Průzkum společnosti Unilever* potvrdil vzrůstající trend nákupů vánočních dárků po Vánocích. Celých 36 % dotázaných potvrdilo, že alespoň některé dárky kupují až v období po svátcích. Dále průzkum potvrdil, že Češi stále více kupují namísto klasického vánočního dárku dárkovou poukázku, jedná se o 32 % dotázaných. Nové trendy v nákupu vánočních dárků se nedotkly drobných předmětů, jako jsou kosmetické dárkové balíčky, ale i potraviny a nápoje, kterých se kupuje stále stejné množství. Krize už Čechy také tolik netrápí, v tomto roce se chystají za dárky utratit víc než v předchozích letech. Pomalu se tak vrací k předpokládaným výdajům za dárky z roku 2008, tedy doby před ekonomickou krizí.
„Každý rok si v našich výzkumech klademe otázky, které se týkají Vánoc,“ říká Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko. „Ani letos jsme neudělali výjimku, což nám dává možnost sledovat spotřebitelské chování, a porovnávat tak mezi jednotlivými roky. Zaznamenali jsme například vliv ekonomické krize v letech 2009 a 2010. V tomto roce můžeme prostřednictvím výzkumu opět sledovat návrat do normálu, respektive Češi zase chystají utratit o něco více než v loňském roce, a přibližují se tím k částce z roku 2008. Zamysleli jsme se nad tím, jaké jsou současné trendy při nákupu vánočních dárků, a vyhodnotili jsme trend nákupu vánočních dárků po Vánocích jako velmi zajímavý. Výsledky průzkumu nás překvapily, ale na druhou stranu se potvrdilo, že drobné dárky, jako jsou kosmetické balíčky, kupují lidé pořád před Vánoci a že jídlo a pití se kupují pořád ve stejném množství bez ohledu na další, například ekonomické faktory,“ dodává Petr Hantych.
Proč kupujeme dárky po Vánocích?
Výzkum společnosti Unilever prokázal, že 36 % Čechů kupuje alespoň některé dárky po Vánocích. Vedou je k tomu především povánoční cenově výhodné výprodeje, větší klid při výběru a možnost, že si obdarovaný může vybrat dárek sám. Jedná se zejména o dražší dárky v podobě oblečení a obuvi, elektroniky, sportovních potřeb a věcí do domácnosti.
Proč vánoční poukázky?
V současné době není výjimkou dostat poukaz jako vánoční dárek. Společnost Unilever zajímalo, co je důvodem darování těchto dárkových šeků, které jsou méně osobní a kupujícímu značně ulehčují práci při výběrů. Na 32 % respondentů potvrdilo, že na tyto Vánoce kupují alespoň jeden dárkový voucher. Důvody jsou logické, poukazy se vztahují především na služby nebo pobyty, které se nedají realizovat okamžitě, poukázka je vnímána jako vhodnější dárek, protože si obdarovaný může vybrat podle svého vlastního vkusu a neméně důležitým aspektem je jednodušší způsob pořízení.
„Osobně nevidím rád, jak se mění podstata Vánoc,“ říká PhDr. Jeroným Klimeš, PhD. „Vánoce přestávají být slavnostní událostí, která má charakter kolektivní, sdílené radosti. Tím, že si lidé kupují dárky po Vánocích nebo si dávají peníze či poukázky, se ochuzují o slavnostní moment pod vánočním stromkem a rozmělňují ho v čase,“ dodává Jeroným Klimeš.
* Průzkum proběhl v září a říjnu roku 2011 a pracoval s reprezentativním vzorkem 238 respondentů. Zprostředkovala jej agentura Opinion Window.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.