Babinet.cz  /  Magazín  /  Kultura  /  Filmová recenze: Holky na tahu

Filmová recenze: Holky na tahu

18.10.2012 - redakce Babinet.cz

Komedie o tom, jak dokáže svatba zamotat vztahy....

Aniž bych chtěla hned v úvodu někoho vystrašit, musím říci, že do psaní kritiky jsem se pustila ještě týž den, co jsem film viděla – bála jsem se, že bych po pár dnech nedokázala o komedii režisérky Leslye Headland napsat vůbec nic, tak to bylo plytké... Je už prakticky půlnoc – a ještě stále mám v hlavě jako v úle... Krátce po zahájení promítání jsem přemýšlela, že bych vzala kramle, ale kdo by za mne pak psal kritiku? Ale kolega se nerozmýšlel a skutečně utekl!

Film Holky na tahu vznikl podle stejnojmenné divadelní předlohy, která je součástí ambiciózního divadelního cyklu, kdy se autorka scénáře a zároveň režisérka Leslye Headland inspirovala sedmi smrtelnými hříchy.

Dvě ze čtyřky nejlepších kamarádek spolu sedí u oběda (říkají si „mršky“), kde štíhlá a sebevědomá blondýnka Regan (Kirsten Dunst), absoloventka univerzity, líčí své útrapy ze zaměstnání. Stará se totiž o malé děti, které podstupují chemoterapii – velmi smutná zkušenost. Becky (australská komička Rebel Wilson), boubelka s krásným obličejem, sice poslouchá, Regan i s dětmi lituje, ale už už se nemůže dočkat, až přítelkyni sdělí sladkou novinu – bude se vdávat! A nebere si žádného outsidera – jejím vyvoleným je pohledný a bohatý Newyorčan Dale (Hayes MacArthur). Regan málem zaskočilo, jak polykala pilulku hořkosti (ona měla být přece tou první, která skončí v chomoutu), ale nedala na sobě nic znát. Dokonce se nabídla, že všechny provozní záležitosti kolem svatby bere na sebe – a také připraví rozlučkový večírek. Sama se nominovala za první družičku... Becky nadšeně souhlasí.

Ještě za tepla volá Regan oběma kamarádkám a po slípkovsku rozebírají situaci. Ironická Gena (Lizzy Kaplan) je rovněž zaskočena, právě tak jako tak trochu jednoduchá prodavačka Katie (Isla Fisher).

Usilování moderní americké ženy je velmi zábavným tématem, které si rozhodně zaslouží pozornost,“ prohlašuje scenáristka a režisérka Leslye Headland. „Je souhrnem protikladných aktivit. Krédo zní: snaž se vdát, ale dělej kariéru, vyhlížej dobře, ale nikdy nedávej najevo, jak moc ti to dalo práce. Buď sexy, ale nechovej se jako děvka, zůstaň trendy, ale nevyhlížej povrchně, buď spokojená s tím, co máš, ale měj na paměti, že se vždycky můžeš mít ještě lépe.

Svatba je za dveřmi, a tak se scházejí v manhattanském hotelu, aby se mohly jak se patří rozloučit se svobodou. Na stejné místo přicházejí i rodiny nevěsty a ženicha – odtud se budou vypravovat k obřadu.

Gena právě sedá do letadla, aby dorazila na místo určení. Trochu mimo mísu mi přijde právě scéna ze vzduchu, kdy Gena líčí spolucestujícímu, jak si sama pro sebe diverzifikovala kouření (nemám na mysli cigarety), kdy nejkvalitnější z provedené „práce“ je desítka. Tak trochu to hraničí s prodejností, když se nabídnuté číslo zvyšuje s případnými dárečky...

Noc začíná a s ní smršť crazy scén, které byste očekávali spíše u pubescentů, rozhodně ne u  třicátnic, které by se mohly vdávat... Ani jedna s kamarádek nestojí při Becky – všechny dávají průchod zlobě, závisti, posměchu... Není se do čeho trefovat, a tak si vyberou Beckynu tloušťku. Gena s Katie se naráz zkouší vtěsnat do nevěstiných šatů. Tahle scéna nemohla skončit jinak než jejich roztržením. Noc právě začala a zbývá pár hodin dát šaty do pořádku. Jde to těžko, když si chtějí družičky ještě něco užít – drogy, alkohol a samozřejmě sex. Hledání za každou cenu vtipných scén mi připadalo spíše ubohé: i sebelépe zahrané šňupání koksu mi připomnělo nechutné popotahování soplu pubertálního spolužáka, který zásadně postrádal kapesník. Dílo bylo dovršeno Katiinou blitkou, která nesměla chybět ani na svatební róbě první družičky Regan. Jestli tohle představuje vrchol zábavy mladých amerických žen, pak je mi jich upřímně líto...

Distributoři uvádějí film jako romantickou komedii, ale veskrze jediný romantický motiv přišel s postavou Clyda (Adam Scott), který se i po létech vyznává z lásky ke Geně. Ta při jedné z nejniternějších scén opakovaně volá svého dealera... Clyda to naštve, a tak jí mobil vytrhne z ruky a vyhodí ho z okna. Adam Scott s Lizzy Kaplan mohli spustit herecký koncert, který se mohl bohužel jen utopit v bezduché primitivní slátanině. Nic nezachránil ani fakt, že je na oba moc hezký pohled.

Svatba nakonec vyšla, šaty byly vyčištěny, byť chybička se vloudila.....Kdyby bylo o čem přemýšlet, tak je tu záhada zakrvácených šatů... Jak je možné, že má zaschlá krev jasně červenou barvu? V americké romantické komedii je asi možné všechno... Když jsem před časem o jednom filmu (a nerada!) napsala, že vznikla další filmová sračka, netušila jsem, že může vzniknout ještě něco horšího... Kirsten, promiň, ani tvůj bezvadný herecký výkon to nezachránil! Podle distributorů jde o počin nezávislé scény. Když má nezávislá tak málo co říci, potom si asi spíše nechám líbit tu komerční...

Leslye Headland

Dramatička, scenáristka a režisérka.

Na Tisch School of the Arts v New Yorku získala magisterský titul.

Napsala zatím šest ze sedmi plánovaných divadelních her inspirovaných smrtelnými hříchy: Cinephilia (smilstvo), Bachelorette (nestřídmost), Assistance (chamtivost), Surfer Girl (lenost), Reverb (hněv) a Accidental Blonde (závist).

Spolupracovala na scénáři k seriálu Čmuchalové (Terriers, 2010).

Autorka divadelní hry Holky na tahu.

země: USA 2012