Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek slaví již 4 ročník a je jen na hlasujících čtenářích, který bankovní poplatek se stane vítězem. Jak si však vedou vítězové minulých ročníků ankety? Tedy poplatek za příchozí platbu, poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky a poplatek za vedení běžného účtu.
Banky skrývají poplatky do balíčků
Při průzkumu poplatkové politiky bank zjistil server www.bankovnipoplatky.com , že banky uvedené poplatky většinou zachovaly. Nicméně můžeme zaznamenat jednu výraznou změnu. Existuje snaha bank o minimalizaci poplatků v rámci balíčků. Například klient České spořitelny může v rámci osobního účtu zvolit jako jednu ze služeb i nulový poplatek za výběr hotovosti z bankomatu. Čímž ovšem musí jinou službu z balíčku vyřadit.
Stejný trend lze pozorovat i u dalších bank v souvislosti s poplatkem za příchozí platbu či vedení běžného účtu, který se v případě balíčku proměňuje v poplatek za celý balíček služeb.
Banky se snaží zachování nejabsurdnějších bankovních poplatků odůvodnit nákladností služeb s nimi spojené. Tento argument byl nejvíce vyvracen u poplatku za příchozí platbu. Příchozí platby a v souvislosti s tím dostatek hotovosti zvyšuje bankám jejich finanční zdraví. Jedná se tedy o výhodu především pro banky, což jim ovšem nebrání v tom, aby ještě navíc zpoplatnily svého klienta.
Anketa přinesla pozitivní výsledky i u absurdních poplatků
Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek rozvířila diskusi na téma poplatků. A pravidelně se k ní vyjadřují nejen čtenáři, ale také představitelé bank. Anketa však také přinesla občanům České republiky pozitivní výsledky v podobě tlaku na snižování a rušení absurdních bankovní poplatků, což už některé banky vyslyšely a svou poplatkovou politiku začaly korigovat.
O snížení či zrušení nejabsurdnějších bankovních poplatků některé banky neuvažují, což potvrzuje i Klára Gajdůšková, tisková mluvčí České spořitelny: „My jsme nezvedali poplatky od roku 2005. Nechystáme se je zvyšovat, ale ani snižovat. Náš výnos z poplatků tvoří asi 30 procent provozního zisku, což je obdobné jako v západních zemích nebo v USA."
Jiné banky však berou výsledky ankety vážně a své poplatky se snaží korigovat. „Již před rokem a půl jsme jako první velká banka zrušili poplatek za příchozí platbu, mimo jiné prvního vítěze ankety o nejabsurdnější poplatek. Vyšli jsme vstříc i loňskému vítězi ankety. Snížili jsme poplatek za vedení účtu na vybraných programech Postkonta,“ řekla tisková mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková.
Banky relativizují poplatky komplikovanými sazebníky
Dalším způsobem, kterým se snaží banky minimalizovat nespokojenost klientů s jejich poplatkovou politikou je znepřehledňování sazebníků s poplatky množstvím nejrůznějších výjimek. Například Hypoteční banka místo jasně stanovené ceny uvádí možnost stanovit poplatek individuálně, dle rizik a času, které jsou s danou službou spojené.
Jedinou novinkou je vstup mBank na tuzemský trh, která poplatek za příchozí platbu ani poplatek za vedení běžného účtu nemá. Zdarma je i výběr z jakéhokoliv bankomatu v ČR. Tato možnost se vztahuje na první tři výběry v měsíci. Další výběry už jsou zpoplatněné.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.