Babinet.cz  /  Magazín  /  Život a vztahy  /  SPIDER-MAN 3: ZE ZÁKULISÍ

SPIDER-MAN 3: ZE ZÁKULISÍ

Redakce Babinet

Vzhledem k tomu, že hromady oslavných recenzí na film Spider-Man 2 postupně přerostly některé manhattanské mrakodrapy, mohli bychom kreativnímu týmu v pozadí této veleúspěšné komiksové adaptace, považované za jeden z nejlepších filmů ve svém žánru, odpustit krátký odpočinek nebo dočasné usnutí na vavřínech. K něčemu takovému nám ale vůbec nedali příležitost – ihned po dokončení druhého dílu totiž začali vymýšlet, jak udělat ze Spider-Mana 3 ještě větší bombu.

Tím, kdo po velmi dlouhou dobu udržoval Spider-Manovu legendu naživu, je producent filmu a bývalý ředitel nakladatelství Marvel Comics Avi Arad. Převodu komiksu na stříbrné plátno obětoval několik let svého profesionálního života a nyní, těsně před uvedením třetího filmu z této série, dokáže jen stěží udržet své nadšení z toho, jaké ovoce jeho úsilí přineslo.

„Věřte tomu nebo ne, ale na konci každého filmu se sejdeme a provádíme kritickou analýzu. Přemýšlíme, co jsme mohli udělat lépe,“ říká Arad. „A to je věc, na kterou jsme u Spider-Mana 3 hrdí asi nejvíce – že se nám po druhém dílu podařilo najít způsob, jak udělat trojku ještě lepší.“

Jádro kreativního týmu – režisér Sam Raimi, Tobey Maguire (Peter Parker/Spider-Man), Kirsten Dunst (Mary Jane), další stálí členové hereckého obsazení a klíčoví lidé ze štábu – vzniklo už při natáčení Spider-Mana 2 a nyní bylo připraveno vystavět na dříve položených základech ještě poutavější filmový zážitek.

Klíčem ke všemu byl Raimi, který celému tomuto obrovskému cirkusu, kterým natáčení každého Spider-Mana je, s přehledem vládne. „Tenhle film má srdce, a to jen díky němu,“ říká Dunst. „Sam Spider-Mana miluje, takže se tomu věnuje velmi houževnatě. Vůči každému, kdo se na tenhle film přijde podívat, cítí velkou zodpovědnost.“

S tím, že Raimi filmům propůjčuje zcela ideální emocionální tón, souhlasí i Bryce Dallas Howard, která se k ostatním hercům připojila v roli Gwen Stacy. Tato postava je velmi oblíbená mezi komiksovými fanoušky, avšak ve filmu se objevuje poprvé.

„Je to pozoruhodné. U podobného projektu, na kterém se podílí tolik lidí, musí být opravdu náročné udržet si tu počáteční vizi a zároveň zůstat vůči ostatním otevřený,“ říká herečka. „Sam po celou dobu ochotně naslouchal všem lidem, kteří měli nějaké návrhy k jeho tvůrčím postupům. Udržoval si rovnováhu.“

Někteří lidé přechod mezi druhým a třetím dílem téměř ani nezaznamenali. Vedoucí vizuálních efektů Scott Stokdyk, který spolu se svými kolegy Johnem Dykstrou, Anthonym LaMolinarem a Johnem Frazierem získal Oscara za práci na Spider-Manovi 2, s usměvem podotýká, že si ani moc nepamatuje, kde jeden díl končil a druhý začínal.

„Pěkně rychle jsme se se Samem pustili do rozšířené DVD verze Spider-Mana 2, které by se klidně mohlo říkat Spider-Man 2.1,“ směje se. „A Sam už pomalu vytvářel koncepty a přemýšlel o padouších ve trojce – kdo to bude, co budou tropit a podobně. Takže jsme v tom byli zapojeni opravdu úplně od začátku.“

Stokdyk, které vede v efektovém studiu Sony Pictures Imageworks tým 270 lidí, popisuje svou práci jednoduše: „Jsme tady proto, abychom na plátně zhmotnili Samovy vize.“

To v praxi znamená, že tihle počítačoví kouzelníci pomáhají Raimimu vytvořit dechberoucí efekty, které se staly charakteristickým znakem této série – ať už jsou to závrať vyvolávající záběry, v nichž se Spider-Man elegantně zhoupává mezi manhattanskými mrakodrapy, nevšední fyzické atributy Green Goblina (Willem Dafoe) či Dr. Ocka (Alfred Molina) nebo krkolomné souboje na střechách budov.

