Tisková zpráva Sdružení Škola dětem
Poslání:
Občanské sdružení Škola dětem vzniklo z iniciativy rodičů, psychologů a pedagogických odborníků s cílem vybudovat základní školu, která bude vzdělávat a vychovávat nadané dívky a chlapce se speciálními vzdělávacími potřebami na základě jejich individuálních schopností a dovedností se zvláštním zřetelem k rozvoji jejich přirozené touhy po vědění, zkoumání a úspěchu ve společnosti.
Česká republika stojí na prahu vstupu do Evropské unie. Velký evropský prostor bude představovat pro naše děti nejen široké příležitosti k uplatnění, ale nepochybně i obrovskou výzvu obstát v konkurenci jednotného pracovního trhu. Vzhledem k dynamice současného globálního ekonomického rozvoje je a bude kladen stále větší důraz na samostatné myšlení, kreativitu, adaptabilitu, mobilitu pracovníků - a to jak v oblasti soukromého podnikání, tak ve státní správě, vědě a výzkumu. Nová ekonomická realita bude vyžadovat vědce, manažery, experty, úředníky schopné se prosadit, prezentovat, diskutovat, oponovat, a to navíc v cizích jazycích: souhrnně řečeno, sociální kompetenci na mezinárodní úrovni.
Základy těchto schopností a bazální sebedůvěry je uplatnit jsou vytvářeny v raných letech školních docházky. Je nutné rozpoznat nadané a talentované děti a vzdělávat je pomocí individuálních přístupů a programů. Podle psychologických poznatků je mimořádné nadání v určitém směru často provázeno nepoměrem k vývoji ostatních funkcí: nadprůměrně vyvinuté intelektuální schopnosti často doprovází pomalejší tempo zrání zejména motorických dovedností, či rychlý vývoj intelektu předbíhá rozvoj citový a socializační. Tyto nerovnoměrnosti, patrné zvláště v prvních letech školní docházky, umocňují potřebu speciálního vzdělávacího přístupu.
(Podle epidemiologických studií každé šesté dítě trpí klinicky významnými příznaky nedozrálosti centrální nervové soustavy, tzv. specifickou vývojovou poruchou či lehkou mozkovou dysfunkcí. Velmi nadané děti, trpící nedozrálostí mimo-intelektových funkcí - např. nedozrálostí motoriky, následovanou dysgrafií apod. – tvoří zhruba třetinu této populace. To znamená, že do prvních tříd nastupuje asi 5000 dětí, které nestačí požadavkům běžné školy např. v nácviku písma, přestože jejich intelektové schopnosti jsou již na úrovni patnáctiletých!)
Zatímco česká legislativa (např. Směrnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení) umožňuje dětem se speciálními vzdělávacími potřebami uplatňování individuálního přístupu a individuálního vzdělávacího programu, praxe, se kterou se rodiče setkávají v českých školách, je často odlišná. Běžná škola se k výše uvedeným problémům staví často odmítavě a specializovaná základní škola pro nadané děti se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice (na rozdíl od Slovenska) neexistuje. Proto chce Občanské sdružení Škola dětem (registrováno 14.8.2003) vznik takové speciální školy iniciovat.
Cíle: připravovaná škola bude uplatňovat především:
individuální a přátelský přístup
důraz na rozvoj osobnosti a tvořivosti
rovný přístup k děvčatům a chlapcům
Důležitou součástí vzdělávacího procesu bude:
práce s informacemi, počítačovými technologiemi, internetem, tvořivá výuka jazyků
podpora individuálního nadání v samostatných projektech žáků a pomoc při jejich uvádění do praxe
úzká spolupráce se špičkovými odborníky
zpětná vazba ze strany žáků a rodičů
vytvoření skutečné komunity učitelů, žáků a rodičů na základě vzájemné úcty a spolupráce
Praha 20. srpna 2003
Kontakt:
Dr. Ing. Stanislav Svoboda, předseda sdružení Škola dětem
Tel: 602 473 613 E-mail: svoboda.st@seznam.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.