Nedávno jsem byla pozvaná jednou velkou společností na projížďku novým rychlovlakem Pendolino. Pozváno bylo mnoho zajímavých lidí včetně novinářů, tak jsem se ani cesty nebála, přestože se jednalo o „zkušební jízdu“.
Už při příjezdu vlaku na nádraží si nebylo možné nevšimnout jeho moderního vzhledu a oblého designu, který vzdáleně připomíná kabinu letadla. Už od příjezdu vlaku jsem se nemohla dočkat až do něj nastoupím a prohlédnu si svět z jeho oken. Po nástupu do vagonu jsem se nestačila divit. Mé očekávání rozhodně nebylo zklamáno. Přestože už při vstupu do vlaku mě zaujalo mnoho věcí z vybavení tohoto rychlovlaku, okamžitě jsem si to namířila na toaletu. Tak čisté WC jsem už dlouho neviděla. V tu chvíli jsem si vzpomněla na špínu a zápach „toalet“, jež jsou v běžných vagónech. Tady bylo prostě vše promyšlené, na nic se nemuselo sahat a vše fungovalo takřka automaticky. Vše bylo funkční a čisté. Nikdy bych neřekla, že i použití WC ve vlaku může přinést takový zážitek a příjemné pocity.
Následně jsem se rozhodla, že vyzkouším kvalitu a pohodlí sedaček. Prošla jsem chodbičkou a ačkoli byl vlak již v plné rychlosti, vůbec nebylo cítit žádné otřesy ani tlak. Své místo jsem si vybrala velmi dobře. Po vyhlédnutí z okna už bylo jasně vidět, že vlak jede skutečně velkou rychlostí a kolem se jen míhaly domečky, stromy, silnice a vše jsem si krásně vychutnávala. Sedačky sice nebyly nijak zvlášť měkké a luxusní, ale sedělo se na nich příjemně a kolem byl i dostatek místa na nohy. Přece jen musíme chápat, že sedačky musí být konstruovány tak, aby dlouho vydržely a měly pevnou konstrukci. Jsme v České republice a víme, jak někteří naši spoluobčané dovedou nejen sedačky, ale i celé vagóny zničit. Proto ráda odpustím menší luxus sedaček, pokud nám dlouho vydrží a budou nám dlouho sloužit.
Velmi příjemné bylo pro mě obložení stěn příjemným plastovým materiálem, který při doteku nebyl tak studený, jako u kovových součástí rychlíkových vagónů. Tento materiál působí velice lehce, teple a i na dotek je velmi příjemný. Také se mi velmi líbilo rozdělení prostoru pro sezení. Zatímco na pravé straně vagónu jsou samostatné sedačky/“jednosedačky“, na druhé straně jsou sedačky se dvěma místy vedle sebe. Pokud jede tedy člověk sám a nechce sedět s někým cizím, pak může využít právě onu samostatnou sedačku. Systém a rozdělení míst k sezení tak dodává cestujícím pocit většího soukromí, pohody a klidu.
Pro ty, kteří si rádi při jízdě něco smlsnou je k dispozici též jídelní vůz, který navazuje na ostatní vagóny. Ač se může zdát, že je zde velice málo místa, lze jídelní stolky částečně upravovat a posouvat a tím si prostor částečně zvětšit.
Průchod mezi jednotlivými vagóny nepřipomíná nebezpečné a namáhavé putování, které známe z běžných vagónů, ale je absolutně bezproblémový, nenáročný, nikde nemusíte těžce otevírat posuvné dveře, protože vše funguje na stisknutí tlačítka.
A proč vlak při jízdě vůbec nedrncá a neposkakuje? Tuto otázku mi hned na místě zodpověděl jeden z odborníků, který byl ve vlaku též přítomen. Pro vlak Pendolino musely být postaveny speciální železniční koridory, které umožňují vlaku jet vysokou rychlostí až 160 km v hodině, tyto koleje navíc nemají mezi sebou mezery, přes které běžné vlaky tolik drncají. Protože jsem žena a technickým věcem moc nerozumím, tak mi toto vysvětlení bohatě stačilo, důležitý je přeci jen výsledek a tím je krásné a příjemné svezení plné zážitků.
Přestože je jinak jízda vlakem spojována často se špínou, malým pohodlím, nekvalitními službami apod., je vidět, že už i u nás se postupně tato neslavná pověst českých vlaků zlepšuje. V zahraničí už jsou lidé na podobný komfort a parametry zvyklí, proto si můžeme jen přát, aby v České republice jezdilo takových výborných vlaků, jako je Pendolino, mnohem více.
Více na www.pendolino.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.