Babinet.cz  /  Magazín  /  Styl  /  Výsledky průzkumu nákupního chování na internetu - Nakupuji na internetu, tedy jsem

Výsledky průzkumu nákupního chování na internetu - Nakupuji na internetu, tedy jsem

25.2.2015 - redakce Babinet.cz

Obliba e-shopů u českých zákazníků stále roste a důkazem byl i loňský rok, kdy Češi on-line utratili 58 miliard korun, což je podle Asociace pro elektronickou komerci takřka 15% nárůst oproti roku předcházejícímu.

Prosincový průzkum společnosti Ipsos Observer mimo jiné zjišťoval, zda se kromě množství utracených peněz mění i důvody, proč Češi místo návštěvy kamenné prodejny stále častěji usedají k počítači a vyhledávají obchody internetové.

Mládí vpřed!

Na každoročním růstu tržeb internetových obchodů se významně podílejí především mladí lidé, pro které je počítačová gramotnost stejně samozřejmá jako dýchání. Nakupující často ještě neoslavili 35. narozeniny a zároveň mají měsíční příjem vyšší než 20 tisíc korun. Svou roli hraje i vzdělání - zboží na e-shopech častěji nakupují lidé s maturitou či vysokoškolským diplomem. Dá se předpokládat, že tato skupina poroste – budou dospívat další a další lidé, kteří budou na internetu jako doma, a pro „stávající členy“ skupiny bude platit, že co se v mládí naučíš, ke stáru jako když najdeš.

Nové služby lákají i konzervativnější zákazníky

Z průzkumu vyplynulo, že třetina dotázaných si zboží ráda prohlédne v kamenné prodejně, i když samotný nákup pak v pohodlí uskuteční přes e-shop – nechtějí totiž kupovat takzvaně zajíce v pytli. Na tyto zákazníky cílí nové služby, které garantují dodání zboží, možnost si ho vyzkoušet a až posléze zaplatit. Patří k nim třeba služba Kup Najisto. „Cílem naší služby je nabízet zákazníkům komfort jako v kamenné prodejně a šetřit jejich čas. Zákazníci se dnes nákupem často zabývají dvakrát – v kamenném obchodě a v e-shopu. To chceme změnit,“ říká ředitel služby Kup Najisto Edward Meegan. „Partnerské obchody služby Kup Najisto zákazníkovi pošlou zboží s fakturou splatnou za 14 dní, takže si danou věc člověk prohlédne v klidu doma a platí, až když si je nákupem jistý. V opačném případě pošle zboží zpátky a nemusí čekat na vrácení peněz,“ doplňuje Meegan.

Čas jsou peníze

Nebo také rodina, koníčky, relaxace… Nákupy v kamenném obchodě zabírají více času než on-line, je třeba k nim přičítat i čas strávený na cestě, u pokladen atd. Čtvrtině dotázaných zabere jeden internetový nákup 15-30 minut. Zajímavostí je, že s prodlužující se délkou prvního nákupu roste přesvědčení, že při dalším nákupu stráví zákazník výběrem a objednáním zboží méně času.

Je libo psa, kočku či rybičku? Nebo raději mobil, pračku, houpačku?

Takřka 80 % dotázaných by si na internetu nikdy nekoupilo domácího mazlíčka, 70 % umělecké obrazy nebo dioptrické brýle (57 %). Naopak pozitivně se lidé stavějí k on-line nákupu knih, hraček nebo elektroniky. Z překážek, které je odrazují od nakupování v e-shopech, lidé nejčastěji zmiňují nemožnost si zboží vyzkoušet (70 % dotázaných). Téměř 60 procentům dotázaných vadí nutnost zaplatit dříve, než se jim zboží dostane do ruky, a 40 procent dotázaných znejišťuje, zda skutečně dostanou to, co si objednali. „Kup Najisto vznikalo právě proto, aby se tyto nejčastější obavy rozptýlily. Zvláště starší generace je zvyklá zboží kupovat až po důkladném prohlédnutí, ale díky službám, jako je Kup Najisto, se dveře internetových obchodů otevřou i jim,“ uzavírá Meegan.

 

 

 

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz