Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  SERIÁL: Podnikáme na internetu (3. část) - Inspirujte se zkušenostmi zakladatelek e-shopů

SERIÁL: Podnikáme na internetu (3. část) - Inspirujte se zkušenostmi zakladatelek e-shopů

30.5.2012 - Redakce Babinet

V dnešním díle seriálu o internetovém podnikání, který pro vás připravujeme ve spolupráci s projektem Shoptet.cz, bychom vám rádi představili zkušenosti z praxe. Máme pro vás dva odlišné e-shopy, za kterými stojí dámy, které se do podnikání pustily se směsicí obav, chuti, nadšení i odvahy. Ačkoliv představujeme e-shopy pouze dva, stojí za nimi dohromady 7 žen. Prvním z nich je e-shop Salondoma.cz, který se zaměřuje na krásu a hýčká ženy širokou nabídkou kosmetických produktů. Podnikání je pro jeho dvě majitelky nejen dobrým zdrojem příjmů, ale také podnikatelskou výzvou. Druhý e-shop Fanbase.cz nabízí vše pro filmové a seriálové fanoušky a pro pět dam, které za ním stojí, představuje spíše koníček na vedlejší úvazek.

Jejich podnikání na internetu spojuje kromě vůle uspět a dělat svou práci dobře ještě jedna věc – v obou případech dámy zvolily pronájem e-shopu, který jim v začátcích tolik nesvazoval ruce. Proč? Protože pronájem e-shopu je dobrý start pro každého, kdo má v hlavě svůj nápad na internetový obchod a nemá peněz nazbyt. Na jaké další nezbytnosti byste měli myslet? Položili jsme dámám několik otázek o podnikání na internetu a ty nejdůležitější z nich jsme shrnuli do následujícího rozhovoru. 

Svatava Kraevská (Salondoma.cz), Miroslav Uďan (Shoptet.cz), Eliška Vyhnánková (Fanbase.cz)

 

Jaká pro vás byla největší překážka při startu podnikání?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Peníze, myslíme tím prvotní finanční investici. Měly jsme za sebou dostatek zkušeností s podnikáním a nechtěly jsme riskovat vysoké počáteční investice. V oboru, který jsme si zvolily – kosmetice – je velká konkurence a my jsme si na začátku nedokázaly vyhodnotit, jak se nám podaří uvést nové a pro český trh neznámé značky. Nakonec jsme našly optimální řešení – pronájem e-shopu u společnosti Shoptet.cz, díky kterému jsme ušetřily nemalé investice, které by bylo nutné vložit do vlastního e-shopu na míru. Díky letitým zkušenostem v marketingu, portálem Asistentka.cz a kontaktům jsme měly velikou výhodu, že nebylo nutné investovat ihned větší částku do propagace.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Největší překážkou vždy byla a stále je administrativa a "systém". Umět se v podnikání pohybovat na úrovni správy, daňových přiznání, toho co se může a nemůže, na co si dávat pozor z hlediska práva apod. Komunikace se zákazníky, marketing a prodej se nám proti tomu zdají jako procházka růžovou zahradou.“


Udělali byste dnes, s bohatsvím zkušeností s podnikáním na internetu, něco jinak než tehdy?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Nenarazily jsme na nic, co bychom dělaly jinak. Ale musíme zdůraznit, že jsme měli výhodu několikaletých zkušeností s podnikáním, internetem i on-line prodejem. Kdybychom je neměly, raději bychom se obrátily na zkušeného poradce. Ten vás bude určitě něco stát, na druhou stranu vám může ušetřit nemalé peníze a ukázat vám cestu či směr, který jste předtím třeba díky nedostatku znalostí v této oblasti neviděli. Dnes už si troufneme takovým poradcem být i my a rádi se podělíme o naše know-how.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Když se na to podívám zpětně, dnes bychom si určitě do týmu přibraly zkušeného obchodníka pro krátkodobé i dlouhodobé plánování. Když jste fanouškem a baví vás to, je to úžasný motor podnikání, jenže člověk má tendenci dělat vše instinktivně a chybí tam objektivní nadhled.“


„Nebát se a zkusit to“, to radí Svatava Kraevská a Marie Poledníková ze Salondoma.cz


Co byste poradili těm, kteří stojí právě na rozcestí a přemýšlejí, zda do internetového podnikání jít?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Nebát se a zkusit to! Pokud ale máte s podnikáním na internetu nulové zkušenosti, proberte to všechno raději s dobrým poradcem.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Jděte do toho, pokud je sortiment něco, co vás bude bavit i za několik měsíců či let. Zisk nezisk, vždy je to nakonec o balení balíků, objednávání zboží a plnění e-shopu. Při dobrém zisku na to můžete mít lidi, pokud to bude váš koníček na vedlejší úvazek, počítejte s tím, že u toho budete sedět každý večer a to vás musí opravdu bavit.“


Myslíte, že se dnes ještě dá obejít bez aktivní propagace e-shopu? (zbožové servery, facebook, PPC kampaně, AdWords apod.)

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„V žádném případě.  Musíte ale vědět, jak na to. Nic není tak jednoduché, jak to vypadá. Musíte si vypracovat marketingovou strategii a plán, jinak jsou to vyhozené peníze.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Určitě ne. I u nás je tato "lowendová" propagace stěžejním nástrojem šíření povědomí o značce. Je dobré vědět, že sociální sítě a internet jsou v oblasti propagace čím dál důležitějším nástrojem. Pokud to myslíte vážně, musíte na nich být vidět.“


Jaká marketingová aktivita se vám nejvíc vyplácí? (viz. výše zmiňované – ppc kampaně, adworks, spolupráce se zbožovými servery apod.)

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Marketing je třeba dělat hlavně efektivně. Nejvíce se nám osvědčuje kvalitní PR a virální marketing. Klientky přicházejí na základě dobrých referencí na internetu, především z diskusních fór. Na dobrý marketing ale musíte navázat další aktivity, hlavně pohotovou komunikaci se zákazníky, dobrý servis a především ochotu. Kvalitní a cenově dostupný produkt je základ – pokud tohle všechno nefunguje, vaše investice do marketingu jsou k ničemu.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Dobrou zkušenost máme s AdWords, které nám generuje dobrou návštěvnost, ačkoliv konverze (tedy změnu pouhého návštěvníka stránek v zákazníka, který nakoupí) je nižší. Díky našemu fanouškovskému sortimentu ale věříme, že je důležité být vidět a pracovat na tom, aby si nás fanoušci zapamatovali i do budoucna. Dalším důležitým nástojem je komunikace s fanoušky na sociálních sítích. Je třeba být jedním z nich, proniknout mezi ně, být součástí komunity a na tom hodně pracujeme – podílíme se aktivně na pořádání dalších akcí, které se sortimentem e-shopu souvisí (filmové premiéry, filmové a seriálové akce, setkání s herci apod.).


„Nesvěřujte programování e-shopu „kamarádům“ s myšlenkou, že ušetříte. Pokud chcete ušetřit, zvolte dobrý pronájem,“ říká Eliška Vyhnánková z Fanbase.cz.


Sledujete, odkud k vám chodí vaši zákazníci?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Nejvyšší návštěvnost máme z vyhledávačů, na prvním místě je Seznam, na druhém Google. Pak jsou to zbožové servery, nejvíce ze  Zbozi.cz a Heureka.cz. Uvědomujeme si i důležitost sociálních sítí, pracujeme s Facebookem, ten musí být nezbytnou částí marketingu, ale jsme tam teprve na začátku. Klíčové je pro nás především hodnocení obchodu na Heureka.cz. Máme 99% kladné hodnocení a pro mnoho zákazníků je to velmi důležité kritérium.  Zákazník podle něj rozhoduje nejen o koupi v našem e-shopu, ale také třeba o způsobu platby – důvěřuje-li, zaplatí například předem na účet.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Google Analytics za poslední měsíc říká následující: Nejvíce návštěvníků přišlo z Google vyhledávání (25,95 % přístupů), na druhém místě byl Facebook (17,65 %), na třetím místě pak Seznam vyhledávání (14,13 %), 14,11 % lidí přišlo na stránky přímo. Páté místo má Zboží.cz (7,88 % - neplacená indexace, Heuréka.cz je až na osmém místě s 1,37 %. Ani jeden zbožový server neplatíme a v tuto chvíli ani neřešíme, pouze jsme se s e-shopem zaregistrovaly. Shoptet má tyhle věci promyšlené a chytře propojené.

 

Kolik hodin denně  svému podnikání  věnujete? Jak je pro vás náročné?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Podnikání na internetu je celkem jednoduché, pokud si zařídíte e-shop na tzv. dropshippingovém systému (tzv. „překupujete“ zboží). Pak je třeba se starat jen o propagaci a takový e-shop je spíš na přilepšenou. Pokud si ale chcete vybudovat opravdový vlastní byznys, je to podnikání jako každé jiné – práce, práce a zase práce po celý den. Když je to zároveň i váš koníček a dáváte do toho energii a srdce, musí to vyjít!“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Samotný provoz je velmi jednoduchý, ale probojovat se všemi náležitostmi podnikání jako takového je již pro otrlejší. Pokud si do začátku zjistíte všechny potřebné informace, bude to pak pro vás „hračka“.  Důležitý je pak čas, který se plně odvíjí od zájmu zákazníků. Čím víc stoupá odbyt, tím víc času bude následně potřeba. Pro mě a mé čtyři kolegyně je náš e-shop hlavně koníčkem a každá mu denně věnujeme zhruba dvě hodiny práce.“


Máte na závěr nějaký osvědčený tip pro čtenáře?

Svatava Kraevská a Marie Poledníková (vše Salondoma.cz)

„Pokud nemáte peněz nazbyt, určitě zvolte pronájem e-shopu. A pokud si s podnikáním na internetu nevíte moc rady, raději vše proberte s dobrým poradcem.“

Eliška Vyhnánková (fanouškovský e-shop Fanbase.cz)

„Nesvěřujte programování e-shopu „kamarádům“ s myšlenkou, že ušetříte. Pokud chcete ušetřit, zvolte dobrý pronájem.“

Zaujaly vás příběhy žen, které se nebály a vrhly se do víru internetového podnikání? Pokud ano, pak vás v příštím díle našeho seriálu čeká téma marketing, bez kterého se dnes úspěšný e-shop opravdu neobejde.


Pokud jste nečetli předcházející díly seriálu o podnikání na internetu a zajímalo by vás, co všechno potřebujete vědět, než si vlastní e-shop založíte, přečtěte si i minulé díly:

SERIÁL: Podnikáme na internetu (1. část) – Co potřebujete vědět, než si e-shop založíte

SERIÁL: Podnikáme na internetu (2. část) – Zakládáme e-shop, zkoušíme pronájem

A navíc – těm, kteří to s podnikáním na internetu myslí opravdu vážně, doporučujeme naši soutěž, ve které můžete vyhrát pronájem e-shopu na rok zdarma!

Diskutovat můžete přímo pod článkem, nebo v našem diskusním fóru.

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz