Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová premiéra: PARFÉM - Příběh vraha

Filmová premiéra: PARFÉM - Příběh vraha

Petra Svobodová

Francie/Španěsko/Německo 2006

drama, triller

Režie: Tom Tykwer

Hrají: Ben Whishaw (Jean-Baptiste Grenouille), Dustin Hoffman (Guiseppe Baldini), Alan Rickman (Antoine Richis), Rachel Hurd-Wood (Laura Richis)

V kinech od 30.11.2006

Už od svého narození byl Jean-Baptiste jiný než ostatní. Svět začal vnímat jen prostřednictvím vůně. A vybíravý nebyl: ať už šlo o pachy rybího trhu, kde se narodil, sirotčince kde vyrůstal až po ten nejhorší představitelný – pach koželužny, kam byl prodán na práci. Svůj životní cíl objeví teprve po setkání s pouliční prodavačkou, jejíž vůní je fascinován. Jeho následující život je jen touha po zachování jejího nezapomenutelného a nezachytitelného pachu a tím stvoření nejlepšího parfému všech dob….

Film je inspirován slavnou stejnojmenou knižní předlohou Patrikca Süskinda, který svůj román označoval za nezfilmovatelný a dvacet let odmítal prodat autorská práva. Největším problémem převedení na filmové plátno bylo, že se hlavní hrdina vůbec nevyjadřuje slovy. Tvůrci to vyřešili hlasem vypravěče, jenž popisuje převážně hnutí mysli Jeana-Baptista. Není to ale tak časté, jak by si divák myslel. Většinu pocitů dokáže nová tvář světového filmu Ben Whishaw vyjádřit svým (převážně němým) herectvím.

Další hlavní roli hraje kamera. Té se daří skvěle spodobnit vůně, které v kinosálu neucítíte, ale přesto si je dokážete představit. Nutí k zamýšlení, jak voní mokré kameny, čerstvě trhaná levandule i destilovaná kočka.

Parfém ve vás dokáže vzbudit i odpor, hlavně zpočátku (př. sugestivně poddaný porod na rybím trhu). Vizualita je vůbec největší deviza filmu. Velkolepé jsou také záběry krajiny podbarvené silnou hudbou (Berlínská filharmonie). I kostýmy a reálie života za Ludvíka XVI. dotvářejí velký film. Přesto to není jen kostýmní podívaná, ale dává prostor i dobrému herectví. Pravda, jen pro tři herce, ale jejich výběr dokáže film zaplnit.

Ben Whishaw (první z nich) jako Jean Baptiste Grenouille se svým talentem a vytříbeným nosem se dostane do učení bývalého vynikajícího tvůrce parfémů Guiseppeho Baldiniho, který ho zaučí do řemesla. Mistra Baldiniho ztvárnil Dustin Hoffman, a i díky jemu se Parfém vymaňuje z klasické historické vyvražďovačky. Ani on však nezná tajemství zachování veškeré vůně. Proto Jean-Baptiste odjíždí do vyhlášeného parfumérského města Grasse, kde pokračuje ve svém studiu.

V jeho touze po poznání stále nových a nových vůní ho provázejí nečekané překážky. Nejprve v jeho rukou zahyne pouliční prodavačka, kterou příliš vroucně tiskne na svou hruď. Následuje prostitutka, která bohužel (pro ni) nechápe citlivé požadavky svého klienta. Pro Jeana-Baptista lidský život nikdy neměl žádnou cenu a pokud se tedy ženy nechtějí podrobit dobrovolně nemilosrdně je zabíjí. Ovšem vraždy žen nejsou jen cynickým projevem jeho zvrhlé duše, ale mrtvé ženy mají pro něj daleko větší význam než živé. Ve městě Grasse propuká panika, stále se nacházejí nové mrtvé dívky. Antoine Richis (Alan Rickman) má neomylné tušení, kdo bude příští obětí. Nejkrásnější dívku ve městě, svou dceru, vrahovi rozhodně nemíní nechat napospas. Právě Alan Rickman dotváří třetí část hereckého trojúhleníku. Jeho Antoine v závěru podává nejpřesvědčivější i když maličko divadelní výkon. Naproti tomu výkon hlavních ženských představitelek filmu spočívá v tom, že jsou obě krásné. Scénář jim ostatně ani jinou možnost nedává, zato nabízí krásné záběry na jejich vlající rudé vlasy. Konkurz na herecké role se konal jen pro výběr hlavního hrdiny, který měl být neznámý, ale ne nezkušený. Hoffman i Rickman měli své jisté, jejich role ani nebyly nabídnuty někomu jinému.

Paradoxně největší nevýhodou Parfému je jeho délka. Děj nikam nespěchá a vše si dokážete plně vychutnat, ale 147 minut trvání nedokáže udržet plnou pozornost. To se projevuje hlavně v druhé půli filmu až do onoho nečekaného zvratu.

Parfém nepatří k filmům, které můžete běžně vidět v kinech, a právě toho byste měli využít a nenechat si ho ujít. Neobvyklá je i hromadná scéna, která musela být realisticky zahraná a to tisícihlavým davem. Díky tomu nebylo možno použít obyčejné komparzisty.

Pokud si film nenecháte ujít dozvíte se odpovědi nejen na následující otázky.

K čemu využívá Jean-Baptiste mrtvé ženy? Proč touží po další třinácté věčně vonící Lauře Richis ( Rachel Hurd-Wood)? Dokáže milující otec Riches ochránit svou dceru Lauru?. Podaří se Jeanu-Baptistovi stvořit dokonalý parfém? Jak velkou mocí ovlivňuje lidi vůně? Bude záhadný vrah chycen? A vyprchá nakonec každá vůně stejně jako její tvůrce?

Zdroj fotografie: www.spi-film.cz

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz