Babinet.cz  /  Magazín  /  Zdraví  /  Trápí vás svalové křeče dolních končetin. Jak se jich účinně zbavit

Trápí vás svalové křeče dolních končetin. Jak se jich účinně zbavit

27.2.2021 - redakce Babinet.cz

Volba mezi pohodlím a elegancí je pro něžné pohlaví častý boj. Praktické ženy sáhnou po balerínách v domnění, že si neničí nohy a ženy toužící být atraktivní zase po vysokých podpatcích. Špatně je ale obojí.

fotgrafie: Freepik

Z dlouhodobého hlediska není vhodné používání ani vysokých podpatků ani balerínek. Pochopitelně pokud si člověk někdy vyjde do společnosti na vysokých podpatcích či ve volném čase obuje balerínky, nejedná  se o žádný problém. Dlouhodobé a výlučné používání jednoho typu obuvi však má často vliv na anatomii pohybového ústrojí a může mít negativní dopady na člověka jako bolesti zad nebo nohou. Nejvhodnější je používat obuv, která respektuje potřeby a stavbu těla, která dokáže podepřít klenby chodidla, zejména se pak jedná o tzv. ortopedickou obuv,“ doporučuje Ondřej Popelka, ortoped.

Nepříjemné otoky, mravenčení nebo křeče končetin se mohou objevit prakticky kdykoliv. Křeče v nohách vznikají z různých příčin. Na vině může být také sedavý způsob života, přetěžování svalů, nedostatek vitamínů D, E a B2, nadváha, nadměrná konzumace mléčných výrobků s tavícími solemi (tavené sýry), stres, únava aj. Častým důvodem bývá právě přetížení svalů z nevhodné obuvi a nedostatek hořčíku v těle.

Hořčík se podílí na mechanismu kontrakce (stažení) a relaxace (uvolnění) svalů, to znamená na jejich pohyblivosti. Pokud dojde v těle k nadbytku vápníku (původce kontrakce) a k nedostatku hořčíku (iniciátor uvolnění), výsledkem mohou být nepříjemné křeče ve svalech.

„Co se týče doplňování hořčíku, jistě to má význam v situacích, kdy hořčík tělu chybí a bolesti svalů jsou tohoto původu. Příčin svalových křečí může být více a je třeba, pokud samy neustoupí, aby věc byla konzultována s lékařem,“ doporučuje ortoped Ondřej Popelka, .

Pro oteklé nohy je typickým obdobím zejména léto a teplé počasí. Otoky souvisí se zadržováním vody. Konzumace potravin s vysokým obsahem sodíku a nedostatečný pitný režim způsobí to, že tělo přejde do rezervního módu a shromažďuje tekutiny, aby mohlo fungovat. Největším zdrojem sodíku jsou uzeniny, instantní polévky a omáčky a kořenící směsi. Potraviny s nízkým obsahem sodíku přispívají k udržení normálního krevního tlaku. Vysoký tlak totiž může také způsobovat otoky a křeče v končetinách.

Pomoci si můžete opět hořčíkem, který na sebe váže vodu a tím dochází ke zmírnění otoků a souvisejících obtíží. Nejjednodušší způsob, jak doplnit hladinu hořčíku je pít minerálky.

Babská rada na zmírnění křečí

Mezi oblíbené rady patří pití bylinných čajů s proti křečovým účinkem, především z lipového květu a hlohu obecného.

 

napsala Renáta Řeháková

Vaše názory

Vaše názory (pro vložení komentáře se prosím přihlaste)

Vložit komentář

Další z magazínu

Náš tip