Každý film z této série byl považován za názornou ukázku toho, v jakém stádiu se momentálně nachází technický pokrok v oblasti filmových efektů a Stokdyk věří, že i v případě tohoto pokračování udělali obrovský krok vpřed.

„Každý říkal, že jsme se mezi jedničkou a dvojkou hodně zlepšili,“ říká Stokdyk. „A já myslím, že mezi dvojkou a trojkou byl ten pokrok přinejmenším stejně zásadní, a to hned v několika různých oblastech.“

Dva noví padouši – Sandman Thomase Hadena Churche a Venom Tophera Graceho – jsou podle něj dobrou ukázkou toho, kam digitální efekty od roku 2002, kdy byl uveden první Spider-Man, pokročily. Kouzla, která na plátně předvádějí nyní, by před pěti lety jednoduše vůbec nemohla vzniknout.

„Člověk s mechanickýma rukama, jako byl třeba Dr. Octavius ve Spider-Manovi 2, není ještě tak vzdálen tomu, co jste zvyklí vídat. Ale sledovat, jak se někdo zhmotní z hromady písku a pak takhle pochoduje, nepatří zrovna ke každodenním zážitkům. Ve skutečném světě nic takového neexistuje. Vizuální efekty musely pokročit o úroveň výš už jen díky tomu, jaké si Sam vybral padouchy.“

Zatímco tým digitálních výtvarníků pracoval na virtuálním světě, herci a kaskadéři v tom skutečném trávili dlouhé dny pilováním sekvencí s dopodrobna propracovanou choreografií.

„Práce s kaskadéry je rozhodně jednou z těch oblastí, v nichž jsme se hodně zlepšili,“ říká Stokdyk.

Koordinátor kaskadérských kousků Scott Rogers potvrzuje, že na spektakulárních sekvencích tentokrát spolupracovali velmi úzce. S digitálními efekty byly smíšeny živé scény, které natočili několika různými rychlostmi.

„V kaskadérské branži už několik let panuje ten pocit ‚ztrácíme práci, dostanou ji lidi od vizuálních efektů‘,“ říká Rogers, který pracoval také na Spider-Manovi 2. „Ale já to vidím trochu jinak. V tom, co dělají, jsou hodně dobří a tím nás vybičovali k tomu, abychom se stejně tak zlepšili i my. Myslím, že tyto dva způsoby práce ze sebe navzájem těží a výsledek je pak strhující.“

Dobrým příkladem této skvělé provázanosti je scéna, v níž Harry Osborn jako Goblin skočí po nepřipraveném Peterovi a svede s ním velkolepý souboj mezi newyorskými mrakodrapy.

„Ten jediný segment byl asi tak náročný jako celý Spider-Man 2. Za celou dobu tam nestojí nikdo na zemi. Pořád létají ve vzduchu a nikdo a nic se nezastaví. Z mého pohledu jsou ty záběry perfektní a jde o ukázku skvělého propojení digitálních efektů a živého hraní.“

Pro herce symbolizuje natáčení akčních sekvencí dlouhé dny v poměrně klaustrofobických a nepohodlných kostýmech a často i postrojích pro zavěšení na kaskadérská lana. Tyto sekvence jsou zpravidla natáčeny před zeleným pozadím, aby za ně mohlo být dodatečně přikresleno relevantní prostředí.

James Franco, který se objevil ve všech třech pokračováních Spider-Mana v roli Harryho Osborna, se tentokrát také dočkal. Po zkušenostech s tímto typem práce pociťuje ke svému kolegovi Tobymu Maguireovi mnohem větší respekt.

„V prvních dvou filmech jsem absolvoval několik akčních scén, ale v porovnání s třetím dílem jich bylo opravdu minimum,“ vysvětluje herec. „Byla to úplně nová zkušenost, to bezesporu. Už docela chápu, proč Tobey vypadal po jedničce i dvojce tak vyčerpaně.“

„Akční scény zaberou při natáčení oproti těm normálním hrozně moc času. Velkou péči jsem samozřejmě věnoval všem, ale v akčních jde o kombinaci počítačové grafiky a živého herectví před zeleným plátnem. Takže tam leckdy jde o neuvěřitelné detaily a může se to pořádně protáhnout.“

„Dělal jsem na tom moc rád, protože vím, jak vypadá výsledek. Ale na ten se dá v případě, že natáčíte jediný úder čtyři hodiny, lehce zapomenout.“

Pro Tophera Graceho je třetí díl spider-manovskou premiérou. Zahrál si v něm fotografa Eddieho Brocka, bezohledného profesního rivala Petera Parkera, který se později promění ve Venoma, úhlavního nepřítele Spider-Mana. Ve dnech, kdy měl hrát Venoma, trvalo nanesení jeho masky dlouhých pět hodin.

