Jaké jsou prací návyky českých domácností? Perou dnes lidé stejně jako dříve prali jejich rodiče?
Čím se řídí spotřebitelé při výběru pracího prostředku či jak dávkují prášek a kolik prádla dávají do pračky? To jsou některé z otázek, na které hledal odpovědi průzkum asociace A.I.S.E. v souvislosti s uvedením nových kompaktních pracích prášků.
Dnes pereme jinak než naši rodiče
Celých 60 % Čechů dnes pere jinak, než kdysi prali jejich rodiče, tak zní jedno z klíčových zjištění průzkumu. A tento počet roste s věkem: zatímco ve věkové skupině 46-70 let pere jinak než jejich rodiče dokonce 81 % respondentů, třetina mladých ve věku 20-30 let považuje své prací návyky za shodné s rodiči.
Důvody, které způsobují rozdíly oproti minulosti, spatřují respondenti nejčastěji v současné širší nabídce pracích prostředků (61 %), v jejich vyšší kvalitě (52 %), v menší časové náročnosti praní (53 %) a také ve vyšší kvalitě dnešních praček (38 %). I zde se objevily významné generační odlišnosti - například v tom, jak často dotazovaní perou. Téměř polovina Čechů ve věkové skupině 46-70 let pere častěji než prali jejich rodiče, zatímco v nejmladší věkové skupině 20-30 let to platí pouze u jedné pětiny z nich.
Podle čeho si vybíráme prací prostředky?
Čeští spotřebitelé se při výběru pracího prostředku nejčastěji orientují podle jeho značky (59 %). Neméně významné je ale i cenové hledisko: podle ceny vybírá 47 % respondentů. Značka a cena tak při výběru pracího prášku jednoznačně převažují nad ekologickým aspektem produktu, který podle výsledků průzkumu bere v úvahu jen 18 % respondentů. V ekologickém uvažování jsou však Češi před ostatními dvěma národy. Pouze 14,8 % Maďarů a 10,2 % Poláků zmínilo dopad na životní prostředí jako kritérium svého výběru. Pro Maďary a Poláky hraje také důležitou roli cena – 57% Maďarů a dokonce 78% Poláků zmínilo cenu jako kritérium svého výběru pracího prášku.
Prací návyky a zlozvyky
Co se týče pracích návyků českých domácností, je stále co zlepšovat. Téměř 40 % Čechů přiznává, že nepřemýšlí nad tím, jak moc naplnit pračku. V tom jsou Poláci lepší – 63 % z nich se snaží pračku naplnit zcela. Třetina Čechů také uvádí, že nikdy nečtou instrukce na obalech pracích prostředků a téměř 40 % dokonce dávkuje instinktivně. Čtvrtina Poláků a Maďarů instrukcím na obalech také nevěnuje žádnou pozornost.
Nové kompaktní prací prášky a lepší návyky
Otázky týkající se kompaktních pracích prášků měly za cíl ukázat, do jaké míry se do konkrétních pracích návyků promítl jejich vstup na trh a s ním související komunikační kampaň zaměřená na edukaci spotřebitelů. Kompaktní prací prášky, které přinášejí pohodlnější a ekologičtější praní tím, že vyperou stejné množství prádla při dávce o třetinu menší, jsou v menších baleních dostupné domácím spotřebitelům již od dubna tohoto roku. Všechny nové kompaktní prací prášky (od různých výrobců, kteří se k iniciativě připojili) jsou označeny jasně viditelným logem „Eurocompact“. To jednoduše a srozumitelně vyjadřuje kompaktní povahu pracího prášku a zároveň uživatele upozorňuje na odlišnosti v dávkování. Jak ukázaly výsledky průzkumu, 35,2 % českých respondentů si již nový kompaktní prášek koupilo nebo plánuje koupit, a to za pouhé 3 měsíce od jejich zavedení na trh.
Nástup kompaktních pracích prášků se na změně pracích návyků projevuje pozitivně: 67 % těch, kdo již kompaktní prášky vyzkoušeli, dávkují nyní méně. Instrukcím na obalech věnuje nyní více pozornosti 24 % respondentů. 17 % respondentů nyní pere na nižší teploty a 15 % z nich také více plní pračku, což je v souladu s doporučením výrobců. Nejvíce ovlivnily kompaktní prací prášky mladší věkovou skupinu 20-30 let – 69 % z nich používá méně prášku, třetina dává pozor na instrukce na obalu, téměř čtvrtina z nich pere na nižší teplotu.
O průzkumu
Dotazováno bylo celkem 500 spotřebitelů v České republice, kteří uvedli, že mají svou vlastní domácnost (tedy platí své účty). 31,2 % respondentů bylo ve věku 20-30 let, 34,8 % 31-45 let a 34 % reprezentovalo skupinu 46-70 let. Průzkum realizovala asociace A.I.S.E. ve spolupráci s agenturou Mmd v průběhu srpna 2006. V Maďarsku i Polsku bylo taktéž dotazováno 500 respondentů.
O A.I.S.E.
A.I.S.E. je zkratka Evropské asociace pro mýdla, detergenty a čistící prostředky, která je oficiálním zástupcem tohoto průmyslového odvětví v Evropě. Celkem sdružuje 32 národních asociací ve 29 zemích, což představuje více než 900 společností od malých a středních firem až po velké nadnárodní koncerny, které působí na průmyslovém a spotřebním trhu. V České republice je zastoupeno Výborem pro detergenty při Českém sdružení pro značkové výrobky.
Iniciativu ke dnešnímu dni podporují přední výrobci pracích prostředků - společnosti Henkel, Procter & Gamble a Reckitt Benckiser, přičemž další výrobci a maloobchodní řetězce se mohou kdykoli připojit podepsáním Licenční smlouvy. Přechod ke kompaktním pracím práškům byl v České republice zahájen v období dubna a května letošního roku. Iniciativa poběží do konce roku 2007.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.