Na nezájem diváků si v posledních letech ani přes ekonomickou krizi, která se podepsala na obsahu jejich peněženek, prý nemohou stěžovat majitelé předních pražských scén zaměřených na muzikál. Zejména vzhledem k rozšiřující se nabídce muzikálových představení v oblastních divadlech podle nich na muzikál v Česku chodí dokonce víc lidí než dřív. Soukromí producenti se však obávají, co s trhem v budoucnu udělá chystané zvýšení DPH na 17,5 procenta.
"V poslední době se hodně říká, že muzikál je v krizi. Je to úplný nesmysl, fáma a fikce," řekl ČTK Oldřich Lichtenberg, který produkuje muzikály v pražských divadlech Broadway a Hybernia. Připouští, že počty repríz jednotlivých muzikálů i diváků, kteří je v souhrnu navštíví, nedosahují rekordních čísel z počátku 90. let; historicky nejúspěšnějšímu Draculovi v Kongresovém centru Praha tleskalo při 916 reprízách 1,25 milionu diváků.
"Tehdy se hrál jen Ježíš (Jesus Christ Superstar) a Dracula a kdo chtěl na muzikál, mohl jen na ně," zavzpomínal Lichtenberg. "Dneska je hranice obřího úspěchu 150.000 diváků," konstatoval. O diváky navíc musí pražská divadla bojovat s oblastními scénami, které v minulých letech výrazně rozšířily nabídku muzikálových představení. "I tam, kde se hrála jen výjimečně, už jako hvězdy dojíždějí známí interpreti a bývají to velmi kvalitní tituly a představení," řekl ČTK ředitel Divadla Kalich Michal Kocourek.
"Divák už nemá potřebu cestovat. Dřív to bral jako výlet pro celou rodinu - přijeli do Prahy, šli se podívat do Kotvy nebo do Máje, dali si u 'mekáče' hamburger a šli na muzikál. To už dneska nefunguje," posteskl si Kocourek, podle nějž musí každá scéna diváka zaujmout svébytným způsobem. Právě Kalich proto sází na nové, dosud neokoukané obličeje - do loni nastudovaného představení Robin Hood je získal prostřednictvím castingové soutěže odvysílané televizí Prima.
Lichtenberg zase sází na moderní technologie, pohyblivé segmenty scény s výsuvnými plošinami a světélkující kostýmy. "Lidi dneska chtějí být šokováni. Mnohdy v dobrém, mnohdy ne, ale chtějí být šokováni, že je to jinak než dřív," míní producent. Zájem o nový titul Kat Mydlář mu prý dává za pravdu, a proto zůstává únorová novinka prakticky jediným muzikálovým titulem na programu Divadla Broadway.
Vzhledem k rozšíření nabídky muzikálů v řadě divadel se podle obou oslovených šéfů pražských scén na domácím trhu prakticky nijak nepodepsalo loňské ukončení muzikálové produkce v pražském divadle Ta Fantastika. To se opět orientuje pouze na černé divadlo zaměřené na turisty. S návratem k muzikálu zde již nepočítají, proto rozprodali rekvizity a kostýmy hercům i fanouškům.
Jako důvod ukončení muzikálové produkce Ta Fantastika udávala chybějící podporu od magistrátu; poukazovala na to, že město některé jiné soukromé produkce podporuje. "Byl to krok, kterému rozumím," komentoval ústup divadla od muzikálu Lichtenberg. "Jedním z důvodů je i kapacita, protože takové divadlo nemůže konkurovat velkým scénám, těch 400 diváků to nezaplatí," míní Lichtenberg, který sám uvádí muzikály na dvou scénách s výrazně vyšší kapacitou.
Lichtenbergovi imponuje, že producent Petr Kratochvíl podle něj z muzikálového světa odešel se ctí. "Nezůstaly po nich žádné dluhy, udělali to noblesně. Takhle bych si přál někdy ukončit svou činnost a chápu to," uvedl. Granty a další podporu ze strany státu a města by oba pražští muzikáloví producenti přivítali, zatím však dokážou žít i bez ní. "Musí se vydělávat, aby se mohly produkovat další tituly," řekl Kocourek. Soukromý producent si podle něj už nemůže dovolit luxus neúspěchu u diváků. "Někde uvnitř mě dřímá strach, že když udělám neúspěšný titul, tak mě to může nějakým způsobem poznamenat a budu se z té rány lízat delší dobu," konstatoval.
Podle Lichtenberga Češi na muzikál chodí rádi, přesto si k němu skutečný vztah častokrát dosud nevypěstovali. "Spousta lidí tady na divadle zbytečně hledá neduhy," míní producent. "V Berlíně na muzikálu lidi tleskají už od předehry. Odcházejí spokojeni, i když třeba představení není bůhvíjaké," zaznamenal Lichtenberg na svých zahraničních cestách. "Zatímco Němci, Američani a Angličani jdou na muzikál pozitivně naladěni a chtějí se bavit, Češi to nemají v povaze. Jdou do divadla a očekávají, kdy kdo uklouzne," dodal Lichtenberg.
Zdroj: ČTK
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.