Vývoj v otázce řízení automobilu velmi pokročil, a tak se v dnešní době setkáváme s tím, že čím dál tím více žen denně usedá za volant. A jak ukazují poslední zkušenosti, mnohé ženy předčí v řidičských dovednostech své mužské protějšky. Přesto mezi ženami panují obavy z řízení v zimním období.
Pokud však řidička zvýší svou opatrnost i pozornost a připraví se na některé rizikové situace, které v zimním provozu nastávají, pak tyto obavy nejsou na místě. Zde uvádíme některé z těchto rizikových situací a jejich řešení.
Smyk
Teoreticky se nedá naučit žádný smyk, ale tréninkem na kluzké a bezpečné ploše dokážeme tyto situace nacvičit. Rozlišujeme dva základní smyky: Přetáčivý a nedotáčivý. Charakter smyku ovlivňuje především typ automobilu, respektive pohonu kol. Automobily jsou konstruovány s pohonem zadních kol, předních kol a pohonem všech kol (označováno pohon 4 x 4). Většina osobních automobilů má pohon předních kol, který nejčastěji způsobujeme nedotáčivý smyk. Zjednodušeně řešeno, vozidlo nechce „zatočit“ - je nedotáčivé a na kluzké vozovce má tendenci vyjet ven ze zatáčky. V takovém případě lze reagovat pouze jediným způsobem: vyšlápnout pedál spojky a sundat nohu z plynového pedálu. Vozidla s pohonem zadních kol (např.: starší Opely Omega, všechny BMW a Mercedesy) se většinou ve smyku chovají přetáčivě. Zadní část automobilu má tendenci vybočit do strany. Jedná se o přetáčivý smyk. Zde platí ta samá reakce: spojka, noha z plynu, ale zároveň je nutné rychle reagovat volantem, snažit se smyk vyrovnat. Volantem otáčíme na tu stranu, na kterou se vychyluje záď automobilu. Vychyluje-li se záď vašeho automobilu v pravotočivé zatáčce doleva, otáčíme volantem doleva. Ve skutečnosti se kola natáčejí opačně než je směr zatáčky, jdou do tzv. „kontra“ polohy. Vozidla s pohonem všech kol (4 x 4): Výrobci svým zákazníkům sice tvrdí, že mají neutrální charakteristiku, ale není to pravda. Dokážou jen déle odolávat smyku, a v tom jsou nebezpečnější, protože smyk vzniká ve vyšších rychlostech. Charakter mají nedotáčivý a je třeba za jejich volantem reagovat jako při řízení vozidla s pohonem předních kol.
Brzdění na sněhu a zledovatělé vozovce
Je životně důležité vědět, zda je vaše vozidlo vybavené systémem ABS (Anti Blocking System) či nikoliv. Pokud ano, brzdíme vždy, za všech okolností, a to intenzivně a nohu držíme na pedálu brzdy až do úplného zastavení. Jak to poznáme? Stačí na sněhu prudce zabrzdit. V případě, že je vozidlo vybavené ABS, ozve se nepříjemný kovový zvuk a pedál brzdy se rozkmitá. Řídíme-li vozidlo bez ABS, brzdíme pouze v okamžiku, pokud jede vozidlo v přímém směru – přední kola jsou rovně. Technika je poměrně složitá: pedál sešlapujeme rychle přerušovaně (alespoň 2x za sekundu), abychom kola nezablokovali a vozidlo zůstalo ovladatelné.
Prokluzování kol
Tento jev způsobuje nedostatečný záběr kol, popř. pneumatik. Vozovka je natolik kluzká anebo řidič příliš intenzivně tiskne pedál plynu k podlaze, že se poháněná kola protáčejí. Prevence: na kluzkém povrchu zacházíme s pedálem plynu vždy citlivě a jemně, pomáhá zařadit o stupeň vyšší rychlost. Pokud kola prokluzují i při rozjezdu, musíme zacházet s plynem velmi jemně a při rozjezdu použít například 2. rychlostní stupeň („rozjezd na dvojku“).
Rozjíždění do kopce na zledovatělé vozovceVelmi složitá situace vzhledem k okolí a dalším dopravním prostředkům! Pokud to situace dovoluje, raději couvneme na rovnější či méně kluzký úsek. Mnohdy v kopci na ledu nepomohou ani sněhové řetězy, automobil je naprosto neovladatelný. Můžeme si pomoci pískem nasypaným pod prokluzující kola (poháněná náprava přední či zadní nebo obě - dle vašeho vozidla), přesto má automobil tendenci klouzat, stáčet se ke straně, k řadě stojících vozidel atd. Proto raději couváme anebo počkáme na zásah silničářů a posypový materiál.
Parkování v kopci na ledovaté vozovce
Platí to samé. Takové místo k parkování raději nevybíráme, tím eliminujeme další nebezpečí. Pokud je silnice jako led, nezvládne to ani Michael Schumacher.
Montáž sněhových řetězů
Postup při montáži sněhových řetězů nelze zobecnit. Existují různá řešení a provedení dle výrobce. Velmi důležité je pečlivě prostudovat návod a natrénovat jejich nasazování předem. Není to jednoduchá záležitost, obzvlášť v mrazu a bez rukavic, a nejeden řidič by mohl potvrdit, jak litoval, že si návod neprostudoval dříve, než došlo k situaci, kdy musel řetězy použít. Montáž provádějte výhradně na bezpečném místě mimo provoz (odstavné parkoviště, čerpací stanice). Řetězy montujeme vždy v páru a pouze na poháněná kola (ta která při přidání plynu prokluzují). Viz kapitola smyk.
Výměna pneumatik
Zimní pneumatiky měníme pouze v odborném servisu. V případě defektu pneumatiky, obzvlášť v noci na frekventované silnici či dálnici, raději zastavíme až na odpočívadle či parkovišti (i za cenu zničení poškozené pneumatiky). Na dálnici vždy opustíme automobil, vyčkáme za svodidly mimo vozovku a zavoláme asistenční službu. Raději nastydnout, než zemřít. Každoročně takto na silnicích zahyne několik osob (čekají v teple v automobilu a kamion je rozdrtí). Velmi dobrým řešením pro tyto situace jsou bezpečnostní pneumatiky, jakými jsou například Goodyear RunOnFlat, které umožňují pokračovat v jízdě i po jejich defektu, a to dokonce i v případě, kdy zcela ztratily tlak. Pneumatiky Goodyear RunOnFlat mají v bočnicích výstužné vložky, jež jim umožňují nést váhu celého vozidla, a třebaže jsou zcela vypuštěné, mohou řidiči pokračovat v cestě přinejmenším dalších 80 kilometrů rychlostí osmdesát kilometrů v hodině, a dojet tak bezpečně domů nebo do servisu.
Přimrzlé stěrače
Pokud je od skla oddělíme násilím, poškodíme gumová stírátka. Jako prevence se velmi osvědčují noviny, které vkládáme pod stěrače na čelní sklo, jinak pomůže rozmrazovač ve spreji.
Zamrzlý zámek
Pomůže rozmrazovač, který ovšem nesmí zůstat v automobilu, ale v kapse řidiče. Moderní automobily jsou dobře chráněné a k zamrznutí dochází jen výjimečně. Například po návštěvě mycí linky a následném nočním parkování v mrazu.
Přimrzlé těsnění dveří
Zde může vzniknout větší škoda. Dobrá rada: do vozidla můžeme vniknout zavazadlovým prostorem, jde ale o náročnější sportovní výkon! Zadní-páté dveře většinou nezamrzají (v případě pětidveřové verze nebo kombi). Přimrzlé přední dveře pak povolí po určité době topení. Pokud nemáme zadní-páté dveře, pak můžeme vyzkoušet rozmrazovač ve spreji, který nastříkáme po obvodu dveří, které se následně snažíme zatlačit dovnitř a poté mírným tlakem otevřít.
Přimrzlá ruční brzda
Moderní vozy jsou dobře chráněné a stává se to jen výjimečně. Jinak pomůže pouze odborný servis. V zimě raději ruční brzdu nepoužívejte, při parkování v mírném stoupání většinou postačí zařadit rychlostní stupeň (nikoliv zpátečku).
Nejde nastartovat
Pomáhají startovací kabely, s tím je však lepší obrátit se na odborníka či zkušeného řidiče.
Zimní výbava
V zimním období by v autě neměly chybět sněhové řetězy, plastová škrabka, dostatek směsi do ostřikovačů, rozmrazovač skel a zámku, noviny, látka na čistění světlometů, smeták, lopatka, rukavice.
Zamlžování skel
Pomůže chemický přípravek, který aplikujeme jednou za 14 dní na všechna vnitřní skla. Výsledek je překvapující - zamlžení zmizí.
Jakou jízdní techniku volit při jízdě v koloně při náledí či hustém sněžení
Technika jízdy: dostatečný rozestup dle rychlosti, která by měla být přizpůsobena nepříznivým podmínkám. Zhruba platí - jakou jedete rychlostí, takovou vzdálenost by mělo mít vozidlo před vámi. Na sněhu při jízdě rychlostí 30 km/h je dostatečný rozestup kolem 30 metrů a měl by platit pro vozidla jedoucí před vámi i za vámi.
Goodyear
Goodyear je největším světovým výrobcem pneumatik. Společnost se sídlem v Akronu (Ohio, USA) vyrábí pneumatiky, technické pryžové výrobky a chemikálie ve více než 90 závodech ve 28 zemích po celém světě. Své marketingové aktivity má společnost téměř v každé zemi světa. Goodyear zaměstnává přibližně 80 000 pracovníků.
Novinky společnosti Goodyear již více než sto let nasazují laťku pro celý automobilový průmysl. Goodyear je průkopníkem inovační bezpečnostní technologie známé jako RunOnFlat, jež řidiči umožňuje pokračovat v jízdě i po defektu pneumatiky. Goodyear je v této oblasti světovou špičkou: pneumatiky s touto technologií najdeme na různých vozech BMW, cenami ověnčeném Mini, vysoce výkonných vozech Mercedes-Benz, na legendárním americkém sportovním voze Corvette a u dalších značek. Na obzoru je další vybavení pneumatikami Goodyear RunOnFlat, neboť konstruktéři společnosti Goodyear spolupracují s mnoha výrobci automobilů na více než 100 projektech tohoto typu. V roce 2005 Goodyear dodal přes 1,7 milionu pneumatik RunOnFlat.
Více informací o technologii Goodyear RunOnFlat naleznete na adrese www.runonflat.com.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.