Elektrokolo už dnes není ničím, za čím byste se otáčeli. Díky výhodě pomocného pohonu dnes na kole jezdí i ti, kteří to dříve považovali za fyzicky náročné. S pomocí motoru se dostanou i do míst, která jim kvůli vzdálenosti od asfaltových silnic byla dosud nedostupná. Už není třeba řešit každý gram. Zvětšují se nejen ráfky, pneumatiky, vidlice a sedla, ale s tím i vzhled celého kola. Při cykloturistice tak v náročném terénu potkáte elektrické horáky na těch největších kolech s nejširšími pneumatikami a největším zdvihem pérování předního kola, jaké jste dosud u kol bez motoru neviděli.
Elektrokola také nahrazují auta v přeplněných ulicích měst nebo řidnoucí veřejnou dopravu na venkově při cestách za prací, na nákup, nebo i pro děti do školky a školy.
K tomu se více hodí kompaktní elektrokola nejčastěji s 20“ koly. Mají geometrii posazu srovnatelnou s klasickými koly, díky širokým pneumatikám a případnému odpružení jsou pohodlná a jejich malé rozměry jim propůjčují výbornou ovladatelnost, kterou ocení nejen ženy, ale také pánové.
Díky uherskobrodské společnosti AZUB BIKE, která se zabývá dovozem cyklistického sortimentu a výrobou vlastních lehokol a její úplně první model je dosud nejpoužívanějším kolem v mé stáji, jsme měli možnost vyzkoušet elektrokolo značky Tern, ideální pro zaměstnané ženy, které potřebují řešit jak cesty do práce, na nákup, s dětmi, ale i rády vyrazí na víkendový výlet.
Kompaktní elektro skládačka Tern HSD má středový motor buď Bafang, nebo Bosch, které umožňují pohodlnou jízdu s plnou zátěží i ve složitějším terénu a maximální rychlost, do které motor pomáhá, což je 25 km/h, zvládnete s běžnou frekvencí šlapání.
Nízký, velmi tuhý rám, zjednodušuje nasedání. 20“ kola zmenšují celkovou velikost stroje a snižují těžiště nákladu, který lze naložit na obrovský zadní nosič, a výrazně vylepšují manévrovatelnost třeba v městském provozu. Kolo sice nemá skládací rám, ale skládací sloupek řízení a teleskopická sedlovka alespoň o trochu usnadňují uživateli snadnější převoz v autě, nebo naložení do výtahu, což je kvůli opravdu obrovskému neodnímatelnému nosiči leckdy docela problém.
Na druhou stranu lze tento nosič díky područkám sedačky na nosiči bez rozpaků přirovnat k zadnímu sedadlu luxusního silničního Harleye Davidsona. Nosič navíc umožňuje zaparkovat kolo „na stojáka“ a ušetřit tím opravdu dost místa, nebo kolo „zaparkovat“ v malém prostoru, kde to s jiným kolem není možné. Po namontování bezpečnostní dětské sedačky můžete vozit opravdu malé dítě, bez ní odvezete dítě větší, třeba i adolescenta včetně aktovky, a tatínkovi se na nosič vejde klidně i basa piva. Nosič je díky malým kolům nízko nad zemí, takže ovládat kolo za jízdy je snazší a bezpečnější.
Co se nevejde na nosič zadní, můžete připevnit na velký nosič nad předním kolem. Ten ale není připevněn na vidlici předního kola, ale přímo na rámu kola, takže neovlivňuje řízení a ani jízdní vlastnosti kola. Ty jsou mimochodem skvělé, ani velká zátěž zadního kola nekomplikuje řízení, které je dostatečně přesné jak pro vyhýbání se kořenům na lesních stezkách nebo výmolům na venkovských silnicích, tak i manévrování mezi auty v hustém městském provozu.
Určitým handicapem je váha, která dosahuje skoro 30 kilogramů. Ta není pro obyvatelku domku na vesnici nebo okraji města rozhodující, nedovedu si ale představit, že by žena, navíc třeba s nákupem nebo dítětem, páčila kolo do výtahu nebo ho nedej Bože tahala po schodech do třetího patra činžáku na Vinohradech.
My jsme zkoušeli kolo jak na výletech v kopcovitém terénu v okolí Sázavy a Vltavy. Zpřevodování s velkým rozsahem a s pomocí elektromotoru umožnilo téměř metrákovému cyklistovi zvládnout ty nejprudší kopce i s třicetikilovým páťákem na sedačce. Spotřeba elektřiny přitom i při zapnutí nejvyššího výkonu motoru nepřekročila očekávání a padesát kilometrů bylo možné ujet v klidu bez obav, že dojde šťáva, protože stopadesátikilovou soupravu by neušlápnul ani trénovaný profesionál.
Ve městě na kostkách se projevila výhoda odpružení a širších pneumatik, které mimo jiné umožňují i bezpečnou jízdu po tramvajových kolejích, ve kterých se úzká pneumatika běžného kola utopí raz dva a následuje neodvratný pád. Praktickou drobností, která by ale možná pro zloděje zasloužila více zvýraznit nějakou signální barvou, je zámek zadního kola, znesnadňující krádež. Nutné příslušenství, na které naštěstí výrobce nezapomněl, je stojánek, jehož utažení je ale při používání, obzvláště s dětmi na nosiči, potřeba kontrolovat.
Pro všechny, kteří mají sportovního ducha a nebojí se trochu toho adrenalinu při kličkování mezi auty, kanály, kolejemi a chodci a hlavně mají dostupnou a bezpečnou možnost parkování, může být elektrokolo této konstrukce skvělým řešením, umožňujícím přesouvat se rychlostí, o které se vám v autě, nebo hromadné dopravě může jen zdát. Ostatně titulek tohoto článku, ke kterému inspiroval fantastický román Julese Verna, vůbec není nadsazený a trasu, kterou ilustrují snímky v galerii, jsme opravdu projeli i se zastávkami na focení, v uvedeném čase. To by se nám jinak, než na elektrokole, nikdy nemohlo povést.
Galerie (zobrazíte kliknutím na obrázek):
Všechny modely Tern HSD mají odpruženou přední vidlici a hydraulické kotoučové brzdy od Shimana nebo Magury. Nejvyšší model HSD S+, který nám ale rukami neprošel, je navíc vybaven plynulou automatickou převodovkou Enviolo (bývalé NuVinci), takže dámám odpadne nutnost starat se o řazení a pánům, kteří jsou zvyklí z auta na automatickou převodovku, se tato technická vymoženost bude také více než zamlouvat. Třešničkou na dortu už je pak jen přenos síly řemenem.
Model Tern HSD P9 pořídíte aktuálně za 79 990 Kč, vyšší model HSD S+s výkonnější baterií a automatickým řazením za 129 990 Kč.
Autor: Jan Švéda
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.