Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Je čas borůvek a malin. Zdravotní benefity drobného ovoce

Je čas borůvek a malin. Zdravotní benefity drobného ovoce

29.7.2021 - redakce Babinet.cz

Maliny i borůvky představují skupinu ovoce doslova nabitého zdravím. Výjimečnost těchto drobných plodů je dána obsahem vitaminů a minerálních látek a zejména polyfenolových antioxidantů, přičemž polyfenoly si představme prostě jako zdraví prospěšné chemické sloučeniny, které se vyskytují v rostlinách.

Ačkoliv s pojmem polyfenoly se před stovkami let nejspíš moc neoperovalo, blahodárný vliv bobulovin na lidské zdraví a jejich roli při řešení drobných neduhů znali naši předci docela dobře už dávno.

fotografie: Unsplash

Stačí nalistovat například knihu Lidové nemoci z 20. let minulého století, kde se píše: Borůvková šťáva jest výtečným prostředkem při onemocnění střevním; zředěná vodou používá se jako kloktadlo při ochuravění sliznice ústní nebo krku.

Borůvky mají hlavně blahodárné účinky pro náš zrak. Antokyany jsou přirozenou součástí sítnice, tzv. žluté skvrny rozhodující pro ostrost vidění. Při zvýšené námaze očí při čtení, sledování televize, monitoru počítače, řízení auta, vlivem ostrého světla, slunečního záření nebo naopak namáháním očí při šeru a tmě dochází k vyčerpání žluté skvrny sítnice. Antokyany z borůvek pomáhají obnovit žlutou skvrnu na sítnici a tím očím dodávají novou energii a potlačují jejich únavu. Borůvky zlepšují noční vidění, potlačují šeroslepost a pomáhají zlepšit ostrost zraku. Listy borůvek se zase používají pro úpravu hladin krevního cukru u diabetiků a sušené borůvky při průjmech. Šťáva pomůže při aftech.

Maliny jsou nepostradatelné při zácpě; jejich šťávy mírní horečku. Pomáhají také regulovat hladinu cukru v krvi, takže jsou vhodné pro diabetiky. V případě cukrovky II. typu umožňují tělu přirozeně získat cukr s poměrně nízkým glykemickým indexem, jehož hodnota je v případě malin kolem 40. Stimulují metabolismus, takže výživoví specialisté je často doporučují při různých dietách. Doporučují se i při problémech s močovým měchýřem a ledvinami, jsou totiž močopudné. Čistí i krev a díky obsahu tříslovin i střeva.

Bobuloviny jsou tedy nejen zdraví prospěšné, ale v jistém slova smyslu i léčivé, se nic nezměnilo.

Polyfenolové sloučeniny, jejichž antioxidační působení je podpořeno i přítomností dalších látek s podobným účinkem (vitamin C, karotenoidy, tokoferoly, organické kyseliny, selen), toho umějí mnoho: Zpomalují zánětlivé procesy, které stojí v pozadí srdečních onemocnění, nádorů a bakteriálních infekcí, mají antibakteriální a antivirové účinky, chrání před nepříznivým působením volných kyslíkových radikálů (antioxidační ochrana), chrání cévy a močové ústrojí, snižují rizika nádorů, omezují jejich růst a pravděpodobnost vzniku metastáz, zlepšují paměť, zmírňují procesy stárnutí, zabraňují oxidaci LDL cholesterolu, zmírňují žaludeční a zažívací potíže, podporují metabolismus, podporují dýchání, pomáhají udržovat dobrý zrak, snižují svalovou únavu, zmírňují celkovou únavu.

Z energetického hlediska se drobné plody řadí mezi méně kaloricky vydatné druhy ovoce – samozřejmě v případě, že se jedná o rozumnou konzumaci: na jednu porci se počítá miska plodů.

Drobné plody mají velmi široké využití v kuchyni, hodí se nejen na přípravu ovocno-tvarohových dezertů, ale jsou výborné i jako ovocné omáčky, šťávy, náplně do knedlíků, jako posyp na koláče či do muffinů. Nejvhodnější je samozřejmě jíst drobné plody čerstvé, ale nemusíme se bránit ani zmrazení, které představuje velmi dobrý způsob, jak si nachystat zásoby i na dlouhé zimní měsíce.

 

zdroj: PhDr. Karolína Hlavatá,odbornice na výživu

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip