Chcete podnikat na internetu, ale nevíte, co všechno je k tomu potřeba? Rádi byste si založili e-shop a rozjeli své snové podnikání, ale nejste si jistí, zda se v bezbřehé byrokracii spojené s podnikáním neutopíte? Pak právě pro vás je určen náš seriál o tom, jak začít. Založit si e-shop je nejsnadnější cesta, jak se stát podnikatelem. Nikdy ale nevěřte tomu, že tím vaše práce končí. Chcete-li být úspěšní, musíte se do toho opravdu ponořit. A my vám ukážeme jak na to. „Provedeme vás krůček po krůčku po cestě k vašemu snu a vy se dozvíte vše, co ke svému internetovému podnikání potřebujete vědět,“ říká Miroslav Uďan, výkonný ředitel projektu Shoptet.cz, se kterým jsme seriál připravili. A navíc – těm, kteří to s podnikáním na internetu myslí opravdu vážně, doporučujeme naši soutěž, ve které můžete vyhrát nejen digitální fotoaparát Genius, ale také pronájem e-shopu na půl roku nebo rok zdarma!
1. Jak začít podnikat: Administrativa podnikání – co vše musíte vyřídit
Už víte, co byste ve svém e-shopu chtěli nabízet? Ještě máte chvíli času na rozmyšlenou, nejprve je třeba vašemu novému podnikání dát oficiální tvář. Chcete-li si založit e-shop, pak je nutné zajít na živnostenský úřad a požádat si o vystavení živnostenského oprávnění. Pojďme tedy na to:
Živnostenské oprávnění
Živnostenské oprávnění není třeba na všechny činnosti, nicméně často se vám vyplatí si volnou živnost zřídit i v tomto případě, a to například kvůli vyšším výdajovým paušálům (činnosti, na které živnostenské oprávnění nepotřebujete, najdete vyjmenované v paragrafu 3 živnostenského zákona 455/1991 Sb.). Jakmile máte toto ujasněno, vydáte se na živnostenský úřad, kde vyplníte „Jednotný registrační formulář“. Jeho výhodou je především to, že nebudete muset ještě na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení (OSSZ) a na pojišťovnu – instituce si vše již mezi sebou předají. Proces bývá poměrně rychlý – výpis z rejstříku (dříve živnostenský list) a tedy založenou živnost můžete mít hotovu ještě tentýž den, co o živnostenské oprávnění žádáte. Budete-li do budoucna plátci DPH či budete platit třeba silniční daň apod., vše ohlašujete taky zde, tedy na živnostenském úřadě. Dobré je se přímo podívat na jejich seznam a vybrat si ten, který máte nejblíže.
Někdy se objevují zvěsti, že je potřeba mít sebou výpis z trestního rejstříku. To není pravda, úřad si ho získá sám. Co se týče toho, kdo může být živnostník (tedy OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná) tak je to obecně fyzická osoba starší 18 let nebo právnická osoba s tím, že je vyžadována bezúhonnost ve vztahu k podnikání (podrobnosti v paragrafech 6 a 8 zmíněného zákona 455/1991 Sb.).
Sociální a zdravotní pojištění
Ihned po založení živnosti si musíte dohledat, zda máte, nebo byste měli či neměli platit sociální a zdravotní pojištění. Jsou dvě varianty:
a) vykonáváte živnost jako hlavní pracovní činnost – v tomto případě musíte platit každý měsíc minimální zálohu obou pojištění nehledě na to, kolik vyděláte – u sociálního je to 1836 Kč a zdravotního 1697 Kč (v roce 2012; výše záloh se obvykle každý rok mění ).
b) vykonáváte živnost jako vedlejší pracovní činnost – tzn., že máte někde pracovní poměr, jste student, maminka na rodičovské dovolené, jste ve starobním/invalidním důchodu apod.; tady platí, že minimální zálohy odvádět nemusíte – zaplatíte až následující rok po podání daňového přizná podle toho, jaký zisk jste skutečně vygenerovali. Skutečnost, že je vaše podnikání pouze vedlejší pracovní činností musíte ale doložit na Správě sociálního zabezpečení (OSSZ), jinak jste se založením živnosti automaticky bráni jako podnikatel na hlavní činnost.
