Češi stále podceňují preventivní péči o zrak. Proto startuje osvětová kampaň, která má upozornit na rizika spojená s podceňováním pravidelných prohlídek očí. Vrcholem kampaně bude nabídka bezplatného orientačního měření zraku a konzultace s odborníky u příležitosti Světového dne zraku. Ten letos připadá na 11. října a akce pro veřejnost se bude konat opět v prostorách pražského nákupního centra Chodov.
Orientační vyšetření zraku organizovaná společností Johnson & Johnson Vision Care v letech 2011 – 2012 naznačují, že 44 procent lidí nebylo na prohlídce očí u odborníka posledních pět nebo více let. Celkem 50 procent respondentů v rámci dotazování prohlásilo, že žádnou korekci zraku nemá. Následné orientační měření zraku však ukázalo, že polovina z těchto lidí ale nějakou korekci zraku potřebuje. Průzkum se konal ve vybraných firmách v České republice a na Slovensku a účastnilo se ho celkem 428 osob. „Výsledky tohoto screeningu byly jedním z impulsů pro spuštění osvětové kampaně,“ říká Jana Hašková, marketingová manažerka společnosti Johnson & Johnson Vision Care pro Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, jihovýchodní Evropu, Řecko a Izrael.
„Tak, jako jsou lidé zvyklí chodit pravidelně k zubaři, měli by se naučit chodit pravidelně i k očnímu odborníkovi,“ vysvětluje hlavní poselství osvětové kampaně Jana Hašková. Hlavním symbolem kampaně je variace na tzv. optotyp - tabulku s písmeny různých velikostí, nejznámější symbol vyšetření zraku. Na billboardech a dalších velkoplošných venkovních plochách ve velkých městech po celé republice se ve formátu optotypu lidé dočtou klíčové myšlenky osvětové kampaně: „Oční vyšetření nebolí“, „Svoje oči používáte každý den, nechte si je vyšetřit každý rok“ nebo „15 minut může zachránit vaše oči na celý život“.
Osvětová kampaň vyvrcholí Světovým dnem zraku, který letos připadá na 11. října. Po celý den bude v pražském nákupním centru Chodov pro veřejnost otevřen stánek se dvěma diskrétními zónami pro vyšetřování, které budou vybavené speciálními přístroji a kde budou odborníci zdarma provádět orientační vyšetření zraku. Lidé zde také budou mít možnost zeptat se odborníků na vše, co souvisí s očima a zdravým zrakem.
Součástí osvětové kampaně jsou i nově vytvořené webové stránky www.zrakprozivot.cz. Obsah stránek vznikl ve spolupráci s očními odborníky. Stránky www.zrakprozivot.cz nabízejí řadu užitečných informací o očích, jejich fungování, výživě, dále zdraví zraku, péči o zrak, ale i o vadách zraku, jako je například krátkozrakost nebo astigmatismus a možnostech jejich korekce. Zájemci se také dozvědí, co obnáší oční vyšetření, a najdou zde seznam vybraných specialistů, kde ho mohou absolvovat.
Pravidelné oční vyšetření navíc nemusí odhalit jen vadu zraku, může napovědět i mnohé o celkovém zdravotním stavu člověka. Stav krevních cév není vidět na žádném jiném orgánu tak dobře jako právě na očích. Oční vyšetření tak může sehrát velmi významnou roli při včasné diagnóze některých závažných zdravotních poruch jako je například vysoký krevní tlak (hypertenze) nebo cukrovka (diabetes). Bohužel málokdo z laické veřejnosti si je těchto závažných skutečností vědom. I co se týče korekce zraku, řada lidí nechodí na pravidelné prohlídky. ´I když si myslíte, že vidíte dobře, měli byste jednou ročně absolvovat vyšetření zraku,´doporučují specialisté. Váš zrak se může totiž i v průběhu jediného roku zhoršovat. I jen malá oční vada může bez správné korekce vést k bolestem hlavy a dalšímu zhoršování zraku. Proto i když nemáte pocit vážnějších problémů s viděním, měli byste jednou ročně absolvovat prohlídku u očního odborníka. I v mladém věku může vyšetření zraku zvrátit vývoj kvality vidění a zároveň pomůže odhalit potenciální ohrožení dalšími chorobami.
Odbornou záštitu nad osvětovou kampaní Zrak pro život převzaly profesní organizace odborníků specializujících se na zrak – Česká kontaktologická společnost a Společenstvo českých optiků a optometristů.
Společnost Johnson & Johnson je největší světovou společností, která se již více než 120 let věnuje zdraví lidí a působí v 57 zemích světa. Tyto společnosti dohromady zaměstnávají více než 115 600 zaměstnanců a prodávají výrobky ve více než 175 zemích. V České republice zahájila společnost Johnson & Johnson svou obchodní činnost v roce 1991. V současné době zde působí tři sektory: sektor zdravotnických prostředků a diagnostiky (sektor Medical Devices & Diagnostics), sektor farmaceutický (sektor Janssen–Cilag) a sektor spotřební (výrobky z oblasti kosmetiky a osobní hygieny). Johnson & Johnson Vision Care, sponzor a organizátor osvětové kampaně ´Zrak pro život´, je součástí divize Medical Devices & Diagnostics.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.