Eddie Morra (Bradley Cooper) je zlenivělý spisovatel, kterému se začíná hroutit svět. Chtějí ho vyhodit z práce a rozchod s přítelkyní Lindy (Abbie Cornish) ho jen utvrdí v přesvědčení, že jeho život je v troskách a budoucnost nemůže přinést nic než další zklamání. To se ale změní ve chvíli, kdy Eddieho navštíví jeho starý přítel z dětství, Vernon (Johnny Whitworth). Nabídne mu pilulky NZT ‒ utajovanou drogu, která umožňuje využívat mozek na 100 % a dodává člověku extrémní sebevědomí.
Eddie se nechává zlákat neodolatelnými účinky NZT a naprosto droze propadne. Najednou je schopen využívat informace s ohromnou efektivitou. Vše, co kdy viděl, slyšel a přečetl, zvládá zpracovat a zužitkovat. Neustálá stimulace drogou ho katapultuje mezi elitu finančního sektoru. Jeho nadlidský výkon a úspěch přitáhne pozornost finančního magnáta Carla Van Loona (Robert De Niro), který v drogou posíleném Eddiem vidí příležitost, jak vydělat miliardy. Zázračná droga má ale nebezpečné vedlejší účinky a Eddie se ocitá v ohrožení života. Musí se skrývat, nájemní vrazi jsou však stále blíž. Podaří se mu uniknout, nebo doplatí na zrádnou představu, že ho droga učiní všemocným?
Nejde o magii a Eddie není superhrdina. Eddie je dokonalá verze sebe samého.
Scénáristka Leslie Dixon narazila na román Limitless (původně Dark Fields) náhodou při prohrabování polic jednoho antikvariátu. Promyšlený thriller od spisovatele Alana Glynna ji okamžitě zaujal. Co kdyby existovala droga, která vás učiní lepšími, než jste? Pilulka, která umožňuje využívat veškerý váš potenciál? Vzali byste si takovou drogu?
„Knihu jsem si koupila a ihned začala číst. Po chvíli mě napadlo, že by se skvěle hodila na hollywoodský film. Myšlenka knihy je dost provokativní: jak si poradit s drogou, která funguje jako všelék na neduhy informačního věku? Hraničí to se sci-fi, ale možná bude zanedlouho takový lék skutečně existovat,“ říká Leslie. „Jsem si jistá, že se vědci ve výzkumných ústavech pilně snaží takovouto, ,chytrou droguʻ vyvinout.“
„Myslím, že většina lidí – včetně mě – by si takovou pilulku vzala, kdyby jim byla nabídnuta,“ dodává Leslie Dixon. „Koresponduje to se současným stavem společnosti. Lidé už pilulky tohoto typu berou. A je ironické, že už nevnímáme drogy jako zábavu, ale prostředek, jak zvýšit výkonnost a úspěch.“
Eddieho proměna ze zoufalce v úspěšného finančníka reflektuje sny mnoha lidí. „Všichni toužíme umět věci, které Eddie díky práškům zvládá. Cizí jazyky se učí bez jakéhokoliv úsilí, během jediného dne je z něj klavírní virtuos, má takové charizma, že mu ženy po pár slovech padají k nohám. Každý by si přál tohle všechno umět a je fantastické projít si tím spolu s filmovou postavou. A vidět, jak si poradí v situaci, kdy po něm jdou nájemní vrazi? Je to fascinující,“ vysvětluje scénáristka.
Leslie dokončila scénář ve spolupráci s producentem Scottem Kroopfem. Toho nápad s ,chytrou drogou nadchnul. „Ještě jsem nepotkal člověka, kterého by nelákala myšlenka využití jeho mozkové kapacity na 100 %. Lépe byste vnímali a chápali. Byli byste obratnější a uměli si vybavit vzpomínky, na které už jste dávno zapomněli. Najednou máte všechno jako na dlani,“ říká Kroopf.
„Ale samozřejmě za to musíte zaplatit. Používat prášky jako steroid pro vaši mysl je hodně nebezpečný nápad,“ varuje Kroopf. Režie filmu se ujal Neil Burger, tvůrce Iluzionisty. U filmu Všemocný kladl důraz hlavně na uvěřitelnost celého příběhu. „Je to film o lidském potenciálu, síle a moci. Ale také o divoké jízdě, kterou Eddie zažívá. Snímek je velmi aktuální, a zároveň nadčasový. Pracujeme s otázkou, co všechno jste schopni udělat pro věci, po kterých toužíte?“ říká Burger.
Tento vizuálně vytříbený snímek kombinuje napětí, akci a humor. „Brilantní zápletka s nečekanými zvraty je podpořena výbornými hereckými výkony, což dělá z filmu strhující a poutavý thriller,“ shrnuje producent Kroopf.
PAŘBA V LAS VEGAS versus ZUŘÍCÍ BÝK
Tvůrci chtěli Bradleyho Coopera do role Eddieho obsadit už od začátku. Úspěch filmu Pařba v Las Vegas, kde Bradley ztvárnil hlavní postavu, potvrdil jejich volbu. „Je to nejlepší scénář, jaký jsem kdy četl, “ dodává Cooper.
Bradley Cooper se do postavy Eddieho plně vžil. „Hrát postavu, která se v průběhu celého filmu vyvíjí, je sen každého herce. Když se s Eddiem setkáváme, je úplně na dně. Jeho způsob života může být v pořádku, když je vám dvacet pět, ale v pětatřiceti je to spíš ubohé,“ říká Cooper. „Když Eddie začne brát NZT, všechny problémy jsou rázem vyřešeny. Rukopis, který měl už dávno odevzdat, píše neuvěřitelnou rychlostí. Pak přichází otázka, co všechno může s nabytými schopnostmi dokázat. Co byste dělali, kdybyste se stali dokonalou verzí sebe sama? Kdo byste vlastně byli? A jakou cenu byste za to museli zaplatit? Toť otázka.“
Eddieho raketový vzestup ve finančním sektoru přitáhne pozornost miliardáře Carla Van Loona (Robert De Niro). „Van Loon je jeden z nejchytřejších byznysmenů,“ říká režisér Burger. „Vypadá to, že si chce vzít Eddieho pod svá křídla. Ale – jak jsme z De Nirových rolí zvyklí – něco tady nehraje.“
„S Robertem jsme uvažovali o spolupráci už od našeho prvního setkání, ale postava Van Loona se mu nezdála být dostatečně významná. Řekl, že se mu role líbí, ale nemá ve filmu dostatek prostoru. Navrhl jsem, že pro něj můžeme roli pozměnit. Mluvili jsme o konkrétních úpravách, které se De Nirovi líbily, a nechal tak další spolupráci dveře otevřené,“ popisuje Burger.
Leslie Dixon se vrhla na přepsání role a vystavěla ji tak, aby využila De Nirův jedinečný talent. „Van Loon byl původně jen vedlejší postava. Všichni jsme byli nadšeni, že by roli mohl hrát De Niro. S hrůzou jsem si uvědomila, že jsem postavu Van Loona pojala hodně standardně a nebylo na ní pro Roberta nic moc zajímavého. Týden jsem horlivě přepisovala scénář, představovala si, jak De Niro říká jednotlivé věty a dodala tak roli atraktivitu a šťávu.“
Burger dodává: „De Niro je jedním z mých nejoblíbenějších herců. Výborně se s ním spolupracovalo, ale když jsem byl na place a vzpomněl si na jeho nezapomenutelné role v Taxikáři, nebo Zuřícím býku, napadlo mě: Já mám říkat Robertu De Nirovi, kam si má stoupnout a co má říci? Ale hodil jsem to za hlavu. Je to přece herec, se kterým teď pracuji.“
Do role Lindy, Eddieho přítelkyně, byla obsazena Abbie Cornish. „Lindy je jediná, kdo si uvědomuje si možné následky užívání NZT. Ta droga vás odnaučí chybovat, jenže chybovat je podstata lidskosti. Podle Neila je úloha Lindy zásadní, přestože je to jen vedlejší postava,“ vysvětluje Abbie.