V obou případech pak podáváte společně s daňovým přiznáním přehledy (jeden na OSSZ a jeden na svoji zdravotní pojišťovnu), kde se dorovnají přeplatky/nedoplatky podle vašeho zisku za kalendářní rok. Pokud vykonáváte vedlejší činnost, může se vám stát (záleží opravdu na tom, jak velkou částku si vyděláte), že sociální pojištění nebudete muset doplácet vůbec, zdravotnímu pojištění se ale určitě nevyhnete. Další důležité informace o povinnostech v rámci sociálního pojištění najdete na portálu OSSZ, ve věci zdravotního pojištění se obraťte na vaši zdravotní pojišťovnu, u VZP najdete informace opět na jejich portálu.
Daňové přiznání a přehledy pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu
Jak už bylo řečeno, pokud podnikáte a máte pravidelný zisk, budete muset podat vždy do konce března daného roku daňové přiznání za předchozí rok. V něm si jednoduše řečeno dáte vedle sebe příjmy a náklady, vypočtete čistý zisk a daň, kterou z něj máte zaplatit, odečtete si možné slevy (např. životní pojištění, platba hypotéky) a podáte jej na finanční úřad. Společně s daňovým přiznáním je ještě třeba připravit přehled na OSSZ a zdravotní pojišťovnu. Ať už si povedete daňovou evidenci nebo uplatníte paušální výdaje (viz. dále), raději si vždy schovávejte všechny vydané faktury a příjmové doklady.
Důležitá je výdajová stránka, protože výdaje můžete dokazovat finančnímu úřadu dvěma způsoby (záleží, co je pro vás výhodnější):
a) povedete daňovou evidenci – tzn., že budete schovávat všechny doklady, které prokazují nějaký váš relevantní náklad, a na konci roku je sečtete a zjistíte, jaké náklady jste vlastně měli.
b) uplatníte paušální výdaje – jedná se o fikci, kdy zákonem stanoveným procentem odečtete náklady, i když jste je třeba vůbec neměli. Výše procenta se liší podle typu živnosti a navíc se také často mění. V roce 2012 to je od 30 – 80 % v závislosti na druhu podnikání (typický bývá zlatý střed, u většiny živností je to 60 %). Aktuální hodnoty vždy vyhledejte v důvěryhodném zdroji nebo paragrafu 7, odstavce 7 a 8 zákona o daních z příjmů 586/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Daňové přiznání se podává typicky do konce března za předchozí kalendářní rok (nebo do června, máte-li daňového poradce). Pokud jste plátcem DPH, máte ještě další povinnosti s tím spojené, především podávání přiznání k DPH v každém čtvrtletí. Když uplatňujete výdaje na auto, musíte také čtvrtletně platit silniční daň.
Není e-shop jako e-shop
Všechny administrativní otázky tedy máte vyřešeny, živnostenské oprávnění vám říká pane, je načase se porozhlédnout, kde si e-shop založit. A rozhodnout se také musíte o tom, zda e-shop řešení koupíte či si jej pouze pronajmete. „Když jsem začínala, nebylo peněz nazbyt,“ říká paní Svatava Kraevská, majitelka webového eshopu www.salondoma.cz. „Pronájem e-shopu byla jednou z variant, kterou jsem zvažovala a nakonec vyhrála na plné čáře – pronájem e-shopu od projektu Shoptet.cz je bez počátečních vysokých nákladů velmi dobrou volbou a je to forma podnikání téměř bez rizika.“
Jsou-li právě chybějící vysoké investice v začátku tím, co vás trápí, pronájem e-shopu pro vás může být skutečně tím nejlepším řešením. Pamatujte, že vás vždy bude daleko více bolet, když budete zavírat kamennou prodejnu, než e-shop na internetu.
Máte dotazy? Vlastní zkušenosti? Chtěli byste se do toho pustit stále máte nevyjasněné otazníky? Pište do diskuse a všechny otázky se pokusíme vyřešit! A těšte se na příští díl našeho seriálu, shrne hlavní pro a proti koupě či pronájmu e-shopu a pomůže vám rozhodnout, jaké řešení zvolit.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.