Řetěz lásky, aneb... jde o zdraví našich dětí
Jen od 1. září 2005 začalo v České republice kouřit dvojnásobně více dětí. Je jich nyní kolem 800 000. Nejméně polovina z nich tabáku podlehne, ale každé si už s první cigaretou začne vážně poškozovat zdraví a změní svůj přirozený vývoj. Až společnost procitne a uvědomí si, že slepě důvěřovala lidem, kteří vědomě budují svá impéria a hvězdné osudy z nemoci a smrti miliónů dětí, které filmové hvězdy nadšeně obdivují, uznávají a hlavně napodobují (!), bude to pro mnohé z nás velmi zdrcující. Mýtus filmové kultury padne a zbudou stamiliony nemocných lidí. Bylo by velmi moudré dětem pomoci a tuto reklamu přestat tolerovat.
Ve snímku století Titanic r. 1997 hlavní hrdina Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) s cigaretou v ústech vyhrává v kartách lístek na tuto plavbu snů a kouření propaguje v celém filmu. Dokonce, když zachrání život své vyvolené Rose DeWitt Bukater, odmítá peníze jako odměnu za jeho statečný čin a místo toho požádá o cigaretu. Bere si dvě, jednu na později a druhou si v dlouhém záběru připaluje. Dokazuje tak svou hrdost, nezávislost na penězích, protože jinak by přijal odměnu a koupil si za ní mnohem více cigaret v palubním obchodě. Neváhá si ale říci o svou drogu, cigaretu, která pro něj zjevně symbolizuje nezávislost a dobrodružství. Stává se dalším příkladem pro bezpočet jeho dětských obdivovatelů a následovníků po celém světě.
V takové atmosféře se může stát, že špičkou v tabákové reklamě je i specialista na dětské filmy, studio "Disney". Jméno má po geniálním tvůrci kreslených filmů Walter Elias Disneym (znám jako Walt Disney), který ze světa odešel 15. prosince 1966 po vleklém utrpení, které mu tragicky způsobila rakovina plic získaná právě kouřením. Je nepochopitelnou skutečností, že také toto filmové studio, mnoho desetiletí po prokázání agresivní kancerogenity a smrtících účinků kouření, vytváří bezpočet dalšího zbytečného utrpení a lidských tragédií aktivní propagací kouření v dětských filmech. Walt Disney, citlivý a neobyčejně vzdělaný člověk, přitom děti miloval a bezpochyby by se postavil na jejich stranu! Ne tak spojení manažeři filmu a tabáku!
V počátku fenomenálního nástupu a obrovského vlivu světového flmového průmyslu, někdy v polovině minulého století, se herci museli naučit kouřit, aby vůbec filmovou roli mohli získat. O tom jsou bezpočty svědectví a tento stav často platil ještě v osmdesátých letech minulého století. Podnes můžeme číst a slyšet historky celebrit, jak se musely učit kouřit, protože jim to scénář předepisoval. Jak se snažily nad tím také vyzrát, ale nešlo to. Kouření markýrovat nejde, šlukovat se zkrátka musí! A scénáře filmů prý jen věrně reflektují skutečnost!
Američtí vědci prokázali, že filmová studia získají umístěním reklamy do filmů tabákovým firmám jen v USA ročně 390 000 nových dětských kuřáků. Filmové produkce tak cílenou propagací kouření fakticky doplňují tabákovému průmyslu zemřelé zákazníky novými - dětmi.
Smutné prvenství má i česká filmová produkce. Tabákový průmysl má v naší zemi nesmírně silné postavení a v české filmové produkci najdete podle výzkumu propagaci kouření v asi 97% všech hraných filmů z posledních 15 let. To je jeden ze tří důvodů, proč české děti začínají kouřit v průměru o půl roku dříve než děti z ostatních států EU.
Pokud ministerstvo zdravotnictví objeví v distribuci potravinových prodejen jed, navíc mnohonásobný kancerogen a mutagen, kterým tabákové výrobky jsou, vzniká mu zákonná povinnost podat v této věci trestní oznámení a konat opatření nutná na ochranu veřejného zdraví. Nic takového se však u nás dosud neudálo.
