Jste-li rodič, pak jistě dobře víte, že žádná univerzální rada ohledně dětí neexistuje téměř nikdy a v ničem. Otázka rodičovství a dětí je v každém směru velice individuální. Vše se tak povětšinou odvíjí od toho, jak jste nastaveni vy, jaké je vaše dítko, jaké vztahy doma máte všichni dohromady a jaká jsou konkrétně ve vaší rodině pravidla i možnosti. Vy, coby rodič, znáte své dítko nejlépe a na základě toho, jak dobře je umíte vnímat, můžete také snadno, dobře a včas nastavit pobírání i výši kapesného.
O penězích s dětmi mluvte
S dětmi se o penězích vůbec neostýchejte komunikovat. Ty nejmenší děti vám v souvislosti s penězi budou mnohdy pokládat i nesmyslné otázky, ale ani to ničemu nevadí. Neodbývejte je argumenty bez obsahu a povězte dětem úměrně věku vše, co vám přijde vhodné. Takovýto postup se vám v budoucnu vyplatí a dítě se bude ve světě financí snáze orientovat. Už jen tím, že se i s menšími dětmi budete o mincích i bankovkách bavit, popisovat jim je, ukazovat co je co, atd., připravujete si pozdější úrodnou půdu.
foto / Freepik
Význam kapesného
Mnoho rodičů žije v domnění, že kapesné je jakousi odměnou pro dítě. Peníze může dostat za dobrý sportovní výkon, za to, že se zlepší ve škole nebo za to, že kvalitně pohlídalo mladšího sourozence po dobu vaší nepřítomnosti. Odměňovacím nástrojem by ale kapesné nemělo být v žádném případě. Ať se nám to líbí, či nikoliv, kapesné má zcela jinou úlohu a vypovídá mnohé také o naší vlastní finanční gramotnosti.
Pokud jsme my sami jako malí nedostávali kapesné, nebo jej dostávali nepravidelně a s různými zmatky kolem, s největší pravděpodobností v dospělosti neumíme moc dobře hospodařit s penězi. Nebo umíme, ale museli jsme se to horko těžko učit až za pochodu ve vyšším věku. Smysl kapesného tak tkví v tom, že děti mají skvělou možnost naučit se hospodařit s penězi již od velmi nízkého věku. To jim pomůže k finanční gramotnosti. Budou schopny vést dobře potřebný rozpočet s lehkostí, v klidu, zodpovědně a rozumným způsobem.
Obnos, kterému říkáme kapesné, tak dítě naučí nejen rozkoukat se po světě financí, ale i osvojí si i jiné dovednosti. Například:
- jednoduché finanční plánování
- pomalinku pochopí význam spoření
- narazí na důsledky nerozvážného utrácení
- naučí se rozdělovat peníze efektivně
- dítě se pomalu naučí pracovat s vědomím, že konkrétní obnos se k němu dostává pravidelně
- děti i prostřednictvím rozumného nakládání s kapesným získají větší sebejistotu
- nenásilně u dítěte rozvíjíte finanční gramotnost už odmala
- podporujete zdravý duševní vývoj dítěte a nabízíte podnět k přemýšlení
- děti se i díky kapesnému naučí lépe a snáze rozhodovat
Kdy s kapesným začít
V nejbližších dnech se naše ratolesti vrátí do lavic. Některé půjdou do školy úplně poprvé, jiné a starší děti jsou už zkušenými školními mazáky. A právě škola je většinou mezníkem, kdy u dětí s kapesným začínáme. Někteří rodiče na kapesné navyknou dítě už v první třídě, jiní tátové a mámy čekají až na zralejší věk a vyšší ročník. Nedá se vyloženě říci, že by jedno, nebo druhé bylo naprosto správně či špatně. Sociologické průzkumy však dokládají, že čím dříve s kapesným začnete, tím lépe. Pochopitelně opět s ohledem na to, jak dobře své dítko znáte. Je-li mrňous citlivější, nervózní a zapomněl by snad někde i hlavičku, kdyby mu pevně neseděla pevně na krku, není důvod tlačit na pilu a zkrátka s kapesným počkejte na vhodnější dobu.
V běžných případech ale není důvod otálet, protože děti vnímají hodnotu peněz už v předškolním věku. Vše nasávají jako houby, jsou úžasně zvídavé a vše kolem nich děti upřímně zajímá. Nové podněty vítají s otevřenou náručí a jiskřičkami v očích. Navíc ten, komu dítě věří nejvíce, je rodič. Rodič je tím nejlepším učitelem v každém směru života dítěte. Proč by to tedy se světem peněz mělo být jinak?
Na částce příliš nezáleží
Byť se nám to na první dobrou nemusí úplně zamlouvat, na výši kapesného nějak významně nezáleží. K tomu, aby tento nástroj fungoval správně a dobře, není dokonce potřeba ani závratných částek. K organizování financí a plánování výdajů stačí i pár desetikorun u malých dětí, pár stovek u větších.
Když se nad výší kapesného zamyslíme selským rozumem, nemělo by pochopitelně být ani příliš vysoké, ale ani příliš nízké. Vysoké ne především z toho důvodu, aby dítě vědělo, že zdroje jsou omezené a také nesmí zruinovat vás. Až příliš nízké kapesné naopak dítko nic nenaučí a povede to zbytečně jen ke stresu vás všech. Pokud tak na adekvátní pravidelné kapesné váš rozpočet nestačí, raději jej vůbec nezavádějte.
napsala Bára Klímová
zdroje:
https://www.csas.cz/cs/blog/financni-vzdelavani/kapesne-i-informace-o-penezich-davkujte-podle-veku-ditete
https://www.mesec.cz/clanky/kapsene-pro-deti-kdy-kolik-a-proc/
https://www.mesec.cz/clanky/kapesne-kdy-s-nim-zacit-a-jak-vysoke-davat/
https://www.csas.cz/cs/blog/financni-vzdelavani/kapesne-deti-potrebuji
https://www.banky.cz/clanky/kapesne-pro-deti-kdy-s-nim-zacit-a-kolik-davat/
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.