Osobní údaje každého člověka musí být podle zákona chráněny. To znamená, že pokud má o vás někdo nějaké informace, nemůže si s nimi dělat, co chce, bez vašeho souhlasu.
Každá smlouva o půjčce musí obsahovat některé osobní údaje, přinejmenším vaše jméno a adresu. Proto je obvykle součástí smlouvy o půjčce ustanovení, kterým udělujete tomu, kdo vám půjčuje, souhlas k tomu, aby s vašimi osobními údaji nějak nakládal. Přečtěte si však dobře podmínky, abyste věděli, k čemu skutečně dáváte svůj souhlas.
Běžná smlouva o půjčce obvykle obsahuje právo toho, kdo vám půjčil, zpracovávat vaše osobní údaje pro potřeby vyřízení samotné půjčky, pro posouzení vaší schopnosti půjčku splácet, při vybírání splátek nebo vymáhání dluhu a také pro komunikaci s vámi. „Často dáváte také právo, aby vám ten, kdo vám půjčil, mohl nabízet i další služby. Více by už nemělo být potřeba. Pokud se ve smlouvě zmiňuje ještě nějaké další jiné používání osobních údajů, zeptejte se, proč tomu tak je, hlavně pokud by tam bylo uvedeno právo předávat informace o vás ještě někomu dalšímu,“ říká JUDr. Michaela Kozlová, advokátka.
Tuto část smlouvy musíte posuzovat také podle toho, o jaké údaje se vlastně jedná. Pokud o sobě poskytujete jen běžné informace, jako je jméno a adresa, asi o nic závažného nejde. „Pokud se po vás chtějí další informace, o vašem majetku, zaměstnání, výdělku nebo příbuzných, přečtěte si smlouvu velmi pečlivě. Zamyslete se, zda takové informace o sobě chcete poskytovat a kdo všechno k nim bude mít přístup. Pokud máte pocit, že informací je příliš nebo že k nim bude mít přístup i ten, koho se vůbec netýkají, tak prostě nepodepisujte,” radí ing. Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů.
Buďte také zodpovědní v tom, jaké informace o sobě uvedete. „Měly by být pravdivé, protože pokud by se ukázalo, že jste záměrně něco zkreslili, mohli byste se dostat do velkých problémů, případně až k soudu,” vysvětluje ing. Libor Dupal. Tedy platí, nechcete-li o sobě informace sdělit, pak nepodepisujte smlouvu. Pokud ji podepíšete, pak říkejte pravdu.
Základní informací, kterou o sobě určitě uvést musíte, je vaše adresa. Většina smluv umožňuje kromě adresy vašeho bydliště uvést i adresu doručovací. To je ta, kam vám budou chodit dopisy nebo případné výzvy. Pokud se doma nezdržujete, raději uveďte adresu navíc - takovou, kde je možné vás opravdu zastihnout. „Pamatujte si, že podle většiny smluv stačí, aby byl dopis na vámi uvedenou adresu doručen poštou. Jestli vy sami na adrese jste nebo ne a jestli jste ho četli, je vlastně jedno, takže opravdu nemá smysl vyhýbat se převzetí upomínky. Proto je lepší uvést adresu, kde vám lze dopis doručit, abyste na něj mohli spolehlivě reagovat,” dodává JUDr. Michaela Kozlová
Odborným garantem informačního servisu Podepsat můžeš, přečíst musíš je Sdružení českých spotřebitelů, které si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR; zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů pod heslem „jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“. „Velice proto vítám tento projekt, který si klade za cíl informovat obyvatele ČR v otázce jejich práv a povinností vyplývajících z podpisu smluv o spotřebitelských úvěrech, a vážím si podpory tak silných partnerů, jako jsou například ČAK, Finanční arbitr ČR, Britská obchodní komora a společnost Provident Financial,“ zmiňuje se ing. Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů.
Společnost Provident Financial je partnerem projektu Podepsat můžeš, přečíst musíš již třetím rokem. „Z únorové studie společnosti STEM vyplývá, že míra zadlužení českých domácností má vzrůstající tendenci. Jde především o hypoteční a spotřebitelské úvěry, které naše domácnosti nejvíce využívají. Zaměřili jsme se proto v letošním roce na zvyšování povědomí zákazníka o nutnosti porozumění smlouvě a aby byl schopen si uvědomit a zvážit míru rizika, které svým podpisem na sebe přebírá.
Naše společnost je zastáncem tzv. odpovědného půjčování, jehož cílem je zabezpečit, aby si zákazník nepůjčil více, než si může dovolit. Také z tohoto důvodu jsme se stali hlavním partnerem této kampaně. S partnerskými organizacemi projektu jsme spolupracovali při výběru témat a odborném zpracování podkladových materiálů,“ říká o podpoře tohoto projektu paní ing. Zekie Dennehy, manažerka vnějších vztahů Provident Financial s.r.o.
Předcházející díly najdete ZDE, ZDE
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.