Tabákový průmysl dobře ví, že do kouření musí vmanipulovat děti, které později, v dospělosti, kdy už budou schopny rozpoznat škodlivost kouření, nedokáží pod tlakem silné závislosti přestat a budou tudíž efektivním výnosem tabákových producentů. To dokládá také fakt, že drtivá většina dospělých kuřáků přiznává, že kouří proti své vůli, právě díky vybudované silné tělesné i psychické závislosti na kouření.
Pokud naše děti nemají vážně onemocnět a dále umírat pro výdělek filmové a tabákové produkce, opravdu nelze jinak, než před audiovizuální projekci přikázat atraktivní, vairované informace o tom, že v díle se vyobrazuje kouření a o jeho důsledcích pro jednotlivce i společnost. Tento požadavek zasáhne společnost ve dvou rovinách. Kuřáci i nekuřáci dostanou nejen pravdivou atraktivní informaci o kouření, ale díky časování před průběh reklamy i systémovou a reálnou šanci začít vnímat skutečnou úlohu cigarety ve filmové produkci.
Závislost na kouření je prokázána jako silnější než závislost heroinového typu, je dokoce silnější než pud sebezáchovy. Kuřáctví není věcí dobrovolnou, ale naopak těžkou závislostí, nemocí. Nápis na krabičce tento fakt velmi neúplně dokládá, ale naprosto neřeší. Nelze předpokládat, že 2 300 000 českých kuřáků neumí číst, když je ministerstvo zdravotnictví těmito vzkazy usvědčuje ze sebepoškozování, nebo se vědomě chtějí zabít rakovinou!
V České republice kouří asi 800 000 tisíc dětí. Philip Morris ČR přitom prokazatelně porušuje jak Ústavu, tak prakticky všechny zákony na ochranu spotřebitele, národního zdraví, také zákony vymezující obchodování jedů a omamných látek.
Varovné nápisy, které na obalech tabákových výrobků velmi alibisticky a neúplně (kouření je nejen samostatná nemoc, ale také působí či spolupůsobí desítky dalších často smrtelných onemocnění, a to v několikageneračním přesahu) informují o škodlivosti kouření, slouží více tabákovým firmám než kuřákům. Tabákoví producenti mohou v případných soudních sporech argumentovat tím, že kuřáci o sebepoškozování a smrtelném účinku kouření věděli.
Je důležité si uvědomit, že tato čísla vycházejí ze státem certifikovaných statistik, tedy se jedná o prokazatelná úmrtí z kouření, a to v době, kdy se stále objevují nové důkazy o jeho škodlivosti. Reálný počet úmrtí na tabákové výrobky bude neporovnatelně vyšší! Situace v evropské kinematografii je totožná. Až 90% filmů je podle vědců z mezinárodní organizace Smoke Free Movies (zaštítěné Světovou zdravotnickou organizací) tou nejúčinnější reklamou pro vstup do kuřáctví, cílenou na děti!
Promyšleným a bezchybně fungujícím cílem filmové reklamy kouření je probudit v dítěti tak silnou touhu okusit kouření, aby překonalo přirozené obranné mechanismy organismu (dávení, dusivý kašel, poruchy koordinace, žaludeční nevolnosti) a mylně je vnímalo jako přínosnou oběť, kterou je nutno podstoupit pro vstup do znamení „dospělosti“ a „úspěchu“, jak film představuje kouření. V praxi do velmi útrpné a smrtelné nemoci, kterou filmy představují jako znamení originality osobnosti a úspěchu od sexuálního až po společenský kontext.
Pan Mgr. Jiří Jakl se obrátil se svou žádostí na Policii ČR, kdy prosí o zásah v neprospěch tabákové reklamy. Z velmi korektni a přesné informace, dopisu od pana Plk. JUDr. Ladislava Vaňka, ředitele Policie ČR Brno se dozvěděl, že Česko nepovažuje drogu nikotin za návykovou látku.
Projekt Řetěz lásky je nonprofitní sdružení a jeho jedinou ambicí je kvalitní informací pomoci k řešení dětského kuřáctví. Nemá nic proti kuřákům, není žádnou "protikuřáckou" aktivitou. Nejvíce pomáhají těmto aktivitám právě kuřáci, aby jejich děti nebyly vmanipulovány do stejné nemoci, jejíž sílu jsme z výše popsaných důvodů zakusili a zakoušíme také my. Není pochyb, že k protikuřácké kampani mohou významně přispět i rodina, školy, instituce. Chce to ovšem jediné - aby kouření bylo všude vnímáno jako neslučitelné s normálním životem.
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.