„Byla to hrůzná procedura,“ vzpomíná Grace. „Začínal jsem někdy ve čtyři ráno a natáčelo se až od deseti. Je to opravdu dlouhý proces a člověk navíc musí mít nasazené ty obří zuby a spoustu dalších nepohodlných věcí.“

„V tom obleku je horko a člověk se v něm cítí dost stísněně. A není tam zips, takže se nemůžete jít vyčůrat! To je asi ta nejnáročnější věc na celém superpadoušském povolání. Bylo to opravdu dlouhé a náročné a v některých dnech, kdy jsem hrál Venoma, také hodně nepohodlné.“

„Pak jsem se ale vždycky podíval na ten natočený materiál a často jsem si říkal: ‚Tak tohle je nejlepší záběr, jaký jsem kdy vidět…‘ Bylo to celé o tom cíli, nikoliv cestě.“

Na ženské hrdinky příběhu čekaly problémy jiného ražení. Zrzavou Mary Jane si zahrála jedna z nejoblíbenějších hollywoodských blondýnek Kirsten Dunst, zatímco Bryce Dallas Howard, která je shodou okolností krásná zrzka, se musela proměnit na peroxidovou blondýnu Gwen Stacy.

„Pamatuji si, že když jsem poprvé viděla obrázek Gwen Stacy, začala jsem se hystericky smát,“ vzpomíná Bryce Dallas Howard. „První, co mě napadlo, bylo: ‚V Los Angeles je tolik hereček, kterým by takhle role seděla mnohem líp než mně!‘ Ale součástí štábu byli skvělí stylisté a maskéři, kteří v mém případě odvedli pořádný kus práce.“

Dalším hereckým přírůstkem je Thomas Haden Church, který přiznává, že sice nechápe, jak se to těm lidem od digitálních efektů povedlo, ale když viděl několik hotových scén, v nichž vystupuje jako Sandman, byl naprosto uchvácen.

„Je to šílený mix skutečných a digitálně generovaných obrazů, které jsou úžasným způsobem spojeny dohromady,“ říká herec. „Natáčení některých bojových sekvencí bylo opravdu fyzicky náročné, ale ten okamžik, kdy vidíte, jak z toho udělali tu nadlidskou akci, je opravdu k nezaplacení.“

„Nedokážu tak úplně pochopit, jak dávají všechny ty vrstvy dohromady. Vloží tam ty vstupy, pak si s tím pořád pohrávají a postupně okolo toho vystaví ten zbytek. A když uprostřed toho všeho nakonec vidíte sami sebe, je to opravdu ohromující.“

Pro některé záběry, ve kterých letí kamera vzduchem a dívá se ze Spider-Manova úhlu pohledu dolů na Manhattan, filmaři využili speciální kameru, pro kterou se vžil název Spidey-Cam.

„Spidey-Cam říkáme tomu, když natáhneme lano mezi dvěma budovami a pak po něm pustíme kameru, která proletí tím kaňonem ulic,“ vysvětluje manažer lokací John Fedynich, který v New Yorku našel pro Spider-Mana 3 přes 30 ideálních natáčecích míst.

„Zní to jednoduše, ale obnáší to spoustu příprav. Museli jsme vymyslet zátěžový systém, který jsme vytvořili pomocí barelů s vodou, a instalovat na střechy speciální držáky na lana. Předtím jsem navíc musel zjišťovat a analyzovat, jestli ty střechy takovou zátěž vůbec unesou.“

Noví herci a členové štábu i zkušení veteráni celé série svorně chválí Sama Raimiho za jeho kolektivní způsob práce a péči o všechny aspekty filmu. Ano, strhující akční sekvence jsou zcela zásadní součástí každého dílu této série, ale tím, co drží všechno pohromadě, je dějová linie. A to ví sám Raimi, který se na třetím dílu podílel i jako spoluscénárista, nejlépe.

