Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Na jídle je možné ušetřit a jíst přitom zdravěji

Na jídle je možné ušetřit a jíst přitom zdravěji

16.5.2020 - redakce Babinet.cz

Odborníci na výživu se shodují, že jíst zdravě a příliš neutrácet, se nevylučuje. Jen se musí vědět, jak na to.

Prvním krokem je uvědomit si, že jíst zdravě neznamená kupovat nejdražší potraviny. Zaměřit bychom se měli na základní suroviny a ty vhodně kombinovat. „Balíček instantní ovesné kaše nás vyjde mnohem dráž, než když si ji připravíme doma jen z vloček a mléka. Tak navíc máme kontrolu, kolik čeho do pokrmu dáváme, nemusíme se bát zbytečných přidaných cukrů a podobně,“ říká nutriční terapeutka. „Takové vločky s bílým jogurtem a jablkem nám navíc ráno dodají mnohem víc energie a hlavně na delší dobu, než takové pečivo s uzeninou,“ dodává odbornice.

Pomoci nám také může plánování nákupů a domácí příprava jídla. Domácí strava je samozřejmě zdravější – pokud ji připravíme z čerstvých surovin. Jedno jídlo nás může v některých případech vyjít třeba i na 20 nebo 30 korun, v restauraci utratíme mnohem víc,.

Tipy, jak jíst zdravěji, a přitom levněji

  • Choďte na nákup najedení. Je téměř jisté, že nakoupíte méně zbytečného a nezdravého jídla.
  • Plánujte si svůj jídelníček. Kromě toho, že budete mít kontrolu, kolik čeho sníte, nebudete jídlo zbytečně vyhazovat.
  • Nekupujte levné polotovary s velkým obsahem aditiv, raději si přichystejte jednoduché jídlo ze základních surovin. Vyhněte se také nákupu ochucených potravin.
  • Pamatujte, že jablko je levnější než sušenka. Dodá vám navíc nejen energii, ale i další živiny, jako třeba vitamíny, minerální látky a vlákninu.
  • Zajímejte se o svou stravu, čtěte etikety, hledejte si informace, porovnávejte je a nebojte se zeptat.
  • Před nákupem sepište seznam, co opravdu potřebujete a co vám doma chybí. V obchodě nakupujte s rozumem základní potraviny a nedělejte si velké zásoby.
  • Zařaďte potraviny, na které často v jídelníčku zapomínáte, i když obsahují kvalitní živiny a přitom jsou levné - např.  luštěniny. Levnější varianty nalezneme také u ryb, například sardinky ve vlastní šťávě, uzená makrela nebo sleď. Z nich můžete připravit chutnou pomazánku nebo je jednoduše přidat do salátu.
  • Naučte se celou potravinu dobře využít a zpracovat, zbytečně neplýtvejte a nevyhazujte. U čerstvých potravin jako je například místní sezónní česká zelenina se snažte do salátu zpracovat i listy kedluben nebo ředkviček, které ale většina lidí vyhodí.
  • Pokuste se jídlo připravit šetrně, aby si zachovalo co nejvíce živin. Vhodné je například vaření, dušení, pečení, příprava na páře, nebo v alobalu. Zdravé jídlo můžete totiž nevhodným tepelným zpracováním úplně zničit.
  • Místo kupovaných dochucovadel a kořenících směsí používejte čerstvé nebo sušené bylinky a natě, sůl, pepř, kvalitní olej, čerstvou šťávu z citrónu či limetky nebo balsamiko.
  • Je možné vařit více porcí a dvě nebo tři vždy zamrazit na situaci, kdy nebudete mít na vaření čas. K zmražení se nehodí pouze přílohy, které ale většinou uvaříte během 15 až 20 minut.
  • Pokud máte balkón (nebo v ideálním případě zahrádku), naučte se pěstovat vlastní zeleninu nebo třeba brambory. Sbírejte plodiny v přírodě a naučte se je konzervovat – mrazit, nakládat, zavářet. Například při přípravě vlastních marmelád ušetříte hodně.
  • Nebojte se nakupovat potraviny v akcích, zařazené tam bývají i ty “zdravé”. Neorientujte se ale pouze na nakupování ve slevě, protože tím můžete nakoupit i položky, které nespotřebujete, a vlastně je ani vůbec nepotřebujete. Pokud ale vidíte v akci potravinu, kterou byste si sami koupili a běžně ji jíte, nebojte se ji koupit.

 

Ilustrační foto: wikimedia.org

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip