Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Je lepší jíst ovoce, nebo chodit k lékaři? Nepodceňujte vliv přírodních vitamínů!

Je lepší jíst ovoce, nebo chodit k lékaři? Nepodceňujte vliv přírodních vitamínů!

27.11.2018 - redakce Babinet.cz

Jaký je vlastně mechanizmus ochranného vlivu ovoce a zeleniny?

Na tuto otázku neumí současná věda odpovědět zcela bezezbytku. Víme, že nestrávené části ovoce a zeleniny podporují funkci našeho zažívacího traktu. Víme také, že ovoce a zelenina obsahuje velké množství vitaminů, hrajících v našem organizmu řadu důležitých ochranných rolí. Jednou z těch hlavních je neutralizace negativního vlivu oxidativních dějů, které jsou přirozenou součástí naší látkové výměny, a při kterých vznikají velmi aktivní volné radikály. Tyto molekuly se významně podílejí na patologii kardiovaskulárních a nádorových nemocí.

Vitaminy tedy naše tělo určitě potřebuje. Ovšem ty z ovoce a zeleniny! Kdo si myslí, že má vyhráno, když obohatí svou současnou živočišnou stravu vitaminovými doplňky (místo ovocem a zeleninou), je na omylu. Několik rozsáhlých studií z posledního desetiletí totiž ukázalo, že toto jednoduché řešení nefunguje a vVitaminy v tabletkách podle nich nemají na zdravého člověka pozitivní vliv. Naopak, v některých případech je jejich vliv dokonce negativní. Rozhodně bychom se proto měli zamyslet nad tím, jak ve svém denním jídelníčku zlepšit proporci ovoce a zeleniny vůči ostatním potravinám.

 

Zdravý dospělý člověk by měl denně sníst aspoň pět porcí ovoce a zeleniny. Jednou porcí se přitom rozumí jeden čajový šálek s obsahem 80 až 100 g (například šálek zeleninového salátu nebo ovocné šťávy, menší jablko či pomeranč, jedna mrkev). Denně bychom tedy měli zkonzumovat nejméně 400 g ovoce a zeleniny. Často se setkáváme s názorem, že takové množství nejsme schopni jíst. Ano, vzhledem k tradici české kuchyně se to zdá být nemožné. Poučme se ale z dovolených na jihu a hledejme tam kromě odpočinku, moře a sluníčka i zdravější výživu.

 

Uvidíme, že to jde! Jako součást vyrovnaného jídelníčku (obsahujícího dostatečný přísun sacharidů, bílkovin a nenasycených tuků) jednoduše pokryjeme doporučovaných pět porcí ovoce a zeleniny např. sklenkou 100% ovocné šťávy k snídani ve formě celozrnného chleba s rostlinnou pomazánkou a rajčetem, miskou zeleninového salátu před oběděm, zeleninovou přílohou k hlavnímu chodu a jablkem k odpolední svačině. To je pět porcí, ke kterým můžeme u večeře přidat ještě jednu – zeleninový salát.

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip