Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Chutné a zdravé hrušky. Jsou prevencí proti rakovině i zdrojem vlákniny

Chutné a zdravé hrušky. Jsou prevencí proti rakovině i zdrojem vlákniny

1.10.2021 - redakce Babinet.cz

Podzim vůbec není ospalým a pochmurným obdobím, jak se nám často může zdát. Naopak. Hraje všemi barvami, úžasně voní a paprsky slunce ještě pořád příjemně hřejí. I přes jedinečný podzimní půvab se ale v tomto období přece jen mnohem častěji potýkáme s nachlazením a různými virózami. Zvýšený příjem vitamínů a zdraví prospěšných látek je tedy na místě. A s tím vším nám mohou pomoci právě hrušky. Chutné přírodní lékárničky, které zlepšují náladu a pomáhají i s hubnutím.

fotografie: Unsplash

Kdy se hruškám vyhnout

Pokud jste v uplynulých měsících sklidili slaďoučké plody nebo se teprve chystáte na sběr hrušek pozdních, odměnou vám bude nejen zimní mlsání, ale také spousta zdravotních benefitů, které hrušky lidskému organismu nabízí. I když plusy hrušek jednoznačně převažují, jsou i případy, kdy bychom jim raději měli odolat. Například trpíme li průjmem, s konzumací hrušek bychom měli počkat. U některých lidí hrušky průjem dokonce vyvolávají. Pravděpodobně za takovou reakcí stojí sorbitol, který má projímavé účinky a kterého hrušky obsahují více, než jiné ovoce. Řeč je však o konzumaci většího počtu hrušek. Se střídmým množstvím se nemůže nic stát.

Na hrušky by si měli dát pozor i lidé s citlivými střevy nebo osoby trpící na žlučník. Není potřeba se hrušek vzdávat úplně, ale takoví lidé by si měli vybírat odrůdy hrušek, jejichž dužina neobsahuje malinká zrníčka. Tito prcci mohou u lidí se zmíněnými zdravotními problémy vyvolat i nepříjemné potíže. Pokud však sáhnete po správném druhu nebo hrušku tepelně upravíte, bude to v pořádku.

Dle babských rad, ale i dle některých odborníků, by se hruškám měly vyhýbat také těhotné ženy. Opět se ale bavíme o větším množství. Pokud si však z jakéhokoliv důvodu nejste jisti, zda je konzumace hrušek vhodná právě pro vás nebo na sobě pozorujete nějaké nežádoucí reakce, poraďte se s lékařem.

Využití hrušek

S hruškami se tedy skutečně vyřádíte. Využijete je naprosto skvěle jak v teplé, tak ve studené kuchyni. Hodí se k masu i k sýru, do některých salátů i do ovesné kaše. Když budeme chtít maximálně využít sladkosti hrušek, můžeme si upéct koláče, muffiny, bábovky, buchty s hruškovou náplní, frgály nebo můžeme hrušky po tepelné úpravě vydlabat a naplnit je smetanovým krémem. Hruškové pyré vám pak parádně poslouží jako dochucovadlo bílých jogurtů, tvarohů i jako omáčka na ovocné knedlíky. A hruškový kompot s hřebíčkem? Tak to je bezkonkurenční dobrota. Dále z hrušek připravíme léčivé i chutné čaje na prohřátí, sirupy, šťávy, pečené čaje, likéry i ozdravné pleťové masky či pleťové osvěžující vody.

Zdravotní přínosy hrušek

V souvislosti s hruškami je seznam zdravotních přínosů téměř nekonečný. Na co jen vzpomenete, to hrušky pozitivně ovlivňují.

  • podpoří naši imunitu
  • posilují srdce a cévy
  • působí preventivně proti infarktu
  • ničí viry a nežádoucí bakterie v těle
  • pomáhají tělu udržovat vápník
  • pomáhají proti kašli
  • jsou plné vody a jsou tak vhodné při dietě
  • podporují zdraví střev
  • snižují krevní tlak
  • přispívají ke zdravým ledvinám
  • bojují proti hnilobným procesům ve střevech
  • působí protirevmaticky
  • pomáhají při zánětech kloubů
  • napomáhají při hojení ran
  • hydratují pokožku
  • hrušky jsou skvělými antioxidanty
  • snižují riziko propuknutí rakoviny
  • regulují krevní tlak
  • zlepšují krevní oběh
  • snižují riziko anémie
  • regulují hladinu cukru v krvi
  • mají protizánětlivé vlastnosti
  • působí proti chrapotu
  • snižují riziko vzniku cukrovky
  • chrání před močovými kameny a čaj z hrušek je rozpouští
  • jsou bohatým zdrojem kyseliny listové
  • posilují naše kosti a zuby
  • prospívají očím a napomáhají ostrému zraku
  • jsou považovány za ovoce, u kterého je nejmenší pravděpodobnost, že způsobí alergii
  • regulují rovnováhu pH
  • vyživují a zvláčňují rty
  • hydratují vlasy a obnovují jejich lesk
  • blahodárně působí na akné

 

napsala Bára Klímová

zdroj:

https://www.zentrum-der-gesundheit.de/ernaehrung/lebensmittel/obst-fruechte/birnen

https://www.ndr.de/ratgeber/gesundheit/Birnen-suess-und-gesund,birnen107.html

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-pears#TOC_TITLE_HDR_11

https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/pears.html

https://www.healthfitnessrevolution.com/top-10-health-benefits-of-pears/

https://goodhealthall.com/pears-health-beauty-benefits/

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip