Slyšíme to ze všech stran. Ale opakování je matka moudrosti, především pokud jde o naše zdraví. Řeč je o zdravém životním stylu. Není pochyb o tom, že vyvážená strava je jedním z nejdůležitějších preventivních opatření, které nám zachovává tělo i mysl v dobré kondici.
Zdravé a vyvážené potraviny mohou snížit riziko různých onemocnění, ale také pomáhají udržet si rozumnou váhu. Výběrem vhodného jídla můžeme předejít vzniku obezity a nemocem jako je cukrovka nebo kardiovaskulární obtíže.
Kde se naučit zdravému životnímu stylu?
Za posledních deset let výrazně přibylo dospělých s nadváhou. „Z nedávného průzkumu, který se objevil v médiích, vyplynulo, že Češi nemají zažité správné stravovací návyky. Přestože sedí přes osm hodin denně, volí k obědu velké porce velmi kalorických jídel, které zapíjejí slazenými nápoji,“ vysvětluje doktorka Iva Málková.
Alarmující je zvyšující se procento obézních dětí. Jedním z mnoha důvodů, proč mají děvčata a chlapci už od útlého věku problémy s nadbytečnými kilogramy, je nevhodný životní styl. Je proto velmi důležité naučit děti už od malička správným stravovacím návykům.
Jak ale běžný spotřebitel pozná, jaké potraviny mají vhodné složení, aby tak získal přesně tolik energie, kolik jeho tělo potřebuje? Které potraviny jsou nutričně vyvážené?
Logo jako rádce
Právě v tomto problému má pomoci označování potravin logem „Vím, co jím“. Takto označená potravina splňuje nároky na zdravou výživu, a to na základě hodnotících kritérií, vytvořených podle doporučení Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství.
Aby se mohl výrobek logem pyšnit, musí splňovat kritéria, která garantují jeho kvalitu a prospěšnost. Značka „Vím, co jím“ hledí především na snížený obsah tuku, soli, cukru a přísné dodržení podílu trans mastných kyselin. V některých kategoriích hodnotí i energii a obsah vlákniny. V Česku zatím hodnocením prošlo šest desítek výrobků. Další na přidělení loga netrpělivě čekají.
Cílem označování logem „Vím, co jím“ je zlepšit orientaci ve výběru potravin nejen českého zákazníka, ale také toho zahraničního. Logo je totiž mezinárodní. Je proto velmi pravděpodobné, že se s ním setkáte i v cizině, nejčastěji v zemích Beneluxu. V současné době je značka zastoupena v 50 zemích světa. I na cestách se tak logo může stát vašim vodítkem ve výběru nutričně vyvážených potravin. Podrobné informace o značce „Vím, co jím“ naleznete na www.vimcojim.cz.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.