Odborné technické vzdělání bez maturity neznamená strach z budoucnosti. Vyplývá to z dostupných informací institucí monitorujících vývoj ve vzdělávání. Sdružení automobilového průmyslu doporučuje prostřednictvím kampaně „Auta nás baví“ vybrané technické obory, jejichž absolventi by se v budoucnu mohli stát kvalifikovanými pracovníky v automobilovém průmyslu.
„Firmy v automobilovém průmyslu potřebují nejen inženýry, ale také absolventy řady učňovských oborů. Tyto obory uvádíme na internetových stránkách www.autanasbavi.cz a doporučujeme je ke studiu“, sděluje Ing. Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Studium nematuritních oborů je zaměřeno především prakticky a díky spolupráci s konkrétními firmami se zlepšuje nejen vybavení odborných učeben, ale především nabídka praxí a stáží. Některé firmy se podílejí i na přípravě vzdělávacích programů nebo se účastní závěrečných zkoušek. Absolventi oborů s výučním listem pak velmi rychle nachází uplatnění na trhu práce. Důkazem toho je míra nezaměstnanosti absolventů technických oborů, která je ve srovnání s ostatními obory poměrně nízká. Například v roce 2008 byla nezaměstnanost absolventů nematuriního typu studia skupiny oborů Strojírenství a strojírenská výroba celkem 4,2 % / (pro srovnání skupina oborů Hotelnictví, turismus a gastronomie byla 7,3 %1/).
Nezanedbatelná je také vysoká úspěšnost uchazečů o obory bez maturity při přijímacím řízení, která je dána především volnými kapacitami středních odborných učilišť. V prvním kole přijímacího řízení v roce 2005/06 se pohybovala kolem 90 % /. V roce 2007/08 studovalo obory zakončené výučním listem celkem 203,7 tisíc žáků2/.
Důležitým faktorem je i to, zda je studium atraktivní a žáky baví. Ze statistik vyplývá, že přibližně dvě třetiny vyučených (64 %)1/ jsou spokojeny s vybraným oborem a zvolily by si znovu stejný studijní obor. Například podíl vyučených absolventů, kteří by si znovu vybrali obor Mechanik-opravář je 77%, u oboru Automechanik je to dokonce 81 %1/.
„Auta nás baví“ je kampaň Sdružení automobilového průmyslu cílená na podporu technických oborů. Součástí kampaně je stejnojmenný portál, který přináší informace o možnostech studia a uplatnění.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.