Maminky si „zpříjemňují“ čekání na Vánoce předvánočním úklidem, výzdobou, pečením cukroví. Pro děti je ale čekání na Ježíška z jejich pohledu přímo nekonečné. Aby si mohly odpočítávat zbývající čas, k tomu jim slouží již desítky let adventní kalendář.
foto / Unsplash
Původním cílem adventního kalendáře bylo připomenout dětem vánoční událost popisovanou v bibli a usnadnit jim čekání na vánoční dárky. Bylo v něm ale také zachyceno i samotné poselství adventní doby, kdy se „očekával“ příchod Ježíše Krista. Podoba otevírání okýnek, neboli dveří, měla vypovídat o vnitřní otevřenosti vůči druhému člověku a otevřenosti pro Boha.
Němečtí protestanti, aby měli přehled při čekání na Štědrý den, napsali na zeď křídou za každý prosincový den čárku. Mezi jiné metody patřily například adventní svíce, které nebyly 4, ale bylo jich 24, dále adventní hodiny, anebo se postupně zavěšovalo 24 malých obrázků.
První známý adventní kalendář byl vyroben ručně ze dřeva v roce 1851 a obsahoval biblické motivy. První tištěný s malými barevnými obrázky přilepenými na lepence v roce 1908 v Mnichově. V době prvních adventních kalendářů se v podstatě jednalo o malá umělecká díla, protože byly bohatě ilustrovány hlavně náboženskými motivy.
Až na počátku 20. století se „otcem“ prvních sériově vyráběných adventních kalendářů stal Gerhard Lang. Jeho kalendář V zemi Ježíškově ovšem neměl ihned komerční využití, ale byl využíván ve školách v hodinách náboženské výuky, protože obsahoval 24 básniček.
V 50. a 60. letech, kdy se Vánoce začaly stávat více komerční záležitostí, rozšířily se adventní kalendáře do celého světa a také se změnilo jejich „zaměření“.
Dnes existují samozřejmě klasické čokoládové, ale hodně maminek dává přednost osobnějšímu stylu a vyrábějí pro své děti různé závěsné s kapsami, nebo pytlíčky označenými čísly a místo sladkostí jsou v nich ukryté malé pozornosti, které pomohou ukrátit ten dlouhý čas čekání na kouzelné zazvonění Ježíška.
A pokud by se i některá maminka nemohla dočkat Ježíška a byla celý rok opravdu moc a moc hodná, firma Tiffany & Co přišla v roce 2019 s modrým adventním kalendářem plným luxusních šperků a dárečků, který vyšel na „pouhých“ 180 000 dolarů.
Ale ať už si každý zvolí ukrácení čekání jakékoli, nejlépe utíká čas s rodinou, dětmi a přáteli při setkávání, příjemných posezení doma nebo někde u dobré večeře, předáváním si drobných dárečků, přání, líbáním pod jmelí a tleskáním na vánočních školních besídkách.
Pomalu se blíží adventní čas, jak si ho ukrátíte vy?
napsala Gabriela Horáčková
Zdroj:
https://nesladkar.cz/blog-post/historie-adventnich-kalendaru/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Adventn%C3%AD_kalend%C3%A1%C5%99?
Vaše názory
Pro vložení komentáře se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.