Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Češi dnes perou jinak, než prali jejich rodiče

Češi dnes perou jinak, než prali jejich rodiče

Redakce Babinet

Jaké jsou prací návyky českých domácností? Perou dnes lidé stejně jako dříve prali jejich rodiče?

Čím se řídí spotřebitelé při výběru pracího prostředku či jak dávkují prášek a kolik prádla dávají do pračky? To jsou některé z otázek, na které hledal odpovědi průzkum asociace A.I.S.E. v souvislosti s uvedením nových kompaktních pracích prášků.

Dnes pereme jinak než naši rodiče

Celých 60 % Čechů dnes pere jinak, než kdysi prali jejich rodiče, tak zní jedno z klíčových zjištění průzkumu. A tento počet roste s věkem: zatímco ve věkové skupině 46-70 let pere jinak než jejich rodiče dokonce 81 % respondentů, třetina mladých ve věku 20-30 let považuje své prací návyky za shodné s rodiči.

Důvody, které způsobují rozdíly oproti minulosti, spatřují respondenti nejčastěji v současné širší nabídce pracích prostředků (61 %), v jejich vyšší kvalitě (52 %), v menší časové náročnosti praní (53 %) a také ve vyšší kvalitě dnešních praček (38 %). I zde se objevily významné generační odlišnosti - například v tom, jak často dotazovaní perou. Téměř polovina Čechů ve věkové skupině 46-70 let pere častěji než prali jejich rodiče, zatímco v nejmladší věkové skupině 20-30 let to platí pouze u jedné pětiny z nich.

Podle čeho si vybíráme prací prostředky?

Čeští spotřebitelé se při výběru pracího prostředku nejčastěji orientují podle jeho značky (59 %). Neméně významné je ale i cenové hledisko: podle ceny vybírá 47 % respondentů. Značka a cena tak při výběru pracího prášku jednoznačně převažují nad ekologickým aspektem produktu, který podle výsledků průzkumu bere v úvahu jen 18 % respondentů. V ekologickém uvažování jsou však Češi před ostatními dvěma národy. Pouze 14,8 % Maďarů a 10,2 % Poláků zmínilo dopad na životní prostředí jako kritérium svého výběru. Pro Maďary a Poláky hraje také důležitou roli cena – 57% Maďarů a dokonce 78% Poláků zmínilo cenu jako kritérium svého výběru pracího prášku.

Prací návyky a zlozvyky

Co se týče pracích návyků českých domácností, je stále co zlepšovat. Téměř 40 % Čechů přiznává, že nepřemýšlí nad tím, jak moc naplnit pračku. V tom jsou Poláci lepší – 63 % z nich se snaží pračku naplnit zcela. Třetina Čechů také uvádí, že nikdy nečtou instrukce na obalech pracích prostředků a téměř 40 % dokonce dávkuje instinktivně. Čtvrtina Poláků a Maďarů instrukcím na obalech také nevěnuje žádnou pozornost.

Nové kompaktní prací prášky a lepší návyky

Otázky týkající se kompaktních pracích prášků měly za cíl ukázat, do jaké míry se do konkrétních pracích návyků promítl jejich vstup na trh a s ním související komunikační kampaň zaměřená na edukaci spotřebitelů. Kompaktní prací prášky, které přinášejí pohodlnější a ekologičtější praní tím, že vyperou stejné množství prádla při dávce o třetinu menší, jsou v menších baleních dostupné domácím spotřebitelům již od dubna tohoto roku. Všechny nové kompaktní prací prášky (od různých výrobců, kteří se k iniciativě připojili) jsou označeny jasně viditelným logem „Eurocompact“. To jednoduše a srozumitelně vyjadřuje kompaktní povahu pracího prášku a zároveň uživatele upozorňuje na odlišnosti v dávkování. Jak ukázaly výsledky průzkumu, 35,2 % českých respondentů si již nový kompaktní prášek koupilo nebo plánuje koupit, a to za pouhé 3 měsíce od jejich zavedení na trh.

Nástup kompaktních pracích prášků se na změně pracích návyků projevuje pozitivně: 67 % těch, kdo již kompaktní prášky vyzkoušeli, dávkují nyní méně. Instrukcím na obalech věnuje nyní více pozornosti 24 % respondentů. 17 % respondentů nyní pere na nižší teploty a 15 % z nich také více plní pračku, což je v souladu s doporučením výrobců. Nejvíce ovlivnily kompaktní prací prášky mladší věkovou skupinu 20-30 let – 69 % z nich používá méně prášku, třetina dává pozor na instrukce na obalu, téměř čtvrtina z nich pere na nižší teplotu.

O průzkumu

Dotazováno bylo celkem 500 spotřebitelů v České republice, kteří uvedli, že mají svou vlastní domácnost (tedy platí své účty). 31,2 % respondentů bylo ve věku 20-30 let, 34,8 % 31-45 let a 34 % reprezentovalo skupinu 46-70 let. Průzkum realizovala asociace A.I.S.E. ve spolupráci s agenturou Mmd v průběhu srpna 2006. V Maďarsku i Polsku bylo taktéž dotazováno 500 respondentů.

O A.I.S.E.

A.I.S.E. je zkratka Evropské asociace pro mýdla, detergenty a čistící prostředky, která je oficiálním zástupcem tohoto průmyslového odvětví v Evropě. Celkem sdružuje 32 národních asociací ve 29 zemích, což představuje více než 900 společností od malých a středních firem až po velké nadnárodní koncerny, které působí na průmyslovém a spotřebním trhu. V České republice je zastoupeno Výborem pro detergenty při Českém sdružení pro značkové výrobky.

Iniciativu ke dnešnímu dni podporují přední výrobci pracích prostředků - společnosti Henkel, Procter & Gamble a Reckitt Benckiser, přičemž další výrobci a maloobchodní řetězce se mohou kdykoli připojit podepsáním Licenční smlouvy. Přechod ke kompaktním pracím práškům byl v České republice zahájen v období dubna a května letošního roku. Iniciativa poběží do konce roku 2007.

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz