JAK DOHNAT "ŠKOLNÍ ZRALOST":
EEG biofeedback jako prevence u předškolních dětí
Výzkum zadaný ministerstvem školství
V posledních letech přibývá dětí s odkladem školní docházky pro nezralost nervové soustavy (nyní každé páté dítě). Podílí se na tom častější výskyt tzv. lehkých mozkových dysfunkcí (LMD) - podle výzkumů každé šesté dítě. Děti s LMD chronicky trpí nepozorností, hyperaktivitou, impulzivitou, specifickými poruchami učení, poruchami spánku a usínání atd. V předškolním věku se projevují zbrklostí, nedostatečnou koncentrací pozornosti, těkavostí, nočním pomočováním apod. Výrazný je též motorický neklid, vyskakování, vykřikování nebo naopak nápadná pomalost až apatie. Častým znakem LMD v tomto věku je problematický vývoj řeči - opožděný vývoj, nebo problémy ve výslovnosti (r, ř), či zadrhávání a pomalost.
Příčinou těchto jevů je nezralost nervové soustavy. (Nikoli neposlušnost nebo lenost - děti s LMD nelze "převychovat", protože příčina není v morálce.) V dospělosti 1/3 dětí s LMD "dozraje", 1/3 se naučí své nedostatky kompenzovat (v zátěžových situacích vlivem stresu to často selhává). 1/3 má však problémy stále, projevují se hlavně v sociální oblasti. Těžko se přizpůsobují v povoláních, mají problémy se společenským zařazením (vysoké procento LMD je mezi lidmi dlouhodobě nezaměstnanými, alkoholiky, toxikomany, bezdomovci, pachateli trestné činnosti). U většiny LMD jde tedy bez odborné nápravy o celoživotní diagnózu. LMD přitom lze u 90% případů novými metodami napravit, rehabilitovat. Je třeba odborného postupu, důležitá je včasnost zahájení nápravy.
LMD jsou diagnostikovatelné již od 4 let věku dítěte i dříve (např. budoucí dyslexii lze zjistit hned po narození). To je ještě dostatečně včasná doba pro nápravu. Jakákoli prevence a především pak náprava by měla přijít dostatečně brzy před započetím školní docházky. Tedy v době, kdy případné kolizi se školou můžeme ještě předejít nebo ji alespoň zmírnit. Bez náležité péče se děti s LMD opožďují za svými vrstevníky, což má nepříznivý dopad na celý jejich další psychosociální vývoj, společenský a pracovní úspěch.
Co může ovlivnit činnost našeho mozku, resp. pomoci mu v dozrávání? EEG biofeedback - s jeho pomocí dochází postupně k harmonizaci mozkové aktivity a rychlejšímu vyzrávání nervové soustavy. Zlepšuje se tak pozornost dítěte, prodlužuje se schopnost koncentrace, zvyšuje se sebeovládání a ustupují i ostatní zmíněné symptomy.
Metoda EEG biofeedback se děje tak, že klient sedí pohodlně v křesle a 3 elektrody (2 na uších, 1 na hlavě) snímají jeho mozkové vlny, které se pak zesilují. Průběh mozkových vln vidí před sebou na počítači "přeložený" do podoby videohry, kterou hraje pouze silou své myšlenky -- bez klávesnice, myší, joysticku.
Mozek tak řídí sám sebe. Když narůstá aktivita v žádoucím pásmu vln, je dítě odměňováno body a zvukovým efektem. Když vzrůstá aktivita v nežádoucím pásmu, dítě odměny nedostává, úspěch ve hře mizí. Terapeut na svém počítači sleduje výkon klienta a podmínky hry mu může zlehčovat nebo naopak ztěžovat. Tak mozek sám rozvíjí proces učení nových vhodnějších frekvencí mozkových vln. Mozek je nesmírně přizpůsobivý a schopný učení, proto může zlepšit i svoji vlastní činnost, pokud jsou mu okamžitě poskytovány informace, jak zlepšení dosáhnout.
Zahájení terapie EEG biofeedback je u dětí s LMD velice vhodné již v předškolním věku -- tj. od 5 let. Tyto děti již velice rychle pochopí, co se od nich požaduje. Ještě nemají určité stereotypy myšlení, jejich mozek dozrává a my tak pomáháme hledat ty správné cesty. Proto u mladších dětí dochází rychleji k viditelným změnám než např. u 13ti letých a starších dětí. Rodiče si tak mohou ušetřit své nervy a předejít řadě problémů, které by jejich děti právě vlivem špatné koncentrace pozornosti mohly mít při nástupu do školy. Aby terapie splnila svůj účel, potřebuje dítě s LMD nejméně 40 hodin terapie. Tato investice se zdá nemalá, ale určitě se rodičům vyplatí, protože si nejen ušetří mnohá trápení a starosti s dětmi během celé školní docházky, ale otevřou jim možnosti vyššího vzdělání, lepšího pracovního umístění apod. Účinek EEG biofeedbacku je trvalý, protože se jedná o učení - co se mozek při tréninku naučí, již se nelze "odnaučit" (jako např. jízda na kole, plavání...). EEG biofeedback je účinný v 60--90 % podle obtížnosti problému. Zanedbatelná není ani rychlost nápravy, která pomocí EEG-biofeedbacku trvá cca půl roku. Jiné u nás dostupné terapie trvají minimálně 1 rok, ale i 3 a více let.
Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) ČR provedl výzkum pro ministerstvo školství, který ověřil efektivitu metody EEG biofeedback u školních dětí. Závěry doporučily metodu k aplikaci v pedagogicko-psychologickém poradenství, ale byly také inspirací k úvaze proč napravovat obtíže dítěte tak pozdě, když se nabízí možnost využít EEG biofeedback jako prevence v předškolním věku. Zdá se, že i v naší populaci jich přibývá. U dětí předškolního věku již jsou zřejmé případné budoucí obtíže dítěte při jeho vzdělávání. Jejich nejčastější příčinou je ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder (dříve LMD - lehká mozková dysfunkce) a s touto poruchou související projevy jako je agresivita, citová nestabilita, impulzivnost, obtíže v komunikaci, poruchy koncentrace pozornosti, nerovnoměrnost rozvoje pracovní složky osobnosti. Řada výzkumů potvrdila souvislost s poruchami učení a řečového projevu, enurézou, poruchami spánku a větší sklony k různým nehodám a úrazům. Problémem je, jak budoucí obtíže minimalizovat dříve, než nastane ten známý kolotoč: selhávání ve škole, zklamaní rodiče, jejich tlak na dítě a jeho další selhávání, a tak pořád dokola.
IPPP ČR dostal na základě projektu MŠMT možnost ověřit účinnost metody EEG biofeedback u předškolních dětí. Odborným garantem za projekt a jeho psychologickou část byla psycholožka PhDr. Palatová, odborným garantem v oblasti medicíny byl neurolog prim. MUDr. Ing. Petránek, CSc.
Do terapie zařazeno 40, dokončilo 39 dětí, což je vysoké procento úspěšnosti (z toho s odkladem školní docházky 19 dětí). Každé dítě absolvovalo v rozmezí 4 měsíců 40 terapeutických sezení zpravidla s frekvencí 3x týdně. Důraz byl kladen na spolupráci s rodiči - jejich zájem na pokroku dětí měl pro děti velkou motivační sílu.
Před započetím a po skončení terapie byly děti vyšetřeny:
* Neurologicky (EEG - elektroencefalograf a EP - evokované potenciály),
* Psychologicky: testy, užívané při posuzování školní zralosti: (IQ - Wechsler test, Test pravolevé orientace, Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Lateralita a Orientační test školní zralosti).
* Učitelky hodnotily projevy chování v prostředí mateřské školy.
Výsledky před a po terapii EEG biofeedback:
Neurologická vyšetření:
Zlepšení zejména v tzv. kognitivních evokovaných potenciálech, což v praxi znamená rychlejší postřeh a vnímání a osvojování nových informací.
Psychologické testy:
*Verbální IQ: zlepšení +9 bodů
*Výkonový IQ: zlepšení +10 bodů
*Test pravolevé orientace: zlepšení o 40%
*Test dynamické praxe: zlepšení o 100%
*Počet dětí, u kterých se výkon ve verbální složce intelektového testu zvýšil o 10 a více bodů: 14
*Počet dětí, u kterých se výkon ve výkonové složce intelektového testu zvýšil o 10 a více bodů: 21
Zlepšení ve většině sledovaných dimenzí u 35 dětí, u třech dětí se výsledky zlepšily v míře odpovídající jejich vyzrávání, u jednoho dítěte došlo ke zlepšení pouze v testu dynamické praxe. Zlepšila se koncentrace pozornosti dětí, jejich vytrvalost a nervová stabilita v činnosti a tím následně i výkon v intelektovém testu, zlepšení grafomotoriky. K tomuto zlepšení došlo u většiny dětí.
Hodnocení učitelek mateřských škol, které mají zkušenosti a srovnání s ostatními dětmi:
zlepšeny zejména verbální projev, klid a vyrovnanost, respektování pravidel chování, koncentrace pozornosti, paměť, vytrvalost, odolnost, samostatnost.
Závěr:
Jednou větou: asi u 2/3 jde problémy napravit zcela, asi u 1/3 zlepšit alespoň částečně, jen u 5% EEG biofeedback neuspěje. Výsledky objektivní studie jsou podobné dalším 50 výzkumům EEG biofeedbacku u LMD. EEG biofeedback je vysoce efektivní metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy, především pro trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně (zklidnění impulzivity a hyperaktivity), zlepšení výkonu intelektu. (Tyl, Tylová: Nové metody nápravy lehkých mozkových dysfunkcí, EEG Biofeedback Institut Praha). Proto tato metoda vzbudila velký zájem ve světě a od poloviny 90. let i v České republice. Již druhý výzkum pro ministerstvo školství potvrdil účinnost metody EEG biofeedback u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, nyní i v oblasti prevence. Nabízí se tak další možnost včas předcházet obtížím dětí při jejich vzdělávání a předcházet také zbytečným stresům celé rodiny vznikajícím ze školní neúspěšnosti dítěte.
Kontakt:
PhDr. Jiří Tyl, klinický psycholog
profesor New York University/Prague
předseda AAPB / Biofeedback Institutu ČR
tel 602 224 964
EEG biofeedback, psychologie, neurologie
Evropská 94, Praha 6
tel/fax 233 320 499
biofeedback@vol.cz
www.biofeedback.cz
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.