„Myslím, že ze všech tří je tenhle nejlepší,“ říká Arad. „Je nejkomplexnější, je v něm nejvíc emocí a celkově je to asi nejchytřejší film, jaký jsme zatím natočili.“

„Tu a tam jsme se vydali na tenký led, ale se Samem Raimim v režisérském křesle jsme tu neskutečnou jízdu nejen ve zdraví přežili, ale film se pod jeho rukama úžasně rozvinul. Máme v něm skvělou love story, otázky viny a odpuštění… Tohle jsou témata, kterými jsou protkány nezapomenutelné filmy.“

James Franco také podotýká, že Raimi v každém pokračování přichází s novými rámcovými tématy. „Sam zvolil stejný přístup jako u prvního dílu,“ říká herec. „Přistoupil k tomu komiksovému žánru unikátním způsobem. Chtěl, aby to působilo realisticky, a aby postavy a jejich příběhy měly stejnou váhu jako ty dechberoucí akční scény.“

„Jednou z největších pochval, jaké jsem slyšel na adresu druhého dílu, bylo konstatování, že by to byl dobrý film i bez akce. Nevím, jestli je to tak úplně pravda, ale myslím, že to poukazuje na skutečnost, že je ten příběh dobrý i sám o sobě.“

Shromažďování klíčových herců a členů štábu před třetím Spider-Manem herci přirovnávají k situaci, kdy se znovu schází úspěšná rocková skupina před velkým světovým turné. Strávili spolu již více než šest let a v životech některých z nich došlo k zásadním změnám. Například Tobey Maguire se nedávno stal hrdým otcem dcery Ruby (nar. v listopadu 2006), kterou má se svou snoubenkou Jennifer Meyer.

„Změnil jsem se. A myslím, že i všichni ostatní,“ říká Maguire. „Prošli jsme za těch šest let společně spoustou věcí. A čím lépe lidi poznáváte a budujete s nimi přátelské vztahy, tím lépe to pak většinou klape i na place.“

„Jsme taková malá rodina a obecně tady panují perfektní kamarádské vztahy. Nic tady není na dlouhé lokte. Myslím, že z kreativního hlediska si skvěle rozumíme. Podařilo se mi získat si Samovu důvěru, takže jsem měl v každém dalším pokračování větší prostor vyjádřit sám sebe.“

„Snažíme se natočit unikátní film s vlastním příběhem, vlastní životní cestou, jehož tón a tematické zasazení by se hodily do té spider-manovské ságy.“

Na konci druhého dílu si Peter Parker užívá šťastné období – získal si srdce Mary Jane (Kirsten Dunst), která se navíc dozvěděla, že tím tajemným mužem v obleku Spider-Mana je právě on. A na začátku trojky je ještě šťastnější – Spider-Man se stal pro obyčejné lidi hrdinou a blíží se okamžik, kdy požádá Mary Jane o ruku.

Jediným mráčkem na blankytně modré obloze je jeho pošramocený vztah s kamarádem z dětství, Harrym Osbornem, který jej viní ze smrti svého otce.

Harry navíc stále pociťuje silné sympatie k Mary Jane, která se tak stává předmětem zájmu dvou bývalých kamarádů, z nichž jsou nyní úhlavní nepřátelé. A tentokrát se divák neubrání přemýšlení, zda Harry o Mary Jane opravdu usiluje nebo se jen snaží zranit Petera.

„Je to tragický příběh o lásce a nenávisti,“ říká Arad. „Harry má Petera moc rád, byl to jeho nejlepší přítel. Ale zároveň má pocit, že musí pomstít svého otce, a ten nad ním postupně vítězí. Ve filmu je několik bojových scén, které vám vženou slzy do očí, protože uvidíte, jak se tihle dva nejlepší kamarádi snaží zabít jeden druhého, protože mezi nimi došlo ke spoustě nešťastných věcí.“

„Na konci druhého dílu Mary Jane věřila, že dokáže vztah se superhrdinou ustát, ale ukazuje se, že je to opravdu těžké. Když Peter odchází, nikdy neví, jestli se ještě vrátí. V tomhle filmu Mary Jane začne pochybovat, jestli to opravdu zvládne. Takže při jeho sledování vás spolu s ní čeká docela trnitá cesta.“

A to všechno, říká producent, je součástí další velké životní lekce Petera Parkera, která je opět protkána spoustou vzrušujících a nebezpečných situací a úžasných postav. „Sam ten příběh vypráví jedinečným a magickým způsobem,“ říká Arad. „Protože přesně takovým filmařem je.“

Spider-Man 2 byl průkopnický nářez. Buďte připraveni na Spider-Mana 3.

Autor: Martyn Palmer

© SONY PICTURES ENTERTAINMENT

www.falcon.cz

http://www.sonypictures.com/movies/spiderman3/site/

Vaše názory

Pro vložení komentáře se prosím nebo zaregistrujte.

Další z magazínu

Náš tip
  • Procvičte nejen pravopisná cvičení, diktáty, ale i kvízy, časté chyby, doplňovačky a vše, co pomůže ve výuce Vám nebo dětem na webu pravopisne.cz