředí a pár stylistických detailů, vylepšujících moderní městský vzhled. Takže se máme na co podívat a vyzkoušet, co přinesl nového a užitečného.

Exteriér

Zvenku je při pohledu na jednotlivé generace patrné, že podobně, jako se malému dítěti prořezávají zoubky, autu se v průběhu svého vývoje prořezaly pěkně ostré rysy a z malého boubelatého prcka se stává ostrý junior. 

Klínovitý profil působí dynamicky ale vyváženě a slibuje slušné svezení. Zatímco přední partie s široce otevřeným nasávacím otvorem evokuje sílu, zadní partie široce rozkročených kol, vytažených do rohu karoserie, slibuje výborné jízdní vlastnosti. To je kombinace vjemů, které, navíc podpořené atraktivním modrým lakem a černými sloupky a střechou, odolá málokdo.

Interiér

Interiér je spíš v černé než šedé barvě. Po faceliftu jsou na první pohled viditelné změny v kapličce před řidičem a uprostřed přístrojové desky. Dříve poměrně složitě tvarovaný prostor před volantem, kde byly tři samostatné plochy, se opticky zklidnil. Je zde jeden přehledný panel, zobrazující vše potřebné a užitečné. Na levé straně je místo otáčkoměru ukazatel, zobrazující, v jakém režimu pohonná jednotka pracuje. Ta, jako hybridní, může totiž nejen energii spotřebovávat, ale i díky rekuperaci při brzdění vytvářet.

Šikovný je head up displej. Na čelní sklo se promítají základní údaje, takže se při běžné jízdě nemusíte vůbec koukat na přístrojovou desku. To je nejen pohodlné, ale zvyšuje to i bezpečnost, protože nemusíte odvracet oči od vozovky. To je cesta do budoucna k tomu, aby se údajů na čelním skle zobrazovalo víc, než jen rychlost, zařazený převodový stupeň, omezení rychlostí a jízdní režim, případně hlídání jízdních pruhů, jako je tomu teď. Je to také pokrok proti nedávné minulosti, kdy se údaje promítaly na průhledný štítek, vyklápějící se před řidičem.

Inovace je patrná také uprostřed. Zde byl menší dotykový panel s tlačítky po stranách nahrazen panelem větším, bez tlačítek. U vyšších výbav Executive, Premiere Edition a GR Sport je to displej s úhlopříčkou 10,5 palce a tři základní výbavy Active, Comfort a Style pak mají displej devítipalcový.

V testovaném modelu byl větší panel, který disponoval jediným kruhovým ovladačem pro zapnutí a nastavování hlasitosti médií. Ostatní funkce se vyvolávaly tlačítky po stranách displeje. Naštěstí se do ovládání promítají uživatelské zkušenosti předchozích generací, takže orientace je vcelku jednoduchá a zobrazování údajů jasné a čitelné.

Přestože je auto malé a kompaktní, má výbavu vozů vyšších tříd, například vyhřívání předních. Pochválit je třeba celý systém klimatizace. Ten má pro své ovládání samostatný panel, vybavený tlačítky pro základní funkce včetně vyhřívání předního i zadního skla i zrcátek, což v zimě oceníte a u takto malého vozu je to velmi nadstandardní výbava. Jeho používání je tak jednoduché, rychlé a bezpečné i za jízdy. Není nic horšího, když se pro změnu teploty nebo směru proudění musíte proklikávat nějakým menu a potřebujete to udělat na dálnici. Toho jste u tohoto vozu ušetřeny.

Interiér je poměrně dobře odhlučněný, ani při 130 kilometrové rychlosti se dovnitř nepřenáší žádný velký hluk, takže je možné si vychutnat zvuk audia. Pokud je slyšet nějaký hluk, je to aerodynamický hluk od zrcátek a předních sloupků, ale není to nic, co by rušilo, je to jen přítomné šumění na pozadí. Aerodynamickému hluku sekunduje hluk od pneumatik. Hluk od motoru není podstatný, ve vyšších rychlostech je překryt i slabým svistotem větru a hukotem pneumatik. Testovaný vůz měl automatickou převodovku CVT s měnitelným převodem, takže všechny problémy s řazením, které by bylo u manuální převodovky obtížnější, můžete ponechat na automatu a věnovat se dění před sebou, nebo ve  voze.

Výhled z auta je slušný, i když doprava dopředu bude zpětné zrcátko vyšší řidičce zakrývat polovinu čelního skla, takže pro sledování semaforů si musí do křižovatky dobře najet, aby vůbec něco viděla. Doprava, pokud máte delší nohy a posunete si sedačku víc dozadu, není také moc vidět. Poměrně široký prostřední sloupek vykrývá velkou část zorného úhlu a při vyjíždění na hlavní je pak lepší požádat o asistenci spolujezdce.

Nastupování do vozu je docela pohodlné, i když zadní dveře jsou ve spodní části opravdu dost úzké a protáhnout se mezerou mezi přední sedačkou a zadním sloupkem vyžaduje určité soustředění a šikovnost. Zatímco na předních sedadlech je místa dost, u zadních je patrné, že to je spíše zóna pro děti nebo dva dospělé menší postavy.

Konektivita je řešena spíš vepředu. Zde najdete dvě mini SUB zásuvky a jednu 12V třeba pro připojení palubní kamery. Cestující vzadu mají ale smůlu, zásuvka se nekoná a na cesty se tak musí vydat s dostatečnou zásobou energie v baterii. Při cestách s dětmi se proto jako doplňková výbava určitě bude hodit delší napájecí šňůra, která dosáhne od přístrojové desky až na zadní sedadla.

