V Národním technickém muzeu byla ode dneška do 19 dubna otevřena krátkodobá výstava Automobily Jawa.
Návštěvníci muzea mají mimořádnou příležitost shlédnout v expozici Doprava šest automobilů Jawa, vystavených díky úzké spolupráci s Auto Jawa klubem.
Automobily Jawa jsou na výstavě v Národním technickém muzeu zastoupeny otevřeným čtyřsedadlovým polokabrioletem Jawa 700 z roku 1935 a uzavřeným čtyřsedadlovým tudorem Jawa 700 z roku 1936. Vůz Jawa Minor se návštěvníkům výstavy představuje hned ve třech karosářských verzích, jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, jako otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a jako čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939. Tyto sériové automobily pak doplňuje sportovní kupé Jawa 750, postavené v roce 1935 ve třech kusech pro závod 1000 mil československých.
Značka Jawa je v povědomí široké veřejnosti spojena s motocykly. Je však již téměř zapomenutou skutečností, že v letech 1934 až 1947 se pod touto značkou vyráběly i osobní automobily. U zrodu automobilů Jawa stál Ing. František Janeček, obdivuhodný selfmademan, který v poměrně krátké době téměř z ničeho vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle.
Ve své továrně, původně zaměřené na výrobu granátů a kulometů, zahájil v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa, která vznikla z počátečních písmen firem Janeček a Wanderer. Výrobu licenčních motocyklů brzo nahradily motocykly vlastní konstrukce a v průběhu třicátých let značka Jawa postupně získala zásadní podíl na domácím motocyklovém trhu.
foto: NTM, Tomáš Klička
Povzbuzen úspěchem svých motocyklů se Ing. František Janeček rozhodl rozšířit výrobní program i o osobní automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů.
Svůj pražský podnik Ing. Janeček postupně rozšířil o nově vybudované provozy v Týnci nad Sázavou a v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. V podnikání mu výrazně pomáhal jeho syn a společník, Ing. František Karel Janeček.
Na podzim 1937 byl na trh uveden nový automobil Jawa Minor, opět malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Tentokrát však již šlo o vlastní konstrukci, na které se podíleli zejména konstruktér Ing. Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval. Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce kusů.
Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa a zestátnění podniku. Po roce 1947 byla výroba nově připraveného modelu Minor II převedena, v rámci přechodu na direktivní státem řízené plánované hospodářství, do automobilky Aero. Další vývoj značky Jawa tak byl spojen již jen s výrobou motocyklů.
Výstava je přístupná od 3. února do 19. dubna 2014.
TIP: 15.února můžete navštívit Národní technické muzeum za snížené vstupné 50 Kč
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.