Dále se ve filmu setkáváme s Gennadym (Andrew Howard). Když se Eddie rozhodne obchodovat na burze, půjčí si od něj peníze. „Gennady je původem z Ruska, ve Spojených státech žije dvacet let,“ říká Burger. „Stále má silný ruský přízvuk, jde z něj hrůza, je to proradná a nebezpečná bestie. Půjčit si od něj peníze může být neprozíravé, ale od Eddieho je to chytrý tah, protože v tu chvíli zvládá zúročit i malé množství peněz.“
Eddie je ze začátku jediný, o kom víme, že užívá NZT. Problém nastává, když se drogu NZT objeví i Gennady. „Gennady je primitivní darebák. Když dáte tuto drogu prohnanému týpkovi, nevylepší to jeho schopnosti jako u Eddieho, ale ještě to prohloubí jeho ničemnost,“ vysvětluje Burger a dodává: „S Leslie nás napadlo, že by se Gennadyho slovní zásoba mohla v průběhu filmu zlepšovat, jeho projev by byl erudovanější a měnil by se jeho vzhled. Ale nebyl by z něj krasavec, spíš slizoun z nightclubu.“
UVNITŘ EDDIEHO MYSLI
Režisér Burger vymyslel různé způsoby vizuální prezentace pro jednotlivé fáze příběhu, aby v divákovi podpořil pocit, že se nachází uvnitř Eddieho hlavy a filmem prochází spolu s ním. „Film působí pokaždé jinak. Máme čtyři typy Eddieho: normální Eddie, Eddie začínající brát prášky, Eddie na práškách a Eddie, který zrovna není pod vlivem drogy. Každá fáze má svoji barevnou paletu, specifický pohyb kamery, výtvarnou koncepci a způsob hraní. Chtěl jsem, aby publikum celou dobu cítilo a vnímalo totéž, co hlavní hrdina.“
„,Normálníhoʻ Eddieho jsme točili ruční kamerou s dlouhým objektivem. Působí to syrově a neuspořádaně,“ vysvětluje kameraman Willems. „Světlo je trochu zastřené, chtěli jsme, aby nevypadal tak dobře. Pod vlivem drogy Eddie prochází kompletní změnou. Cítí se naprosto srovnaně, i kamera je tedy dobře kontrolovaná.“
„Tahle fáze je vizuálně ,vyleštěnáʻ. Světlo je jemnější, používali jsme širokoúhlý objektiv a uhladili celkový dojem,“ doplňuje Willems.
„Abychom znázornili Eddieho schopnost vstřebávat informace kolem sebe, vytvořili jsme iluzi 360stupňového pohledu. Kamery jsme dali těsně k sobě, aby se 360 stupňů jeho vnímání vešlo do jednoho filmového rámečku. Tato metafora se mi moc líbí. Eddie vidí všechno, jako kdyby měl oči zezadu. Má to intenzivní, až nadpřirozený efekt,“ popisuje Burger. „Nechtěl jsem používat nejmodernější vizuální efekty, chtěl jsem vymyslet techniku, která by vyjádřila Eddieho stav. Znamenalo to jednak využití kamerových efektů, jindy jsme jen dali záběru odlišný vzhled.“
„I barvy se mění. Temné odstíny Eddieho bytu kontrastují s ostrou červenou a žlutou nočních ulic. Vidíme, jaký je Eddie oportunista a jak nemorální jsou jeho rozhodnutí. To se odráží v chladném modernismu podtrženém vybledlou modrou, světlounce zelenými odstíny a různými tóny šedé barvy,“ dodává režisér. „Hlavním heslem bylo ,podtrhovatʻ. Chtěli jsme příběh podpořit, nikoliv jej potlačit.“
„Při natáčení filmu můžete dohlížet na každou maličkost a může to dopadnout skvěle. Ale můžete tím udusit energii okolního atmosféry. Nechali jsme ulice tak, jak byly, lidé volně procházeli kolem. Bradly Cooper přebíhal ulice New Yorku tak, jako to děláte vy. Pracovali jsme jen s malým štábem, který byl Bradleymu neustále v patách. Vše tak vypadá mnohem realističtěji.“
Hollywood Classic Entertainment uvede film Všemocný do kin 24. března 2011.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.