Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  Vydělávejte s vlastním e-shopem

Vydělávejte s vlastním e-shopem

1.3.2010 - Redakce Babinet

ShoptetModerní doba nabízí i moderní možnosti. Jednou z nich je pohodlné vydělání přímo z domova. Člověk tak díky různým internetovým aukcím může prodat či nakoupit téměř cokoliv. Někteří podnikaví jedinci online aukcí typu aukro.cz využívají natolik, že si tak zařídili celkem výnosný obchod. Na druhou stranu ale ne všechny způsoby takového prodeje jsou v souladu se zákonem.

Kdy je přivýdělek na aukcích legální?
Pokud na aukcích prodáváte věci jednou za čas, nemusíte se ničeho obávat. Jiné je to ale v případě, že chcete tímto způsobem podnikat a pravidelně tak nabízet určitý druh zboží. Zákon totiž říká, že soustavný prodej za účelem výdělku podléhá dani a je tedy povinné ji odvádět finančnímu úřadu. A co si představit pod pojmem soustavný prodej? Obvykle se tím označuje počet uskutečněných prodejů zboží vyšší než tři. Myslíte, že jste díky anonymitě internetu v bezpečí? Omyl. Finanční úřady pravidelně kontrolují naše nejznámější aukční servery a vyhledávají potenciální černé podnikatele, kteří neodvádějí daně. Pokud se prokáže, že prodejce za prodané zboží daň nezaplatil, hrozí mu vysoká pokuta. Neplatičům do karet nenahrává ani to, že aukční servery musí finančnímu úřadu na požádání poskytnout veškeré údaje o podezřelém uživateli. Daleko lepší cestou k podnikání je vytvořit si vlastní e-shop.

Co je e-shop?
Jak si víte, e-shop je webová aplikace, pomocí které můžete uzavírat obchodní transakce na internetu. V každém e-shopu si zákazník může vybírat z katalogu a jednotlivé výrobky pak jednoduše vkládat do košíku a objednat. Tímto způsobem si lze koupit nejen elektroniku, ale také oblečení, kosmetiku, knihy a množství dalšího zboží.

E-shop z pohledu legislativy
Pro podnikání na internetu je nezbytné živnostenské oprávnění. To získáte na základě výpisu ze živnostenského rejstříku. Máte-li živnostenský list z dřívějška, můžete ho použít jako dřív, je stále platný. Poté se na živnostenském úřadě se zaregistrujete k placení daní a pojištění.

Na webových stránkách e-shopu musí být uvedeny údaje o vaší právnické osobě. Mezi ně patří jméno a příjmení, dále obchodní jméno, adresa provozovatele a identifikační číslo. Doplnit je vhodné také kontaktní údaje jako email nebo telefon. Zákon ukládá povinnost uvést u každého typu zboží jeho cenu a výši nákladů na dodání. Důležité je uvést všechny dostupné způsoby platby (dobírka, bankovní převod, platební karta, platba v hotovosti) a způsob dodání (obchodní balík, dobírka, zásilková služba, osobní převzetí). Povinně musíte také zveřejnit vaše obchodní podmínky: v nich nesmí chybět informace o platnosti ceníku, možnostech odstoupení od kupní smlouvy, záruce a případném vrácení zboží.

Shoptet

Myslete i na to, že zákazník má ze zákona právo zboží koupené v internetovém obchodě vrátit do 14 dnů, a to bez udání důvodu. Jednou z často opomíjených náležitostí je registrace u Úřadu na ochranu osobních údajů, který ukládá důvěrné informace o zákaznících. Zákazník musí souhlasit s dalším zpracováním jeho soukromých údajů. Více informací získáte ve směrnici 97/7/ES vydanou Evropským parlamentem o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku, případně zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.

Jak e-shop vytvořit?
Nejdříve je nezbytné ujasnit si představu o tom, jak chcete, aby váš internetový obchod vypadal (co budete prodávat, na jaké zákazníky se budete orientovat a jaký bude jeho grafický styl…). V současné době se nevyplatí budovat si e-shop sám. Existuje sice množství open-sourcových aplikací (tzn. programů zadarmo), ty vám ovšem nikdy neposkytnou tak kvalitní služby jako profesionální řešení. Mnohem lepší je buď pronájem e-shopu za určitý měsíční poplatek (již od 490,- Kč / měsíc ), nebo vývoj zakázkového e-shopu přímo podle vašich představ. V případě pronájmu hotového internetového obchodu (např. Shoptet) můžete začít prodávat zboží již za několik desítek minut. Nemusíte se starat ani o žádné technické záležitosti, či optimalizaci kódu, která vám zaručí dobré umístění ve vyhledávačích a s tím spojenou vysokou návštěvnost.

Mezi nejdražší řešení patří e-shop vytvořený na zakázku. Jeho nespornou výhodou je možnost, nechat si ho vyrobit přesně podle vlastních konkrétních požadavků. Ty budou ovšem vykoupeny mnohonásobně vyšší pořizovací cenou a také doba uvedení obchodu do provozu bude nesrovnatelně delší – až 1 měsíc. Realizaci provádí specializované firmy, např. Shoptet.

V dnešní době je e-shop skutečně dobrou příležitostí, jak si vydělat peníze. Důležité je ale znát veškeré náležitosti, které jsou k tomu zapotřebí, nebo se svěřit do rukou odborníků. Potom už jen stačí prodávat zajímavé zboží za zajímavé ceny a úspěch se brzy dostaví.

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz