Název snímku Rodinný film může vyvolat dojem, že jde o pohodovku, u níž se zasmějí a odreagují i zdecimovaní manželé se dvěma hyperaktivními dětmi.
Název však nelze zaměnit za žánr a jelikož autorský snímek Olma Omerzu je drama, pohodovku rozhodně nečekejte.
Filmová čtyřčlenná rodinka má k životu v pohodové atmosféře daleko.
Vanda Hybnerová (představitelka matky Ireny) na tiskové konferenci ke scénáři řekla: „Jsem profesními i životními zkušenosti okoralá a zcyničtělá osoba. Jen tak něco mě nesemele. Když se mi ale před třemi lety dostal text do ruky, upřímně jsem brečela. Nemohla jsem uvěřit, že to napsal ani ne třicetiletý člověk. Olmo má starou duši.“
Nápad na příběh, v němž manželé nechají patnáctiletého puberťáka na starost jeho starší sestře a sami vyrazí na vysněnou plavbu jachtou po oceánu, nás u mladé Olmovy hlavy příliš nepřekvapí.
Ovšem děj příštích událostí, který ukončí pubertální bezstarostné opojení ze zakázaného ovoce, je vyloženě šokující. Divák by jej, jak podotkla Hybnerová, čekal od životem otřískaného člověka, což Olmo není. Scénář tedy svědčí o jeho psychologickém hlubokém přemýšlení a empatii spojené s pozorovacím talentem, čímž dokonale vystihuje psychologii postav. Jeho literární nadání pak dokresluje celkový působivý obraz scén i celého příběhu - dialogy se podle herců upravovali jen velmi málo. Zrovna tak pozoruhodná je jeho důslednost, s níž trvá na hereckých zkouškách, což u dnešních mladých režisérů není samozřejmostí.
Podstatná část děje se odehrává v Thajsku, v čisté a nedotčené přírodě. Zde mimochodem stěžejní roli sehrává rodinný pes – ztvárněný třemi takřka identickými psy – jehož každodenní boje o přežití jsou obdivuhodné a současně dojemné. (Na filmovém festivalu v Tokiu zazněl odborný názor, že výkony pasují psy na nejlepší zvířecí herce všech dob.)
Mimořádně talentovaného Olmu doplňují skvělé herecké výkony Vandy Hybnerové, Karla Rodena, Jenovéfy Bokové, Elišky Křenkové, Jany Krausové, Martina Pechláta. I debutující Daniel Kadlec (který přiznává, že mu nervozita pořádně zabrnkala na nervy, než si uvědomil, že nemusí kolabovat, když si vedle něj stoupne velký Roden) se blýskl v roli Erika.
Jediné, co se filmu dá místy vytknout, je přílišná exponovanost. Na člověka se za hodinu a půl navalí přespříliš emocionálního vypětí – rodina se hroutí, hned tři členové se stejně jako domácí mazlíček pohybují na pomezí mezi životem a smrtí, rodičovské role se nejeví tak jednoznačně, jak se zdálo…
Omerzův stručný komentář ale kritický názor diváka poněkud mění: „Nejde tak úplně o obraz reality. V tomto filmovém počinu jsou důležité metaforika, symbolika, paralelismus.“ Překážky, které osud staví rodině do cesty jednu za druhou, tak nakonec přece nepůsobí lacině a nadbytečně.
Endorfilm, ČR / Německo / Francie / Slovinsko / Slovensko, 2015
Žánr: drama
Režie: Olmo Omerzu
Scénář: Olmo Omerzu, Nebojša Pop-Tasić
Hrají: Karel Roden, Vanda Hybnerová, Jenovéfa Boková, Daniel Kadlec, Martin Pechlát, Eliška Křenková
Přístupnost: nevhodné pro děti do 12 let
Premiéra: 18. 2. 2016
Zdroj foto: www.cinemart.cz
Napsala: Michaela Kašičková
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.