Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Jak ovládnou emoce a tělo v menopauze

Jak ovládnou emoce a tělo v menopauze

25.5.2020 - redakce Babinet.cz

Menopauza představuje konec reprodukční fáze v životě ženy. Odborně je definována jako dvanáct měsíců bez menstruačního krvácení. Dochází k poklesu ženských pohlavních hormonů, které stojí za nepříjemnými symptomy a narušením tělesné i duševní pohody. Uvědomte si ale, že za svoje pocity a emoce nesete plnou zodpovědnost sama. Pojďte se naučit řídit své emoce a tělo.

Menopauza je přirozeným obdobím v životě ženy a netřeba se jí bát. Ačkoli to je zásah do přirozeného vývoje ženského organismu, lze zkrotit její nepříjemné symptomy. Návaly horka, noční pocení, výkyvy nálad, podrážděnost, pokles libida, ztráta paměti, metabolické obtíže či ztráta výkonnosti. To je to, co nás obtěžuje a znepříjemňuje život.

Jak upravit jídelníček?

Vynechejte ze svého jídelníčku alkohol, kofein, cukr, kořeněná jídla, horké polévky a nápoje, které mohou vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách a způsobit okyselení krve což vede k uvolňování vápníku z kostí. Omezte také maso a mléčné výrobky (kromě zakysaných), neboť podporují návaly horka a mohou přispívat ke ztrátě vápníku z kostní hmoty. Omezení se týká také soli, neboť zvyšuje vylučování vápníku moči a zvyšuje krevní tlak.

Zařaďte do svého jídelníčku:

-          Potraviny s obsahem fytoestrogenů (sójové boby, sójová mouka, tofu, brambory, celozrnné obiloviny, zelené fazolky, jablka, mrkev, třešně, česnek, datle, lněná semínka, koření anýz a fenykl). Zajistěte přísun enzymů (klíčky, výhonky, zelené potraviny a superpotraviny).

-          Trvalejší úlevu než syntetické hormony, přináší pokrmy z červené řepy.

-          Potraviny bohaté na esenciální mastné kyseliny mají význam pro tvorbu hormonů, zdravou kůži a nervy (mořské ryby: tuňák, losos, makrela, sardinky, a rostlinné oleje lisované za studena).

-          Potraviny s obsahem bóru zvyšují hladinu estrogenu (jablka, ořechy, hrušky, hrozny, broskve, mandle, med, hrách, čočka).

-          Potraviny s vysokým obsahem selenu snižují návaly horka, podporují sekreci štítné žlázy a estrogenu (mořské ryby, celozrnné obiloviny, sója, fazole, vejce).

-          Potraviny s obsahem vitamínu C a bioflavonoidů působí proti návalům horka (citrusové plody).

-          Denně vypijte 2 litry kvalitní vody za účelem prevence vysychání kůže a sliznic.

Kdo by nechtěl lepší sex či pleť?

Snížení chuti na sex je v menopauze častý jev. Zájem se ztrácí dílem nízké hladiny estrogenu a dílem jako důsledkem nepříjemných symptomů, včetně suchosti poševní sliznice.  To vše vede k psychické nepohodě, a pak je pro ženu obtížnější uvolnit se a plně prožívat sexuální oblast. Bohužel, tento stav pak narušuje naše vztahy, partnerské soužití a je rozumné se těmto otázkám nevyhýbat, ale komunikovat o nich. Estrogen stojí také i za hustotou a pevností vlasů, nehtů i dásní. Můžete zkusit cvičit hormonální jógu v období menopauzy, respektive již před jejím nástupem.

zdroj textu: Babinet.cz

ilustrační foto: commonwealthtourism.com

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip