Tak, jako se vyvíjí doba, se pochopitelně vyvíjí i rodiny. Výchova dětí se v ledasčem změnila, přístup k dětem je dnes také jiný a to, co platilo dříve, už dnes mnohdy není ve hře. Ať se nám to líbí nebo ne, vždy bude v tomto ohledu k nějakým změnám docházet. Takto to bylo v minulosti, je to takto dnes a ani v budoucnu tomu nebude jinak. Zatímco jedni některé změny a pokroky vítají, jiní nad nimi ohrnují nos. A tak je to svým způsobem v pořádku. Nikdo z nás nepřistupuje ke všemu stejně a jiné to není ani v otázce výchovy.
Dnes už například dobře víme, že kapesné, které jde ruku v ruce s odměňováním za domácí práce, není v souvislosti s finanční gramotností správným nástrojem. To ale ještě neznamená, že se s tím musí ztotožňovat každý rodič. Naopak. Každý ke kapesnému přistupuje tak, jak to cítí a jak mu velí rodičovská intuice. Ať tak patříte do jakékoliv skupiny rodičů, vzpomínka na léta minulá, jde-li o kapesné a domácí práce, se určitě nějakým způsobem bude týkat i vás.
foto / Freepik
Domácí práce jako cesta k vydělání prvních peněz
Společná péče o domácnost nebyla a není jen o udržování pořádku, ale také o učení se důležitým dovednostem, jde-li o děti. Rodiče svým dětem svěřují nebo svěřovali úkoly, jako je vyluxování, vynášení odpadků, stírání prachu, vyklízení myčky a jiné domácí práce. To učilo děti nejen zodpovědnosti, ale dříve to pro ně často bývala možnost, jak si vydělat své první peníze.
Drobné radosti
Typický seznam domácích úkolů zahrnoval vše od úklidu pokoje, přes sbírání prádla ze šňůr, až po zalévání květin v celé domácnosti. Děti se tehdy tímto způsobem učily, že práce s sebou nese odměnu. Získávaly povědomí také o tom, jak je důležité plnit si své povinnosti. Šlo povětšinou o, skutečně velmi volně řečeno, o první zkušenosti s pracovní morálkou a finanční nezávislostí. Kapesné, které děti dostávaly za splněné úkoly, bylo prvními penězi, které si mohly samy vydělat. Bylo to malé, ale cenné jmění, které dětem umožňovalo pořídit si drobné radosti a zároveň se učit hospodařit s penězi.
Kapesné nebylo jen odměnou za práci, ale také první lekcí v hospodaření s penězi. Děti se učily, jak plánovat své výdaje, odkládat si na věci, které si přály a rozvíjely své finanční dovednosti jako takové. Mnohdy to byla i cestička, jak si u rodičů vyptat i nějakou tu korunu navíc, která byla nad rámec. Stačilo párkrát umýt nádobí nebo vytřít a obměkčený rodič k přilepšení s úsměvem uvolil.
Nové trendy
V dnešní době se tradice dětských domácích povinností stále více ztrácí. Tak to alespoň vyplývá z různých průzkumů nebo z diskuzí samotných rodičů na zmíněných sociálních sítích. Na rodičovských platformách je taková zkušenost také velmi rozšířená. Mnozí mají pocit, že dnešní děti nemají v domácnosti žádné povinnosti a vše víceméně leží na rodičích.
Ze zkušenosti rodičů a průzkumů různých finančních institucí vyplývá také fakt, že ani kapesné se ve většině rodin dnes již moc neobjevuje. Vše, co dítko potřebuje, rodiče zajistí a v prasátku jsou nejčastěji peníze, které dítě dostane od prarodičů.
Individuální záležitost
Takové většinové průzkumy nám sice mohou něco zajímavého říct, ale přístup ke kapesnému a také k domácím povinnostem samotným, stejně nakonec vždy bude individuální záležitostí každého rodiče. Navzdory možnému modernímu trendu se někteří rodiče snaží dětské povinnosti v domácnosti obnovit či nově zavést z gruntu. Kapesné už ale nebývá pravidlem, jde-li o pomoc v domácnosti. Více se děti snažíme naučit, že péče o domácnost by měla být automatikou, za kterou žádná finanční odměna nenáleží.
Možné nevýhody
V životě lidském není povětšinou nic černobílé. Vše má jak svá pro, tak svá proti. S kapesným, které děti dostávaly nebo dostávají za různé úkony v domácnosti, to tedy není jinak. Uveďme si proto pár případných nevýhod, které kapesné takovéto povahy může mít.
- Kapesné za práci doma může vést k vytváření nerovnosti mezi dětmi, které mají možnost vykonávat domácí práce a těmi, které takovou možnost nemají. Jiné možnosti máme v bytě a jiné v domku.
- Dávat dětem peníze za každou vykonanou práci může odstranit prvek spontaneity a dobrovolnosti. Místo toho, než aby pomáhaly v domácnosti kvůli své vlastní iniciativě nebo pocitu sounáležitosti, mohou začít vidět pomoc pouze jako způsob, jak získat peníze.
- Dávání kapesného za práci doma může mít negativní dopad na vztahy v rodině. Může to vést k pocitu, že láska a péče jsou závislé na penězích, což může způsobit napětí a konflikty mezi členy rodiny.
- Může to podporovat mylnou představu, že hodnota práce tkví pouze v tom, kolik peněz za ni dostanu. Děti by však měly vnímat hodnotu práce samotné.
- Než aby děti některé věci dělaly kvůli své vlastní radosti nebo pocitu uspokojení, mohou je začít dělat pouze kvůli odměně v podobě peněz.
- Kapesné za odměnu může vést ke ztrátě významu rodinných hodnot, jako je spolupráce, vzájemná pomoc a dělení se o odpovědnost.
Ani jedna z možných nevýhod však nemění nic na tom, že bychom děti do péče o domácnost měli zapojovat zcela běžně. A čím dříve, tím lépe. Byť se nám to nemusí na první dobrou zdát, učíme je tímto způsobem samostatnosti a naznání, že nic se v životě skutečně neudělá samo, přichází bez ohledu na to, zda dítě kapesným odměníme, či nikoliv.
napsala Bára Klímová
zdroje:
https://cbaonline.cz/deti-a-kapesne-2021
https://www.spektrumzdravi.cz/tehotenstvi-a-deti/financni-gramotnost-u-deti-naucte-deti-hospodarit-vcas
https://www.ramseysolutions.com/relationships/how-to-teach-kids-about-money
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.