Jsou odpradávna součástí lidského života. Lidé se začali zkrášlovat pomocí náramků, náhrdelníků, amuletů a dalších šperků dlouho předtím, než bylo obvyklé vidět člověka zcela zahaleného do oděvu.
Dá se tak říci, že šperky jsou historicky starší než mnoho druhů oděvů. Neplnily a doposud neplní jen funkci ozdoby, která má přilákat pozornost druhých – obvykle druhého pohlaví.
Šperky plní často funkci symbolickou. Jsou odrazem osobnosti, kterou se daný člověk prezentuje, nosí-li určitou značku, výrazem citu jako zásnubní prsteny, jakýmsi pečetidlem jako prsteny snubní a často výrazem víry jako přívěsky ve tvaru kříže nebo čínská znamení.
Vypovídají velmi mnoho o svých nositelích – vyjadřují jejich vyznání, ekonomické a sociální postavení ve společnosti či rodinný stav. Není výjimkou, že určité druhy šperky jako je třeba piercing vytvářejí i svou vlastní filozofii. Možná ne u běžných uživatelů jakými jsou náctileté slečny, které jednoduše chtějí co je právě „in“, ale u „fajnšmekrů“, kterým jde o celý proces propichování konkrétních části těla. Piercing má také hluboké kořeny a v různých kulturách má různé významy. Některé kmeny propichováním částí těla mají jako jakousi maturitu – zkoušku dospělosti. Jinde se jedná o rituální obřad překonávání bolesti a tím pozvednutí ducha propichované osoby – takové malé vítězství na tělem.
Nejoblíbenějšími druhy šperků současné doby jsou právě piercingové náušnice a prsteny. Dnešní výrobci sází na inovace, ale často se jedná o oprášení slávy starých kovů. Standart a stabilní poptávku si stále drží zlaté šperky a luxusní šperky s drahými kameny snad i pro svou investiční hodnotu. Se stříbrem, ačkoliv je zřejmě stále nejoblíbenějším kovem to jde poslední roky z kopce. Je to dáno nástupem „doby železné“, tedy konkrétně ocelových šperků, které si získaly oblibu díky své trvanlivosti, nízkým cenám a zajímavým designům. Ovšem z chirurgické oceli se nevyrábí pouze levné prsteny, náramky a řetízky. Většina světových výrobců na tuto novinku pružně zareagovala a tak se pod taktovkou takových značek jako jsou Miss Sixty, Morellato, Storm objevují stále nové kolekce designových skvostů a to i ve vyšší cenové relaci v rozmezí od 1000 do 15.000,- Kč.. U těchto značek máte jistotu, že je nebudete potkávat na každém druhém krku či zápěstí. V každém případě, pořídit si stejný šperk ze stříbra by často stálo desetinásobek ceny ocelového šperku. Ocel si své místo jednoznačně vydobyla, ale zdá se, že nastává i doba bronzová či mosazná.
Posledních několik měsíců se opravdu z novinkami roztrhl pytel a tak není divu, že najdeme šperky kombinované z oceli, bronzu a kaučuku. Takové nabízí např. Portugalská společnost Hassu. Nepatří také zrovna k nejlevnějším, ale osobitost se jí upřít nedá. Co je zřejmě nejzajímavějším trendem poslední doby, jsou šperky navržené módním návrhářem Robertem Cavalli, který si za svůj výtvor zvolil právě pozlacenou mosaz. Kdo zná tohoto návrháře, tomu je jasné, že na tyto šperky nebudou pro každého a nedají se nosit jen tak každý den do práce, ale při vhodné příležitosti a dobře sladěné s oděvem jsou skutečnou perličkou. Klasickými doplňky jsou dámské kabelky. Velice zajímavé jsou kabelky a brašny Storm - lidé sice tuto značku u nás znají především díky ojedinělým hodinkám, ale tato značka se pyšní i moderními, cenově dostupnými a navíc velice praktickými peněženkami, výraznými šperky, brýlemi a deštníky. Spíše klasickými vzory pro pány a zároveň módními svěžími barvami se prezentuje kolekce peněženek Morellato. Poněkud z módy vyšla díky elektronické konverzaci pera a psací potřeby. Nicméně pro skutečné milovníky designových prvků a pro ty, kteří stále věří svému vlastnoručnímu podpisu jsou značky jako Parker, Pelikan, či Caran d´Ache synonymem úspěchu a prestiže. Před nákupem jakéhokoliv módního doplňku je vhodné si uvědomit k čemu nám má sloužit – jestli má plnit funkci pouze dekorační nebo i praktickou. Vhodné je sladit barvy a materiály.V každém případě je dobré dbát při nákupu jakýchkoli šperků či módních doplňků na kvalitu a spoléhat na prověřené obchodníky, kteří garantují servis a možnosti výměn zboží.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.