V posledních době zažívají boom české seriály. Vzaly hromadným útokem obrazovku a staly se pro diváky každodenním rituálem, stejně jako před mnoha lety. Ovšem tenkrát byly na obrazovce vzácným kořením, dnes se stávají kultem obžerství. A tak seriálový fanoušek, aby netrpěl obezitou, si začal ze seriálového menu vybírat jen chutná sousta. Životnost některých seriálů díky nízké sledovanosti tak byla velice krátká např. Bazén na TV Prima.
Mezi nejoblíbenější divácké lahůdky patří Ordinace v růžové zahradě, což stvrdili diváci svým hlasováním v anketě ANNO 2006. Jejich hlasy vynesly na první místo nejenom Ordinaci v kategorii nejoblíbenější pořad ,ale také Danielu Šinkorovou (dr.Gita Petrová). v kategorii nejoblíbenější žena. A diváků bodoval i Petr Rychlý (dr. Mázl) - třetí místo v kategorii nejoblíbenější muž
Na nespokojený hvizd seriálových fanoušků, narazilo pokračování Nemocnice na kraji města po 20 letech. Dietlův mistrovský rukopis vystřídal v Zikmundově pokračování telenovelácký styl á la mexická pseudoromantika. Dietlův brilantní smysl pro detail, s nímž vykreslil excelentně jednotlivé charaktery postav, jeho bravurní humor skrývající životní moudra a nezapomenutelné dialogy nahradil povrchní módní link doplněný psychoterapeutickou omáčkou. V módním psychotrendu samozřejmě nechyběl problém ženské přechodové krize (v podání dr. Čeňkové) s otřepaným výkřikem: Chci dítě.
Kyselou pachuť z pokračování Nemocnice po 20 letech divákům spravil nový seriál z nemocničního prostředí: Ordinace v růžové zahradě, který se stal důstojným nástupcem Dietlovského kultovního seriálu Nemocnice na kraji města.
Nabídl totiž českému divákovi, přecpaného americkou a jihoamerickou sériovou telenovelou, jeho identitu, jeho prostředí a jeho realitu. Dal mu tak šanci ztotožnit se s postavami příběhu, neboli prožívat s nimi jejich příběh. Získal si jejich srdce nejen svým ryze českým duchem, ale i
nadějí, že v současném finančně skomírajícím zdravotnictví, pořád ještě existují Sovové a Štrosmajerové, Blažejové i Čeňkové, pro něž je pacient vším a nikoli jen bodem, za nějž lékař získá od zdravotní pojišťovny peníze. V současné době je zdravotnictví o penězích a lékařům při léčbě svazují ruce finanční limity. Je ponižující a nedůstojné, že lékaři
musí bojovat se zdravotními pojišťovnami o každý bod, na nichž závisí jejich existence. Když k boji o přežití přidáme stále se měnících lékové vyhlášky a další byrokratické povinnosti, nemůžeme se divit, že lékař nemůže pacientovi věnovat takovou péči, jakou by chtěl.
A tak si diváci plnými doušky dopřávají iluzi ze soukromé ordinace či kamenické nemocnice, kde lékaři mají čas si popovídat si s pacientem o jeho soukromých problémech, nebo mu je dokonce pomáhají řešit. Ano naši ideální hrdinové léčí s tělem i osobní problémy pacienta. A mohli jsme si smlsnout i třešničku na dortu v podobě dárků lékařů pacientům (dr. Páleníková, dr. Zach). Název seriálu Ordinace v růžové zahradě je pro seriál velice výstižný, nasazuje divákům růžové brýle ideálního pohledu na naše zdravotnictví.
Starší generace pro níž byla Nemocnice na kraji města kultovní záležitostí nalézá v Ordinaci v růžově zahradě opět své oblíbené hrdiny.
Dr. Sova (Ladislav Chudík) se sice na obrazovku v jiné podobě nevrátil, ale kdo ví, jaký byl dr. Sova v mládí. Možná jako Čestmír Mázl (Petr Rychlý), který se mu velice podobá svým chováním k pacientům.
Dr.Štrosmayera (Miloš Kopecký) připomíná svými moudrými a vtipnými životními glosami dr. Čížek (Ladislav Potměšil). Dr. Hruška (Jiří Langmajer) svým image skvělého lékaře, ctižádostí, a z počátku i svou slabostí pro ženy se silně podobá dr. Blažejovi (Josef Abrhám). A hlavní hrdinka Gita Petrová (Daniela Šinkorová) se stala moderní pokračovatelkou dr. Čeňkové (Eliška Balzerová).
I sestra Huňková (Iva Janžurová) se svým organizačně sekýrovacím smyslem pro pořádek se na obrazovku vrátila v podobě Vendulky Čížkové (Veronika Jeníková). A stejně jako u sestry Huňkové odhalil pod její přísnou a nekompromisní tváří dobré srdce její partner Václav Pěnkava (Josef Dvořák), odhalil totéž u Vendulky její partner dr. Čížek (Ladislav Potměšil). A možná přijde i na řadu stejný úděl nevydařených potomků.
V dalším pokračování se místo nevyvedené dcerušky Ireny Štrosmayerové (Helga Čočková) /která nemůže sehnat stálého partnera, čímž deptá svého otce/ objeví zlobivý vnuk dr. Čížka.
Nechybí ani dr. Fastová (Dana Medřická) s typickou cigaretou v ruce v podobě dr. Páleníkové.(Zlata Adamovská).
Ordinace v růžové zahradě se tak stává důstojným pokračovatelem Dietlovské nemocnice na kraji města, i když v ní chybí dr. Cvach a rozehrává příběhy mnoha dalších zcela originálních postav. Stává se dalším seriálovým fenoménem kultovní záležitostí pro diváky, kteří každé pondělí a čtvrtek usedají k televizním obrazovkám a netrpělivě čekají na každý další díl i novou sérii.
Zda si Ordinace tento kurs udrží zatím zůstává tajemstvím diváckého kompasu, na jehož ručičku mají zásadní vliv scénáristé. 4.řada nezačala zrovna slibně. Otřepaný výkřik: „Chci dítě!“ tak trochu shodil nástupce Dietlovského fenoménu do telenoveláckého propadliště. I když na jedné straně nelze scénáristům upřít důvtip, když tento výkřik netradičně vložili do úst mužům, na druhé straně si je nutné přiznat, že z úst mužů zní rozmnožovací výkřik nevěrohodně. Zvláště pak úporné tlačení dr. Mázla.na umělé oplodnění
Že by scénáristům v Ordinaci v růžové docházel dech a
vymýšleli si už křečovité zápletky, aby zvýšili dramatičnost seriálu? Že by se opakoval stejný scénář předešlého vztahu Gity a psychologa - horolezce Romana Kříže (Tomáš Krejčíř) a následoval rozchod životní lásky Čestmíra a Gity kvůli dítěti?
Doufejme, že do takového telenoveláckého klišé scénáristé nesklouznou. Vždyť právě v dnešním světě sériového partnerského rozpadu diváci tolik potřebují vidět příklad trvanlivého vztahu, který má pevné základy a překoná každou krizi, stejně jako je v seriálu Ulice manželství Farských. Vždyť taková manželství opravdu existují.
Pro diváka se stávají kladní hrdinové i pozitivní vztahy drogou
Zvláště v dnešní dravé stresující době, kdy záporné povahové rysy, ničící vztahy - sobectví a bezohlednost se normalizují na kladné povahové vlastnosti bez nichž se člověk není schopen prosadit. Pozitivní diváckou drogu kladných hrdinů potvrzuje kult Nemocnice na kraji města i divácký úspěch Ordinace. Hlavně díky nim získala své první místo v srdcích diváků.
Dramatičnost za každou cenu se může scénáristům vymstít, protože dnešní život, je jedno velké drama, a tak si od něj diváci chtějí odpočinout při pohledu na své kladné hrdiny či pohodové partnerské vztahy. Když mohla Ordinace divákovi nasadit růžové brýle při pohledu na zdravotnictví, snad jim nebude brát reálnou naději na pozitivní vztah.
Budoucnost Ordinace v růžové zahradě je však v rukou scénáristů a můžeme jen netrpělivě očekávat, zda nás mile překvapí, nebo zklamou. Někoho křečovitá dramatičnost může otrávit, jiný se v ní může vyžívat.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.