Pokud jde o kufr, nákup do něho naložíte, výbavu pro děti na kroužky také, možná i menší golfky, ale tím to končí. 286 litrů není moc, i když je možné v případě potřeby sklopit dělená zadní sedadla a tím si výrazně pomoci.

Motor, převodovka

Pohonné jednotky nabízí tento model dvě. Obě jsou hybridní, obě se skládají z tříválcového benzínového motoru 1,5 litru a elektromotoru. Liší se výkonem spalovacího motoru, takže máte k dispozici výkon buď 116 nebo 130 koní. Na velikost vozu je to naprosto uspokojující. Výhodou této pohonné jednotky je, že spalovacímu motoru v momentě potřeby vypomůže elektromotor, takže zvládnete zrychlit rychleji a dostat se tak například z nebezpečné situace při předjíždění. Toto uspořádání pohonného systému umožňuje dokonce jízdu pouze na elektřinu až do rychlosti 130 km za hodinu. Nejde z toho ale dělat zvyk, protože trakční baterie má kapacitu pouze 0,76 KWh, a to na dlouhé pojíždění nestačí.

Převodovka nabízí režimy Power a ECO s tím, že v režimu ECO by měla pohonná soustava šetřit energii. Což možná i trochu dělá, protože reakce na pedál akcelerátoru je více než rozvážná. V případě, že máte dostatečně nabitou baterii, můžete využít EV režim. Ten umožní jízdu pouze na elektřinu, po jejím spotřebování se ale přepne zpět na pohon spalovacím motorem.

Při jízdě je možné použít i velmi užitečný režim převodovky, označený jako „B“. To je režim se zvýšenou rekuperací. V praxi poskytuje řidiči dvě výhody. Po sundání nohy z plynu auto začne hned poměrně intenzivně zpomalovat, protože se pohonný elektromotor přepne do režimu generátoru. Mění přitom kinematickou energii vozu na elektřinu a dokáže také ve většině běžných situací nahradit při předvídavém jízdním stylu brzdy. Prakticky nemusíte na brzdový pedál ani šlápnout, potřebné zpomalení za vás zvládne rekuperace.

Trochu nepříjemné může být, když systém usoudí, že baterie elektromotoru je vybitá a rozhodne se ji dobít. Vytočí pak spalovací motor do vyšších otáček, než je nutné k samotné jízdě a přebytkem výkonu pohání alternátor, dobíjející baterii. Cestující ve voze pal musí přetrpět dobu, kdy se v interiéru rozléhá přece jen vyšší monotónní hluk, který lze vypnout jen změnou jízdního stylu nebo citlivou hrou nohy na pedále akcelerátoru.

Kombinovaná spotřeba je u této pohonné soustavy uváděna 4,1 až 4,9 litru, nám palivoměr ukázal spotřebu 4,5 litru. Ovšem náš jízdní styl je možné popsat spíše jako plachtění, při dynamičtější, nebo rychlejší jízdě je potřeba počítat s hodnotou o 1 až 1,5 litru více.

Jízdní vlastnosti

Jak jsem psal v úvodu, auto svým vzhledem, daným umístěním kol v rozích karoserie, působí dojmem dynamického vozu. Praxe ukázala, že to není jen dojem, ale že tak auto funguje i v praxi. Podvozek skvěle drží a reaguje na pokyny volantu, který dává docela dobrou odezvu o ve vyšších rychlostech. Není nijak přeposilovaný a člověk má v tomto autě pocit, i díky nízkému posazu a kompaktním rozměrům, jako by řídil precizně a velmi dobře karosovanou motokáru. Od ní se ale liší většími koly. Standardně jsou montovány 17´´ kola, nejvyšší výbava pak dokonce 18´´, ale v tomto případě méně znamená pohodlněji. Vyšší pneumatiky totiž kromě tlumičů a pružení pomáhají lépe zvládat rozbité vozovky, případně městskou dlažbu. Podvozku i motoru velmi dobře sekundují také brzdy. Ty mají na to, že se jedná o hybrid, který nejdříve rekuperuje a teprve potom brzdí, dobrý nástup a při důraznějším povelu umí být i pěkně ostré.

Závěr

Yaris je malé auto, které se v konkurenci určitě neztratí. Ani vzhledem, a už vůbec ne jízdními vlastnostmi. Po městě poslouží jako nákupní taška s velmi rozumnými provozními náklady, mladou rodinu s dětmi nebo dva seniory dopraví s potřebnými nákupy kam je potřeba. Zároveň si ale můžete užít intenzivní prožitek kontaktu s vozovkou při ostřejší jízdě.

Pokud nebudete cestovat s více dětmi na dovolenou k moři, bude prostor, který vůz nabízí ve většině situací dostatečný. Lyže na hory, nebo kolo na víkend v něm sice neodvezete, kvůli kočárku budete muset sklopit zadní sedačky, na druhou stranu ale zase zaparkujete všude tam, kam už se vešel někdo před vámi.

Na závěr bývá obvyklé zmínit se také o ceně. V poslední době, která je velmi turbulentní, už raději konkrétní částky neuvádíme, protože mohou rychle zastarat. Je vždy lepší se podívat přímo na stránky dovozce a sestavit si auto podle vlastních představ. Přesto lze pro orientaci uvést, že cenové rozpětí u tohoto modelu se aktuálně pohybuje v základu od 500 do 700 000 Kč a vylepšit si ho můžete volbou odstínu karoserie a paketu, nebo volitelné výbavy.

Galerie vozu

napsal Jan Švéda

Zdroj: autorský článek

Autor fotografie: Jan Švéda, redakce Babinet.cz

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz