Je naprosto alarmující skutečností, že zhruba 71 % řidičů na našich vozovkách je „jakoby“ pod vlivem alkoholu anebo drog. Odvážné tvrzení? Nikoliv. Řidiči se špatným zrakem jsou totiž stejně nebezpeční jako ti opilí. A čerstvé výsledky měření zraku řidičů ukazují, že jen 28 % osob, které usednou za volant, má oči v pořádku anebo nosí správnou korekci zraku.
Na tento závažný problému pozorňuje projekt Slepí vrazi. Kromě osvěty cílí i na hmatatelnou prevenci v podobě konkrétní legislativní změny. Četná měření zraku řidičů navázala v roce 2018 na osvětové aktivity předchozího roku. V letošním roce kampaň probíhala za podpory Mezinárodní automobilové federace FIA z grantového programu Road Safety. V souhrnu proběhla v 42 lokalitách v Česku i na Slovensku.
Svůj zrak si v rámci akce proměřilo 4 298 lidí. Ukázalo se, že na oční kontrole nebylo v průběhu uplynulého roku 68 % řidičů, z nichž 53 % se domnívá, že vidí dobře. Screening však zjistil, že 71 % z testovaných osob korekci zraku potřebuje, 46 % se tím bohužel nijak nezabývá anebo má korekci nesprávnou. Z měření vyplývá, že pouze 28 % řidičů má skutečně dobrý zrak anebo správné brýle či kontaktní čočky. „Naléhavost problému je nasnadě.
Víme, že v roce 2017 došlo k 103 821 dopravním nehodám. Z toho v téměř 5 000 případech to bylo s přispěním alkoholu či drog. A víme i to, že řidičů, kteří špatně vidí, je mnohem více než těch pod vlivem návykových látek. Nebezpeční jsou zhruba stejně, ale jejich havárie nikdo neeviduje,“ říká Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky, jednoho z odborných partnerů projektu, a doplňuje: “Je namístě se ptát. Kolik nehod asi zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší? A co se s tím dá dělat?“
Zákonodárci ve spolupráci s Ministerstvem dopravy se nyní připravují řešit problém novelou zákona. Navrhují zavést povinné kontroly zraku při výměně řidičského průkazu. „Jsem rád, že jsme se s ministrem dopravy Danem Ťokem shodli na prospěšnosti tohoto návrhu. Pro zrychlení legislativního procesu a větší šanci na schválení jsme se proto dohodli, že opatření včleníme do novely zákona o silničním provozu, kterou předkládá vláda,“ okomentoval situaci poslanec a předkladatel novely Jan Birke. „Musím zdůraznit, že nechceme zatěžovat ani lékaře, ani pacienty zbytečnou byrokracií, ale jde o prevenci dopravních nehod pro nás všechny, řidiče i neřidiče."
Stačí zrak zhoršený o půl dioptrie a oko řidiče zaregistruje chodce místo na 200 metrů až ve vzdálenosti 100 metrů, což znatelně snižuje možnost adekvátní reakce. Podobnou iniciativu vyvolali také oční lékaři a optometristé ve Velké Británii, kteří díky alarmujícím výsledkům navrhují téměř totožné opatření – tedy povinnou kontrolu zraku po 10 letech.
Zdroj: TZ Autoklub ČR, projekt Slepí vrazi
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.