Čtvrtky na jaře a na podzim 2012 budou patřit na Staroměstském náměstí 13 (GHMP) koncertům komorní hudby. Tento cyklus je projektem českého violoncellisty Františka Brikcia, jeho sestry, violoncellistky Anny Brikciusové a klavíristy Tomáše Víška.
"Festival Brikcius" je rozdělen do dvou cyklů po třech koncertech, které se konají každý 3. čtvrtek v daném měsíci od 19:30 hodin (již odehraný 19. dubna, následující 17. května, 21. června & 18. října, 15. listopadu a 20. prosince 2012).
Jedinečná dramaturgie festivalu je zaměřena na skladby 17., 18., 19., 20. a 21. století, jak českých, tak i světových autorů. Zejména na díla tzv. "terezínských", židovských a současných skladatelů. Neznámé skladby známých skladatelů, premiéry nových i doposud neuvedených děl. Festival připomíná 220. výročí narození italského skladatele Gioacchina Rossiniho, 120. výročí narození švýcarského skladatele Arthura Honeggera a 100. výročí narození francouzského skladatele Jeana Françaixe "Centenaire Jean Francaix - 2012".
Ze sourozeneckého “Dua Brikcius“ odpovídá František Brikcius, náš přední violoncellista s četným domácím a mezinárodním působením, věnující se interpretaci violoncellových skladeb ze 17. až 21. století. Zejména pak skladbám pro violoncello sólo.
Kdy jste s vaší mladší sestrou Annou založili violoncellové duo "Duo Brikcius"?
Moje sestra Anička hraje také na violoncello a je výborná violoncellistka. Jsme naprosto odlišní, dokonce jsme měli jiné pedagogy a studovali na rozdílných hudebních školách. Lidé se nás ptali, zdali hrajeme někdy dohromady, tak jsme jednou v Berlíně vystoupili spolu. Byl jsem mile překvapen, publikum reagovalo na toto nezvyklé obsazení dvou violoncell velmi pozitivně. Později jsme se společně rozhodli založit nový hudební soubor "Duo Brikcius". Následně vznikl úspěšný program "Duo Brikcius - 2 Cellos Tour". Nový program bude premiérován na závěrečném vánočním koncertu "Festival Brikcius" v Praze (čtvrtek 20. prosince 2012).
Mezi vašimi stávajícími projekty se Festival Brikcius koná poprvé. Jak došlo k nápadu a jeho realizaci?
Bylo zde mnoho podnětů. Trojice významných hudebních výročí, týkajících se italského skladatele Gioacchina Rossiniho, švýcarského skladatele Arthura Honeggera a francouzského skladatele Jeana Françaixe. Festival, který by posluchače postupně seznamoval s violoncellovou tvorbou od baroka až po současnost. Mezinárodní Daniel Pearl Music Days. Dlouhodobá podpora skladeb tzv. "terezínských" autorů a současných českých skladatelů.
Váš první zahajovací sólo koncert již proběhl 19. dubna. Jak dlouho jste se na něj připravoval a jaké jste si odnesl zkušenosti?
Příprava na každý koncert je individuální a bývá výsledkem mnoha faktorů, které daného muzikanta ovlivnily během jeho života. Ať již nespočet hodin strávených s hudebním nástrojem, či životní osudy a okolní dění.
Na zahajovacím festivalovém koncertě jsem kromě dalších uvedl jednu z prvních publikovaných skladeb pro sólové violoncello, 7 Ricercari od Domenica Gabrielliho (1659 - 1690), Paduanu pro sólové violoncello od Arthura Honeggera (1892 - 1955), která byla napsána bezprostředně po konci 2. světové války a Saro-Wiwa (2004) pro sólové violoncello od Ireny Kosíkové, věnovanou památce nigerského scénáristy a spisovatele Ken Saro-Wiwa (1941 - 1995).
Jak se vám hrálo v Domě U Kamenného zvonu v reprezentačním koncertním sále ze 13. století?
Koncertní sál v Domě U Kamenného zvonu má kromě nádherné akustiky také jisté kouzlo. Pokaždé se zde hraje velmi příjemně.
Hrajete na mistrovské violoncello "George Kriwalski" zhotovené roku 1904. Kdy jste ho získal a víte něco o jeho historii, například kdo na ně hrál předtím?
Již mám George tak dlouho, že si ani nevybavuji.
Mnoho interpretů se zabývá hlavně známými skladbami slavných skladatelů. Vy ale objevujete a seznamujete posluchače s méně známým, či dokonce neznámým dílem těchto autorů…(jaká motivace?atd.)
Domnívám se, že některé skladby jsou neprávem opomíjeny. Ať již pro jejich technickou náročnost, nedostupnost, či jednoduše neznalost. Také je daleko zábavnější občas hrát něco nového, či neznámého. Hudbu, která je mi blízká a podpora autorů, kteří tuto hudbu skládají a/nebo skládali.
Jaký repertoár jste v rámci Festivalu Brikcius připravili pro tento čtvrtek?
S jedním z nejlepších českých klavíristů Tomášem Víškem zde zahrajeme skladby terezínských/židovských skladatelů. Une Cantilène jalouse (1920) a Colloque sentimental - Prélude d'après le poème de Paul Verlaine (1920) Jaromíra Weinbergera (1896 - 1967), autora jedné z nejhranějších českých oper Švanda dudák v zahraničí, Sonátu Erwina Schulhoffa (1894 - 1942), která se vzhledem k náročnosti zejména klavírního partu moc často nehraje. Dále Lamento od Jamese Simona (1880 - 1944), složené po Simonově příjezdu do Izraele, respektive tehdejší Palestiny, a zjištění, že jeho sestra zemřela. Simon se přes varování přátel vrací do Evropy, což se mu stalo osudným. A na závěr d-Fence pro violoncello a klavír (2007) od Ireny Kosíkové, napsanou speciálně pro "Weinberger Tour".
Na červnovém koncertu "Festival Brikcius - Duo Brikcius I." zahrajeme se sestrou Aničkou v den letního slunovratu program "Duo Brikcius - 2 Cellos Tour", který se po mnoha koncertech jak v České republice, tak i v zahraničí (Alžírsko, Bosna a Hercegovina, Německo, Polsko, Švédsko, Turecko), opět vrací do Prahy. Sei Fughe od Luigi Boccheriniho (1743 - 1805), Sonátu od Wolfganga Amadea Mozarta (1756-1791), Duetto oslavence Gioacchina Rossiniho (1792 - 1863), Stücke Paula Hindemitha (1895-1963), Fantasii pro dvě violoncella (2008) od Ireny Kosíkové věnovanou Duu Brikcius a Duo Gideona Kleina (1919 - 1945), napsané krátce před 2. světovou válkou, jehož druhá věta zůstává symbolicky "Incompiuto". Duo a další skladby Gideona Kleina byly propagovány a revidovány skladatelem Vojtěchem Saudkem (1951 - 2003), prasynovcem Franze Kafky.
Kde se lze dozvědět více podrobností o vašich projektech?
Více informací naleznete na internetu na mých www stránkách www.Brikcius.com a facebookových stránkách FaceBook.com/FestivalBrikcius a také v médiích, které se věnují kultuře.
Děkuji za odpovědi.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.