Román Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti pro divadlo upravili dramaturg Petr Vydra a režisér Pavel Šimák. Do hlavních rolí obsadili Marii Doležalovou, Dennyho Ratajského a Ludmilu Molínovou.
Příběh o rozjívené dívce, která se k překvapení všech zamiluje, slavil úspěch už v časopisecké podobě. Vynikající česká autorka, zakladatelka žánru crazy komedie Fan Vavřincová jej publikovala v pouhých 19 letech. Tento stěžejní text ale vznikl ještě o dva roky dříve. Vedle Takové normální rodinky se stal právě tento román jejím nejznámějším dílem. Jistě také proto, že mu dal o dva roky později v roce 1939 nesmrtelnou filmovou podobu režisér Martin Frič. Do hlavních rolí obsadil tehdy málo známou Natašu Gollovou, Oldřicha Nového a Zdeňku Baldovou. Pro Natašu Gollovou znamenalo účinkování ve filmu nastartování její herecké kariéry. Ačkoli je i s filmem jméno Fan Vavřincové úzce spojováno a ona sama na vzniku jeho scénáře spolupracovala, v titulcích se neobjevila. Zřejmě vzhledem k jejímu nízkému věku naznali pánové Martin Frič a Vladimír Peroutka šéfredaktor časopisu Ahoj na sobotu, kde vycházel román před tím na pokračování, že bude lepší, když ji jako autorku neuvedou.
V Divadle Na Fidlovačce se dramatizace ujali režisér Pavel Šimák a dramaturg Petr Vydra. Stejně jako před lety autoři filmového zpracování vycházejí i oni z původního textu románu. A tak se v divadelní inscenaci některé postavy známé z filmu vůbec neobjeví. Inscenátoři ale připomenout tento půvabný český film rozhodně chtějí. „Vedle samotného ztvárnění příběhu předlohy se nám na filmu Eva tropí hlouposti líbí to, co na filmových komediích té doby vůbec – jak se ti lidé k sobě chovají. Vědomí důležitosti etikety, společenských norem, galantnosti, džentlmenství si ve filmu Eva tropí hlouposti nijak nepřekáží s komediálností. Salónní způsoby naopak dotvářejí půvab a styl filmových komedií třicátých a čtyřicátých let minulého století. Když si v příběhu mladí lidé vykají a chovají se způsobně, tak na pozadí toho tím komičtěji vynikne, když vyvedou nějakou ztřeštěnost.“ uvádí Petr Vydra.
Prostřednictvím inscenace se pomyslně vrací na prkna Divadla Na Fidlovačce jeden z největších českých herců - Oldřich Nový. Ten zde kraloval nejen na jevišti, ale také jako jeho dlouholetý ředitel.
Aby spojení s Oldřichem Novým bylo absolutní, proběhne po premiéře autogramiáda knihy s názvem Největší tajemství Oldřicha Nového, kterou vydalo v prosinci minulého roku nakladatelství Bondy. Publikaci bude podepisovat autorka této publikace, známá spisovatelka Blanka Kovaříková.
Dramatizace: Pavel Šimák a Petr Vydra
Režie: Pavel Šimák
Dramaturgie: Petr Vydra
Scéna: Pavel Borák
Kostýmy: Blanka Tesařová
Asistent režie: Nany Brožková
Výběr hudby: Pavel Šimák, Jan Kluka
Hudební úprava: Jan Kluka
Nahrávka klavírního partu: Petr Svozílek
Hudební nastudování písní: Michaela Pilná, Jan Steinsdörfer
Osoby a obsazení:
Eva Marie Doležalová
Michal Denny Ratajský
Eliška Aneta Krejčíková
Teta Pa Ludmila Molínová
Teta Emílie Martina Randová
Tomáš Kolínský,
její manžel Pavel Nečas
Karel Záhorský,
tatínek Elišky Zdeněk Maryška
Jan, sluha Daniel Rous
Fredy David Hák
Doktor Stráž
alias Harden Lukáš Rous
březnové reprízy: 1. v 15.00 a v 19.30, 14. v 19.30, 22. v 15.00 a 27. v 19.30
dubnové reprízy: 4., 11. a 17. v 19.30, 7. v 10.30
Více informací na http://www.fidlovacka.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.