Čeští žáci mají nedostatek zkušeností se spolužáky se zdravotním postižením.
Většina českých žáků se zatím ve svých třídách nesetkala se spolužáky se zdravotním postižením nebo s jiným znevýhodněním. Zkušenost vzájemné spolupráce chybí dokonce více než polovině z těch, kteří mají takového spolužáka ve třídě. Přitom pokud zdravé děti mají společné zážitky s dětmi s postižením, většina z nich hodnotí tuto zkušenosti jako pozitivní. Tyto informace vyplynuly z nedávného výzkumu, který zpracovalo občanské sdružení Rytmus.
„Výzkum nám potvrdil, že 57 % žáků, kteří mají zkušenost se vzájemnou spoluprací se žákem s postižením, hodnotí tuto zkušenost pozitivně. Jen 18 % žáků vnímá spolupráci spíš negativně,“ interpretuje výsledky výzkumu Pavla Baxová, ředitelka občanského sdružení Rytmus. Výzkum probíhal v loňském roce v celé České republice, a to na 21 základních školách, které mají zkušenosti se začleňováním žáků s postižením.
Záměrem výzkumu bylo zaznamenat aktuální situaci v začleňování žáků s postižením do běžných základních škol z různých uhlů pohledu, tedy z hlediska ředitelů, učitelů, asistentů, rodičů, spolužáků i samotných žáků s postižením.
„Výsledky ukázaly, že současný školský systém nevytváří dobré podmínky pro začleňování dětí s různými možnostmi do běžných tříd a škol. Pouze zřídka kdy jsou uplatňovány alternativní vyučovací techniky, které zapojení dětí s postižením lépe umožňují,“ konstatuje Baxová.
Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi
Výsledky výzkumu vedly občanská sdružení Rytmus a Quip k uspořádání mezinárodní akce – Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi.
Hlavním cílem akce je podpořit vznik škol, které budou připraveny kvalitně vzdělávat všechny své žáky a studenty bez ohledu na míru a druh postižení, národnost či jiné odlišnosti od většinové společnost „Týden pro inkluzi“ se uskuteční v termínu 29. 9. – 5. 10. 2008 na území celé České republiky a v dalších evropských zemích. Společně jej vyhlašují občanské sdružení Rytmus o.s. a Quip – Společnost pro změnu.
Připojit se k akci a uspořádat vlastní program mohou všechny školy, poskytovatelé sociálních služeb, dětská a mládežnická volnočasová zařízení, kulturní i jiné organizace, které chtějí myšlenku inkluze podpořit. Společné aktivity lze vyvíjet přímo ve výuce, při výtvarné, dramatické, hudební, sportovní, poznávací i jiné společné činnosti, v rámci návštěvy divadelního představení, koncertu apod. Příklady těchto aktivit a inspiraci pro ně lze nalézt na webových stránkách www.inclusion.rytmus.org.
Co je inkluze
Termín inkluze je v souvislosti se začleňováním osob se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním mezi ostatní spolužáky, spolupracovníky a další občany relativně novým pojmem. Začal se nejprve používat ve Velké Británii okolo roku 2000, nově je přejímán i v České republice.
„Postupně se mění podstata přístupu ke vzdělávání a tzv. školní integrace je nahrazována pojmem společného nebo inkluzivního vzdělávání. Společné vzdělávání se týká všech dětí, nejen těch s postižením, ale i dětí s jinými druhy znevýhodnění, jakými jsou například příslušnost k národnostní či náboženské menšině. Základním postojem při společném vzdělávání je přijetí a využití různorodosti, víra v to, že přítomnost dětí, které se něčím odlišují, znamená přínos pro všechny,“ vysvětluje Baxová.
OSN přijala na konci roku 2006 úmluvu o právech osob se zdravotním postižením. Český stát je jedním ze zhruba stovky zemí, které úmluvu podepsaly. Po ratifikaci Parlamentem budou ustanovení Úmluvy závazná. Jedním z významných ustanovení Úmluvy (článek 24) je povinnost zemí, které se připojí, zajistit na všech úrovních inkluzivní vzdělávací systém.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.