Společnost Nestlé Česko, s. r. o. nabízí na českém trhu v rámci svého portfolia luxusní kávu značky NESCAFÉ Gold od poloviny 90.let. Tato káva, která má jedinečnou chuť a aroma, se honosí významným prvenstvím.
V roce 1965 NESCAFÉ jako první pod značkou GOLD (NESCAFÉ GOLD) uvedlo celosvětově na trh rozpustnou kávu vyráběnou unikátní technologií sušení „vymražováním“, která uchovává aroma a chuť kávy a tím ji dělá exklusivní. Vymražování je specifický, energeticky náročný proces při výrobě rozpustné kávy, kdy dochází k sušení tzv. kávového likéru při velmi nízkých teplotách.
„Technologii sušení vymražováním, jinými slovy lyofilizaci kávy, používají samozřejmě i další výrobci rozpustné kávy, NESCAFÉ však přišlo s touto technologií celosvětově jako první a uvedlo ji také jako první pod značkou GOLD a to i na český trh,“ uvádí Hana Chybová, Marketing Manager značky NESCAFÉ.
Káva roste na malých věčně zelených stromech na plantážích v Jižní a Střední Americe, Africe a Asii. Z více než 60 existujících druhů jsou pro výrobní účely využívány primárně dva druhy kávy – Arabica a Robusta. Káva Arabica se pěstuje ve vyšších nadmořských výškách, je tedy náročná na zpracování, obsahuje přibližně 2x méně kofeinu a její chuť je jemnější a šťavnatější v porovnání s kávou Robusta, která je pěstována v nižších nadmořských výškách a vyžaduje méně náročnou péči. Robusta je také méně náchylná k infekcím.
Kávovník roste až čtyři roky než začne produkovat plody. Dalších devět měsíců plody dozrávají v červené kávové „třešně“. Káva se sbírá ručně a pečlivě se vybírají jen zralé bobule – každá bobule obsahuje dvě zrnka kávy. Kávové bobule se musí po sběru vysušit a připravit na pražení. Existují dva způsoby zpracování kávy:
A. suchá - čerstvě natrhané červené bobule jsou sušeny na speciálních podložkách dva až tři týdny na slunci
B. mokrá metoda - pro odstranění vnější dužniny se používá stroj, vznikne tak slisovaná káva, která se fermentuje a namáčí, aby se odstranily poslední zbytky dužniny. Slisovaná káva se oloupe - bobule, které ještě nemají kávovou chuť ani aroma, mají v tomto stadiu zelené zabarvení.
Jakmile se zelené bobule upraží, rozvoní se svou typickou vůní. Podle druhu vybraného přístroje a výběru chuti se zelené bobule praží při teplotách 180°C až 240°C po dobu 3 až 12 minut. Pro výrobu rozpustné kávy se čerstvá pražená kávová zrna semelou na hrubé částečky, které se louhují v horké vodě pod vysokým tlakem a vznikne tak vysoce koncentrovaný kávový „likér“, který se rovněž suší a to dvěma rozdílnými metodami – sprejováním nebo vymražováním.
Při sprejovaném sušení je koncentrovaný „likér“ rozprášen do podoby drobných kapének unášených proudem horkého vzduchu uvnitř věže rozprašovače. Voda se z každé kapénky odpaří a zbyde částečka sušeného kávového koncentrátu. Při sušení vymražováním se nejprve kávový „likér“ zmrazí při teplotě -40°C a poté rozemele. V této podobě se dopraví do vakuové komory, kde se při nízkém tlaku ledové částečky přemění na vodní páru, aniž roztají (tzv. sublimace ledu). Tento způsob výroby je sice náročnější a zdlouhavější, ale extrémně šetrný a díky němu se tak uchovávají kávové vlastnosti produktu v nejvyšší možné kvalitě.
Účinky kávy jsou známy již od pradávna – lidé se údajně seznámili s kávou již v roce 900 př.n.l. Dle další legendy byla káva objevena ve třetím století n.l., kdy etiopský pastýř jménem Kaldi zpozoroval, že jeho stádo po požití neznámých červených bobulí je mnohem aktivnější. Kaldi se podělil o svoji zkušenost s opatem kláštera, který se rozhodl vyzkoušet sílu bobulí sám na sobě – zalil proto bobule horkou vodou a získal tak nápoj, díky kterému měl sílu koncentrovat se více na své myšlenky. Komerční využití kávy bylo zaznamenáno v Arábii v již 15. století. V 17. století Holanďané přivážejí kávu do Evropy a představují ji celému západnímu světu. Od té doby si káva postupně získala oblibu u většiny Evropanů a v současné době je neodmyslitelnou součástí jejich života.
Rozpustná káva je mezi spotřebiteli velmi oblíbená. Dle průzkumu společnosti AC Nielsen (12/2007) je podíl spotřeby rozpustné kávy v ČR 49% na celkovém množství vypitých šálků kávy. Z toho je téměř každý 5. vypitý šálek značky NESCAFÉ. Denně se tak v ČR vypije téměř 2,5 milionů šálků značky NESCAFÉ. „NESCAFÉ je velmi hodnotná značka a je velmi oblíbena mezi spotřebiteli. Sílu značky dokazuje i fakt, že v očích potřebitelů znamená NESCAFÉ rozpustnou kávu,“ vysvětluje Hana Chybová.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.